Tips voor het vangen van een onvangbare shet

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

shetlandfan

Tips voor het vangen van een onvangbare shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 20:22

De titel zegt het al, wie heeft tips om een shet te vangen die dus alle denkbare trucjes uit het vak kent. De eigenaar en ik weten het beide niet meer. Het is verder een hele makke merrie als ze eenmaal gevangen is maar dan je moet d'r wel eerst te pakken krijgen. Het is een pony die voorheen altijd op het weiland gelopen heeft en alleen gevangen werd als er iets moest gebeuren, ie, keuring, omweiden, bekappen, wormenkuur etc. Ze loopt samen met 1 andere shet op een klein weiland waar ze met z'n 2-en net genoeg aan hebben. Weidgenootje is overigens wel heel makkelijk en komt altijd zo naar je toe.

Dingen die tot nu toe geprobeerd zijn:

- Lokken met voer, pony blijft op afstand en pakt met uitgestrekte nek het eten en doet daarna snel een stapje naar achter.
- Iedere dag voeren zonder vangpogingen zodat ze leert dat voer niet automatisch vangen betekent.
- Insluiten met behulp van longeerlijn, rent ze dwars doorheen.
- Weidegenootje weghalen en dan proberen te vangen.

Eindeloos achterna lopen tot ze het opgeeft is niet aan te beginnen, pony houdt het toch veel langer vol dan ons.
Op het ogenblik is er niet de gelegenheid haar in klein omheind gebied het formaat van een stal te drijven dus die optie valt ook af.

2 Dingen die we intussen wel weten, halster of halstertouw in zicht en pony komt helemaal niet meer in de buurt en kan je het vergeten. Met meer dan 1 persoon hetzelfde verhaal. Meerdere personen betekent trouble in haar boek.

Iemand die enige tips heeft is welkom! Ben benieuwd of iemand misschien iets weet vanaf het NH oogpunt.

Nado

Re: Tips voor het vangen van een onvangbare shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 22:48

Tja, toch er eindeloos achteraan lopen is mijn tip. Mijn paard is ook onvangbaar geweest. Heel veel angst voor mensen en stress. En erachter gekomen dat weglopen werkt. Trek er een dag voor uit, ga alleen en wandel achter haar aan, ga niet rennen, dan wordt het een leuk spel. Geloof me, uiteindelijk, al is het na 4 of 5 uur, geeft ze het op. Normaal halster werkt(e) voor mijn paard niet, touwhalster wel, dat hoeft niet over zijn oren. Verder, vang haar iedere dag, zorg voor routine. Geef pas voer als ze al gevangen is, niet lokken met voer, het moet een beloning zijn. Je kunt haar bijvoorbeeld vangen, uit de wei halen, poetsen, brokjes (niet uit de hand, maar uit een bak) en terug in de wei. Vrijlopen raad ik ook aan, heeft bij mijn paard heel goed geholpen. Succes!

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 22:51

heelerg veel aandacht schenken aan het andere shetje en doen alsof je iets heel interessants deelt met dat shetje. bv met je rug naar haar toe gaan staan; Ws wordt ze dan toch nieuwsgierig en komt ze eens kijken. en dan is het een kwestie van snel te zijn Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 23:41

Nado schreef:
Tja, toch er eindeloos achteraan lopen is mijn tip. Trek er een dag voor uit, ga alleen en wandel achter haar aan, ga niet rennen, dan wordt het een leuk spel. Geloof me, uiteindelijk, al is het na 4 of 5 uur, geeft ze het op.

I second that...en een kleine toevoeging...als je haar de eerste keer te pakken hebt, uitvoerig belonen en METEEN WEER LATEN LOPEN. Aansluitend weer proberen te pakken. Iedere keer dat jullie proberen de shet te pakken en ze wint, is het een punt voor haar...

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 00:10

Ben het ook helemaal eens met Nado en Cassidy.

En pas op: Hoe vaker ze wint, hoe moeilijker het wordt.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 07:15

Cassidy schreef:
Nado schreef:
Tja, toch er eindeloos achteraan lopen is mijn tip. Trek er een dag voor uit, ga alleen en wandel achter haar aan, ga niet rennen, dan wordt het een leuk spel. Geloof me, uiteindelijk, al is het na 4 of 5 uur, geeft ze het op.

I second that...en een kleine toevoeging...als je haar de eerste keer te pakken hebt, uitvoerig belonen en METEEN WEER LATEN LOPEN. Aansluitend weer proberen te pakken. Iedere keer dat jullie proberen de shet te pakken en ze wint, is het een punt voor haar...

