kopschuw manegepaard: wel of niet aan werken'?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Butterfly14

kopschuw manegepaard: wel of niet aan werken'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 11:20

aan werken klinkt wat raar, maar ik bedoel het volgende;

Cassidy schreef:
Je paard heeft geleerd dat, als jij aan haar hoofd wilt zitten en ze zich terugtrekt, jij dan ook opgeeft. En dat is verkeerd. Het paard moet accepteren dat jij hem aanraakt, en als je weerstand krijgt, even een veilige plek opzoekt, van waaruit je je weer naar de gevoelige plek toetast. In dit geval haar hoofd. Ik zou daarom niet alleen focussen op dat hoofd, maar op het hele lichaam. Kan je haar voor de rest overal aanraken? Mag je aan haar uier zitten, voetjes op tillen, onder haar staart aanraken?

uit dit topic: viewtopic.php?f=119&t=639466

daar gaat het om een pensionpaard, waar jij dus als enige of een van de weinigen mee bezig bent. maar hier is het dus een manegepaard, waar door tig mensen aan gefrunnikt wordt, en waar iedereen denkt dat zijn manier goed is.
mijn vraag is dus; zou je wel of niet aan de kopschuwheid werken?
en; vind je dat er een minimum aantal dagen in de week is dat je er dan zou moeten zijn?

alvast bedankt voor het lezen, en (hoop ik) voor het reageren! Lachen

daantjuhhh

Re: kopschuw manegepaard: wel of niet aan werken'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 11:28

Ik vind dat je dat wel moet doen.
Maar niet door iedereen.
laat het eerst een persoon doen.
als het kan elke dag is het mooiste.
maar 1 persoon eerst die voorzichtig en vriendelijk te werk gaat en veel geduld heeft.
als dat eenmaal goed gaat kan een ander rustig persoon het proberen en zo opbouwen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 11:29

Hoe erg is het? Kun je nog wel een hoofdstel omdoen? Of kun je helemaal niet aan het hoofd komen?
Staat het paard al lang op de manege? Wat is het voor paard?

Butterfly14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 12:02

het hoofdstel omdoen gaat wel, maar met heel veel geduld en moeite.
het gaat om een pony die er nu ong. 6 weken is. In het begin was hij wat gemeen naar mij met de stal ingaan, maar als je gewoon doorliep was alles ok. als je dan ging poetsen deed hij dan nog een schijnbeet, maar met een uh! was dat over, en was hij gewoon heel lief.
Ik reed hem toen wekelijks, en iedere week ging het minder. Hij deed gemener met binnenkomen, de schijnbeten werden feller en vaker, en ook het hoofdstel begon problemen op te leveren. Ik hoorde ook van andere mensen dat hij [i]echt[i/] gemeen was tegen hen, en hij kreeg van sommigen ook echt een tik, op zijn hoofd wat ik tussen de regels door kon begrijpen.
Toen ben ik begonnen om vaker naar haar toe te gaan, 's middags, zodat ik alleen was en er niet allemaal lessers overal waren die er eventueel op moesten, en in ieder geval druk zijn, komen kijken en afleiden.
Dat leek even een vooruitgang te zijn, maar het ging toch weer achteruit, en nu vliegt hij al naar voren als je je hand naar de boxdeur doet.

Eerst vertrouwde ik hem, ook al deed hij gemeen, maar nu niet meer. Hij kijkt anders.

Hmm... ik geloof dat ik net nog een behoorlijk stuk vergeten was (verkeerd gegaan met posten, had hem opgeslagen staan en ben toen verdergegaan, waarschijnlijk de verkeerde geopend)... het is dus meer dan alleen de kopschuwheid Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen

remi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 12:15

We hebben op de manege ook een pony die lastig is ( geworden) met het hoofdstel indoen. Wij hebben het opgelost door de pony voor elke les zelf het hoofdstel in en uit te doen, dus niet door de lesklanten, dit werkt goed en is voor de pony ook wat rustgevender dan al die kinderen die het toch willen proberen met alle gevolgen van dien.
Misschien is het voor deze pony ook beter als hij wordt opgezadeld door de instructie ( of zoals eerder genoemd door 1 persoon, is wel lastig want die ene persoon moet er dan net wel iedere keer zijn als de pony de les in moet ) bij jullie op stal, mensen reageren vaak verkeerd omdat ze zelf schrikken van een pony die hapt, bang is of iets in die richting, een klap is dan snel gegeven........

