zweetdeken vraagje

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

XxSultanxX

zweetdeken vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 14:12

heey

ik heb een vraagje Haha!
mijn ponys hebben altijd een deken op gehad in de winter.
Maar nu heb ik een jong paard dat dus nog niet veel mag rijden,en ik ben dus van plan om hem geen deken op te doen deze winter.
maar nu is mijn vraag als hij gezweten heeft en ik hem heb uitgestapt moet ik hem dan gewoon een zweetdeken op doen en op stal zetten of zeggen jullie zonder deken op stal(wij hebben trouwens buitenstallen)
ik had namelijk van iemand gehoort dat het hellemaal niet zo goed is om een paard een zweetdeken op te doen Verward ik rij door de week savonds(overdag zit ik op school Vork ) en als hij dan gezweten heeft en ik hem een deken op doe moet hij die dus de helle nacht op houden....word dat niet te warm???en als ik hem sochtens weer af doe heeft hij het dan niet koud???

ik hoop dat jullie antwoord weten op mijn vragen Haha!

Meryl

Re: zweetdeken vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 18:30

Zelf heb ik ook een jong paard (3). Totdat ze 3 was (en ik er dus niet op reed) heeft ze nooit een deken op gehad, maar nu ik er op rijdt krijgt ze met koud weer wel een deken op. Als de temperatuur beneden de 13 graden komt krijgt ze een dek op. Vooral na het rijden, als ze gezwet hebben, is het heel belnagrijk dat ze niet opeens heel erg afkoelen. Maar ook moeten ze het niet te warm krijgen. Als ik jou was zal ik haar wel een deken op doen, ook om te voorkomen dat ze een dikke vacht krijgt. Als ze namelijk een dikke vacht krijgt blijven ze ook lnager nat.

Na het rijden zou ik even een zweetdeken op doen op stal (ook aangezien het een butenstal is) en dan kijken welke temperatuur het is. Als het niet zo koud is dan als ze droog is deken af doen. Als het koud is het zweetdek afdoen als ze droog is en dan een ander dek.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 19:28

owkai dankje wel voor je reactie.
ik zou hem eerst ook een deken op doen jah.maar iedereen zei van joh hij is nog zo jong waarom doe je hem nu al een deken op???dus toen ben ik gaan twijvelen.
zijn er nog meer mensen met tips???

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 20:41

Een tip die ik heb; als de pony nog nat is niet een gewoon deken erop leggen. Dan wordt het deken namelijk nat en koud. Dus gewoon een zweetdekentje ophouden totdat ze voldoende is opgedroogd (Bij een zweetdeken komt het vocht erop te liggen) en dan pas verwisselen. Of afhalen en niks meer op doen natuurlijk, maar met zo'n enorme vacht die ze dan krijgen zullen ze ook wel gigantisch zweten na een beetje inspanning...

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 21:07

dus eigelijk is het gewoon beter om hem de helle winter een deken op te doen,zodat hij niet zo dik in de vacht komt???

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 21:11

Daar zijn de meningen wel over verdeeld denk; maar als je dus wel gaat rijden zal een paard met een enorme vacht ook flink gaan zweten. Het kan dan wel tijden duren voordat ie weer droog is, dat is ook niet fijn. Ik zelf vind een dunnere vacht dus prettiger en doe dus een deken op.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 21:14

die van mij krijgt niet echt een dikke berenvacht het is namelijk een kruising tussen een arabiere en een Kwpn er
ik ga niet zo veel rijden zo 3x in de week en dan eigelijk 2x buitenrit en 1x les.
met het buitenrijden zal die niet veek zweten,maar in de les denk ik dat hij wel wat gaat zweten.