Tuurlijk, Cas, had ik moeten zeggen, maar dat sprak voor mij voor zich Nagelbijten / Gniffelen

charlie_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 07:33

bij mijn verzorgshet staat ook een paard dat echt onvangbaar is. ze kijkt niet om naar iets lekkers. meestal halen we dan eerst het andere paard en mijn shet het land uit. die zetten we dan in het land daarnaast. dan word ze nieuwschierig en komt ze kijken. er gaat dan iemand achter haar staan om haar een soort van op te sluiten bij het hek. dan sta ik daar te wachten met mijn shet en maak ik zijn halstertouw los. (hij blijft altijd heel geduldig bij me wachten en meestal heb ik niet eens een halster nodig om naar stal te gaan Haha! (over de weg)). en dan maak ik mijn halstertouw aan haar halster vast (van dat onvangbare paard) en dan doet ze niks meer. dan komt haar verzorgster en die kan dan zo haar touw eraan vast maken. als ze dan eenmaal goed vast zit belonen we haar allebei heel lang (en mijn shet natuurlijk ook) en dan gaat ze mee naar stal.

ik heb nog wel een tip...
als je paard steeds weg rent word hij op een gegeven moment moe. je moet nooit opgeven want dan weet hij hoe hij onder het werken vandaan kan komen en dat is niet de bedoeling neem ik aan. als je m dan te pakken heb natuurlijk goed belonen en daarna erg 'druk' gaan rijden. ze was natuurlijk al moe maar als ze dan ook nog is lang en hard moet werken weet ze wel dat ze het de volgende keer niet meer moet doen. (dat heeft geholpen bij mijn vorige verzorgpony)

groetjes amy

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 09:23

Mijn pony is ook onvangbaar geweest..
Wat heel erg geholpen heeft is haar net zolang laten lopen totdat ze het zat is.. Grazen mocht ze niet dan werd ze "opgejaagd" Nu had ik wel het geluk dat ze helemaal geen conditie had dus het was snel over.
Voer lokken hielp inderdaad ook niet, nu wel Haha!
En als je haar gevangen hebt super goed belonen..

Zidaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 12:47

Nado schreef:
Tja, toch er eindeloos achteraan lopen is mijn tip. Mijn paard is ook onvangbaar geweest. Heel veel angst voor mensen en stress. En erachter gekomen dat weglopen werkt. Trek er een dag voor uit, ga alleen en wandel achter haar aan, ga niet rennen, dan wordt het een leuk spel. Geloof me, uiteindelijk, al is het na 4 of 5 uur, geeft ze het op. Normaal halster werkt(e) voor mijn paard niet, touwhalster wel, dat hoeft niet over zijn oren. Verder, vang haar iedere dag, zorg voor routine. Geef pas voer als ze al gevangen is, niet lokken met voer, het moet een beloning zijn. Je kunt haar bijvoorbeeld vangen, uit de wei halen, poetsen, brokjes (niet uit de hand, maar uit een bak) en terug in de wei. Vrijlopen raad ik ook aan, heeft bij mijn paard heel goed geholpen. Succes!

Hier ben ik het mee eens! Er elke dag mee bezig zijn is een goed idee, en wees consequent. Je hebt er veel geduld voor nodig, maar als je haar eenmaal een paar keer uit de wei gehaald hebt, gepoetst hebt en beloont hebt met een paar brokjes, gaat ze wel inzien dat het eigenlijk zo erg nog niet is!
Veel succes!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 12:51

die van mij is ook moeilijk te vangen, hij staat nu met halster om in de wei en als we hem eruit willen halen pak ik zijn vriendje en loop weg tegelijkertijd geef ik z'n maatje brokjes en dan wil meneer wel naar het hek komen, ik heb dan wel maar een kans om hem te pakken maar dit is helaas de enige manier, insluiten met 4 man trapt ie niet in en moe lopen werkt ook niet bij hem, succes Lachen

Loekieloek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 13:36

Ik laat sowieso altijd het halster om.
Wat je kan proberen is, er zo dicht mogelijk bijkomen en net doen alsof je een voetje wilt pakken. Wanneer hij op 3 benen staat, dan proberen (evt. met hulp van een ander) aan te klippen. Bij mij werkte het.
En dan...wanneer terug op stal uitgebreid belonen d.m.v. wat brokken/hooi. Zo leren ze dat als ze naar binnen gaan, er wat lekkers voor ze ligt te wachten

LMuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 14:15

Ik ging altijd zitten in de wei met snoepjes kwam de rest van de pony's naar me toe en dan komt die ene pony heus wel uit nieuwsgierig heid en dan veel belonen;)

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 15:55

blijven zitten op de grond en jezelf klein maken, moet ze na het vangen altijd rijden of longeren (iig beweging hebben) of dingen doen die ze niet leuk vind?
Dan zou ik zorgen voor afwisseling, ga eens iets doen wat de pony ook leuk vind, dan zal ze zich ook makkelijker laten vangen, ken meerdere shetlanders die dit ook doen.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 19:06

heb je een van de bovenstaande manieren al geprobeerd en lukt het een beetje?