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 12:40

Als jij niet de enige bent die met het manegepaard omgaat, denk ik dat het weinig uithaalt als jij wat aan die kopschuwheid wilt proberen te doen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 12:57

Laat het beestje dan lekker rustig staan denk ik, richt je op de rest van het lichaam met aandacht. Maar niet elke keer weer dat hoofd aanraken om het paard te leren aanrakingen te accepteren. Zelfs al zou je vooruitgang zien, gaat dat snel weer teniet doordat menig ander persoon die naar het paard loopt te dreigend, snel en onverwachts beweegt richting het hoofd. Laat dan liever het paard sjachereinig overkomen zodat manegeklanten het paard liever links laten. Zo kun je zelf het paard lekker aandacht geven, op een manier die het paard wel prettig vindt.

natuur5D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 20:50

wel zonde voor zo'n paardje, zou beter af zijn als eigen paard met dat karakter.
zolang er zoveel verschillende mensen aan hem zitten is het volgens mij onbegonnen werk.
alles wat jij opbouwd breekt een angstig en onwetend iemand weer af. Huilen

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 21:08

Het lijkt me erg moeilijk behalve door de wijze toe te passen van remi, door 1 iemand consequent het hoofdstel om en af te laten doen, zodat het dier het afleert, anders lijkt het me echt onbegonnen werk. Kun je het niet bespreken met de manegehouder?

Butterfly14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 16:07

de manegehouder raakt zijn manege liever kwijt, hij verdient meer aan pensionklanten, maar dat mag niet van de gemeente..
we hadden een goede instructrice, maar die is weggegaan/onstlagen/gepest. Het kwam er eigenlijk op neer dat ze te goed voor de paarden zorgde, en er dus 'te veel geld aan besteedde'. Liever wat tevroeg dan te laat naar de hoefsmid Lachen.
De instructrice die we nu hebben doet er dus ook niet echt veel aan, en van de eigenaren is het helemaal niet te verwachten...

(begrijp me niet verkeerd; het is niet een onwijze puinhoop ofzo, er wordt nu gewoon weer op tijd tuig ed gekocht, hoefsmid gaat ook weer goed, maar ze zijn dus niet zo dat ze hier tijd aan gaan besteden.. Nagelbijten / Gniffelen)

Marjet90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 21:38

Eerlijk gezegd denk ik dat het wel wat uitmaakt als je aan zijn kopschuwheid probeert te werken. Dan bedoel ik niet dat je elke dag 5 min aan zijn hoofd probeert te frunniken, maar hem een paar keer per week lekker uit zijn stalletje halen en hem gewoon heel ontspannen gaat poetsen. Zodra hij braaf is, lekker kroelen op plaatsen waar hij het wel fijn vindt, als hij stout is heel consequent blijven straffen met bijv stem of een tik op zijn boeg/hals. Gaat dit alles makkelijk, probeer dan ook heel rustig om zijn hoofdje mee te borstelen, niet met: vandaag moet en zou ik het hoofd poetsen, maar meer: Laat ik eens proberen of ik het hoofd vandaag mee kan pikken. Het kan maanden duren voor je resultaat hebt, maar zo leert hij wel dat mensen ook te vertrouwen zijn. Probeer hem echter in zijn waarden te laten in zijn stal en hem daar rust te gunnen. Hij ziet zijn stal als zijn territorium, zijn veilige plek en als mensen hem daar te veel "lastig vallen" zeg maar Tong uitsteken zou ik ook sjaggie worden. Veel succes!!