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 19:12

toen patser mn hengstje vorig jaar kwam was er echt niks mee te beginnen in het begin ben ik gewoon op de grond gaan zitten tot hij kwam en dan kreeg hij wat lekkers meer deed ik niet na een weekje ging ik opstaan zodat hij daar ook aan zou wennen.
daarna elke x proberen over zm hals aaien en zo steeds verder totdat ik mn arm over zn hals kon leggen.
toen was het echt een kwestie van halster om en mee ik ben een maandje bezig geweest dat vondt ik nog best snel voor een mensen schuwe pony.

en als hij nu nog wel eens weg loopt dan loop ik achter hem aan en kriebel ik op zn kont en dan steeds verder naar voren trapt tie ook gewoon in Tong uitsteken

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 19:15

Als het dier bij je komt niet gelijk grijpen, gewoon zorgen dat ze eerst bij je in de buurt durven komen zonder dat je ze gelijk pakt.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 19:26

Ik heb een ander plan (richting natural horsemanship):

Paarden zijn van nature vluchtdieren. Loopt er een roofdier op ze af: dan rennen ze weg. Paarden zullen onder elkaar ook nooit doelgericht op elkaar aflopen. Dat is 'onbeleefd' Knipoog .
Probeer de volgende keer in de wei, net te doen alsof je haar niet ziet (neem ook geen halster mee). Loop rond in de wei, kijk naar de grond en probeer steeds dichter in de buurt te komen. Natuurlijk zal ze eerst wegrennen, ze wil immers niet aan de slag (geef haar eens ongelijk!). Blijf door de wei lopen en probeer in de buurt te komen. Blijf haar nog steeds negeren (kijk de andere kant op en loop niet recht op haar af). Uiteindelijk kun ze zelfs voor haar neus langs lopen en zal ze dat ook toestaan.
Nu ga je voor haar uitlopen. Je komt bij haar in de buurt, en loopt voor haar neus weer weg. Blijf rondjes lopen en wachten tot ze uit nieuwsgierigheid naar je toekomt. Zelfs dan geef je haar geen aandacht.
Blijf door de wei lopen (je hebt een goeie conditie nodig Knipoog ) en laat haar volgen. Sta op een gegeven moment stil (paar keer achter elkaar) en beloon haar.
Je kunt haar nu pakken, maar nog beter is dat je haar nu gewoon beloont en verder met rust laat. Dit pakt ze waarschijnlijk snel op!

Het hele idee erachter is dat je je gedraagt als kuddeleider. Een kuddeleider wordt gevolgd, en loopt zelf nergens achteraan. Ook is de lol van het wegrennen verdwenen. Jij reageert er immers niet meer op!

Dit klinkt allemaal erg vreemd (ik weet het), maar mijn verzorgpaard snapt het nu heel erg goed. Meestal laat ik hem na het rijden hem een tijdje achter me aan lopen. Eerst altijd naar de stal, nu maakt het niet meer uit waarheen. Ik zeg waar we heen gaan en hij volgt (kuddedier).

Succes Haha!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 19:35

Heel simpel heel effectief: ga er met je rug naar toe zitten en ga met andere dingen bezig. Of met de shet, of met een grassprietje, of een boek. Totaal negeren. Hou dit gewoon vol, na verloop van tijd zal ze zo nieuwsgierig worden dat ze absoluut komt. Misschien niet de eerste keer maar dan wel een van de daarop volgende keren. Als je er genoeg van hebt en ze komt niet loop je ook maar zonder te kijken bij haar vandaan.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 00:02

Er achteraan lopen zal geen succes zijn, en opgeven zal ze echt niet snel doen. Ik zal het veel snel opgeven dan haar. Ze is het type dat niet op zal geven, maakt niet uit hoe moe ze is.
Ze heeft ook geen halster om op dit moment, destijds afgedaan omdat ze niet gewend is met halster om in het weiland te lopen en gevoelig is voor schuurplekken/wondjes.
Overigens hoeft ze ook helemaal niet te werken, geen rijden, geen longeren, ze hoeft helemaal niets te doen. Ze is puur fokmerrie. Dus dat kan het niet wezen dat niet gevangen wil worden.

Heb het nog niet geprobeerd, vond het de laatste paar dagen te warm voor zulke dingen. Clown

Het totaal negeren en inspelen op haar nieuwsgierigheid is nog het proberen waard. Evenals het idee van mariettek. Overmorgen heb ik weer kans om de tips in praktijk te brengen en ga ik het proberen.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 07:19

shetlandfan schreef:
Er achteraan lopen zal geen succes zijn, en opgeven zal ze echt niet snel doen. Ik zal het veel snel opgeven dan haar.

Dan is dit jouw probleem dus.

Jij moet diegene zijn met de langste adem.

Ik heb de methode van erachter aan lopen bij meerdere paarden toegepast en ik heb maar bij 1 paard 3 uur moeten lopen, de rest gaf het al veel eerder op.

Maar trek er echt even voor uit en stop niet na een kwartier. Eenmaal beginnen is net zolang lopen tot ze zich laten pakken. Als je stopt heeft ze namelijk weer gewonnen.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 08:18

Het beste wat je kunt doen met een 'onvangbare' paard/pony is heel erg goed letten op de lichaamstaal.
Meestal probeerden ze met 2 man een shet te vangen hoewel die steeds maar wegliep omdat hun verkeerde signalen gaven.
Let heel goed op jou houding en op de houding van het paard.
Sorry dat het zo vaag is maar het is vreselijk moeilijk om zoiets te beschrijven en uit te leggen.
Lichaamstaal heeft tot nu toe altijd geholpen bij meer als een onvangbaar paard.
Ik zal proberen later nog eens hierop terug te komen (ben illegaal aan het internetten) anders stuur je me maar effe een pm.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 08:21

mariettek schreef:
Ik heb een ander plan (richting natural horsemanship):

Paarden zijn van nature vluchtdieren. Loopt er een roofdier op ze af: dan rennen ze weg. Paarden zullen onder elkaar ook nooit doelgericht op elkaar aflopen. Dat is 'onbeleefd' Knipoog .
Probeer de volgende keer in de wei, net te doen alsof je haar niet ziet (neem ook geen halster mee). Loop rond in de wei, kijk naar de grond en probeer steeds dichter in de buurt te komen. Natuurlijk zal ze eerst wegrennen, ze wil immers niet aan de slag (geef haar eens ongelijk!). Blijf door de wei lopen en probeer in de buurt te komen. Blijf haar nog steeds negeren (kijk de andere kant op en loop niet recht op haar af). Uiteindelijk kun ze zelfs voor haar neus langs lopen en zal ze dat ook toestaan.
Nu ga je voor haar uitlopen. Je komt bij haar in de buurt, en loopt voor haar neus weer weg. Blijf rondjes lopen en wachten tot ze uit nieuwsgierigheid naar je toekomt. Zelfs dan geef je haar geen aandacht.
Blijf door de wei lopen (je hebt een goeie conditie nodig Knipoog ) en laat haar volgen. Sta op een gegeven moment stil (paar keer achter elkaar) en beloon haar.
Je kunt haar nu pakken, maar nog beter is dat je haar nu gewoon beloont en verder met rust laat. Dit pakt ze waarschijnlijk snel op!

Het hele idee erachter is dat je je gedraagt als kuddeleider. Een kuddeleider wordt gevolgd, en loopt zelf nergens achteraan. Ook is de lol van het wegrennen verdwenen. Jij reageert er immers niet meer op!

Dit klinkt allemaal erg vreemd (ik weet het), maar mijn verzorgpaard snapt het nu heel erg goed. Meestal laat ik hem na het rijden hem een tijdje achter me aan lopen. Eerst altijd naar de stal, nu maakt het niet meer uit waarheen. Ik zeg waar we heen gaan en hij volgt (kuddedier).

Succes Haha!

Dat is wat ik bedoel!!
Sorry dat ik het nu pas zie Bloos
Maar ik zou hiermee wel oppassen want niet ieder paard reageert hetzelfde hierop.
Ervaring heeft me geleerd dat paarden soms iets anders volgen dan alleen hun instinct.

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 10:51

Aan't spit zetten... kan ze niet verder weglopen dan het touw lang is Haha!

Nee flauw, gewoon lekker het weiland in gaan, haar vangen, evt iets lekkers geven, of borstelen of knuffelen ofzo, en dan weer loslaten. Het zo spelen dat ze het vangen niet associeert met iets vervelends, maar met iets leuks.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 15:36

abo.