Met OPZET (onnodig) vrijwillig de Z1-ring verlaten

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

CGJ12

Met OPZET (onnodig) vrijwillig de Z1-ring verlaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 14:39

Helaas lijkt de Z1+30 winsptuntenregeling nog niet voldoende.
Onlangs mocht ik het meemaken dat een Z1-amazone zonder enige aanleiding op 3/4 van de proef pardoes bij A de ring verliet......
En dat gebeurde niet alleen in deze ring, maar óók gelijk 10 minuten daarna in de ring ernaast.
De jury zat erbij en keek er naar............. Nors opkijken

Gevolg: 2x uitsluiting en 4 verliespunten. Mooi getimed op een concours waar geen cent te verdienen viel.
Die amazone rijdt nu dus vrolijk alle aankomende "leuke" wedstrijden gewoon vrolijk en winnend verder in de Z1.........

Ik heb bij de KNHS al eerder gepleit voor opheffing van de -2 regel bij het vrijwillig verlaten van de ring, maar blijkbaar wil de KNHS daar niks aan doen. Met dit als gevolg. Hetzelfde wat jaren geleden bij het L-springen ook gebeurde doet nu zijn intrede bij de dressuur........ De jury staat machteloos tegen dit -in mijn ogen- zeer onsportieve gedrag........ Nagelbijten / Gniffelen

Hoe beweeg ik de KNHS er nu toch toe om EINDELIJK eens actie te ondernemen..... ?

Katja

Re: Met OPZET (onnodig) vrijwillig de Z1-ring verlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 14:43

Ik snap niet dat de KNHS met twee maten meet wat betreft dressuur en springen. Bij het springen is deze regel al afgeschaft dus waarom bij dressuur niet?

Ik zou niet weten hoe je de KNHS kunt overtuigen want het is nou eenmaal niet zo'n makkelijke organisatie.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 14:48

jeetje, meen je dat nou!!!
zo had ik er nog helemaal niet over nagedacht...
maar wat ben je dan als amazone zijnde?
Dan ga je toch gruwelijk voor gaas? Heeft deze persoon dan geen eigenwaarde?

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 14:50

ja, dat is inderdaad een nadeel van die regel...
omgekeerd hoor ik springjury's weer klagen als mensen na een stuk of 5 balken aan de benen net voor de laatste hindernis afgroeten en daarmee juist hun verliespunten mis lopen.
Maar wel l*llig inderdaad, en daar sta je dan machteloos toe te kijken. Enige wat je kan hopen is dat je dr weer in de ring krijgt op een concours waar het wel om geld gaat Duivel

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 14:50

Weinig aan te doen lijkt me, als je namelijk geen verliespunten regel instelt kan iemand al prutsend eeuwig in de Z1 blijven rondrijden. Lijkt me ook niet de bedoeling.

Denk dat er weinig regels tegen te stellen zijn, wanneer beslis je nu dat iemand met opzet vrijwillig de ring verlaat of niet? Dat kun je als buitenstaander niet aantonen, alhoewel het soms wel toevallig is met een heleboel winstpunten al op de plank. Het blijft suggereren en op basis daarvan mag je niet zomaar regels instellen denk ik.

Lijkt me inderdaad meer zeggen over het onsportieve gedrag van de ruiter, dan laksheid van de KNHS om wat tegen te doen. Moet de KNHS dan overal als kinderjuf met het vingertje wijzen?

Vind de complete verantwoording dan liggen bij de ruiter en die dan ook ronduit asosciaal overkomen op deze manier. Jammer is dat.. Succes in ieder geval! Lachen

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 14:51

Het knopje voor de wissels zitten er zeker nog niet op? Haha!

Inderdaad, zeer onnodig en onsportief. Misschien een regel creeeren dat alleen in overleg met het betreffende jurylid er -2 gegeven mag worden (ofwel, de beslissing ligt bij de jury, niet per definitie bij het regelement)? "Niemand" wil immers verliespunten rijden, dus als ze dan in overleg niet gegeven worden kun je toch alleen maar blij zijn?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 14:54

De oplossing lijkt MIJ vrij simpel.
VRIJWILLIG de baan verlaten gewoon zonder verliespunten maken. Als een ruiter de EER aan zichzelf houdt (en aan zijn paard) moeten er als beloning géén verliespunten volgen.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 15:00

Dat ben ik met je eens CGJ
je komt meestal niet op concours om de ring voortijdig te verlaten.
Als je daarvoor moet kiezen zou dat dus ook eigenlijk niet gestraft mogen worden.
Zou voor dit soort grapjes ook goed zijn.

Alleen dan kom je dus wel in het "probleem" wat er nu met springen is terecht.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 15:02

MacavityL schreef:
Het knopje voor de wissels zitten er zeker nog niet op? Haha!

Sterker nog........ het knopje voor die wisselt KOMT er waarschijnlijk ook niet op........ Nagelbijten / Gniffelen

Ik begrijp best dat die overgang naar de Z2 vaak tegenvalt met die huidige (KÜT) Z2-proeven, maar een GP-amazone (!) die een dergelijk truc uithaalt met een halfbejaard paard is me wel even te gortig eigenlijk. Allemaal hardstikke legaal, maar tot zoiets zou zélfs ik me niet durven te verlagen....... De nood is blijkbaar erg hoog..... Nagelbijten / Gniffelen

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 15:03

Noukie schreef:

Jij spreekt in raadsels.......... Haha!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 15:03

blijkbaar betalen de eigenaren erg veel om het betreffende paard winnend in de Z1 ring te zien? Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 15:13

Ik moest het een paar keer lezen, maar nu snap ik het Bloos (Ben ook geen wedstrijdruiter.)

Maar erg onsportief gedrag inderdaad! Wat is dan de motivatie van de amazone om wedstrijden te rijden en het doel wat ze wil bereiken?

Wel raar dat ze die regeling niet willen afschaffen. Deze regeling had dan eigenlijk gelijktijdig met het invoeren van de nieuwe proefjes afgeschaft moeten worden.
Dan wordt tenminste echt duidelijk zichtbaar wie als combinatie met zijn/haar paard nu echt de juiste africhtingsgraad kan behalen. Wel leuk voor de amazone om te kunnen zeggen dat ze Z rijdt, maar duidelijk is dat zij er niet meer uit kan halen.

MJTulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 15:16

Volgens mij is het probleem nog wat breder.

Ik denk daarbij aan mensen die met hun eerste paard de sterren van de hemel hebben gereden in het Z, het volgende paard dat ze uitbrengen lekker M2 houden zodat ze met een derde paard (en wellicht de daarop volgende) voor de staatsiedekens kunnen gaan in de B....

Het zou een leuke publicatie zijn in P&S: de onsportiviteits-top 10. De genomineerden voor deze maand zijn.... Haha!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 15:17

CGJ12 schreef:
Noukie schreef:

Jij spreekt in raadsels.......... Haha!

uitleg Haha!:
Noukie schreef:
omgekeerd hoor ik springjury's weer klagen als mensen na een stuk of 5 balken aan de benen net voor de laatste hindernis afgroeten en daarmee juist hun verliespunten mis lopen.

dus mensen die denken zo beroerd te rijden dat ze op verlies rekenen kunnen dan mooi afgroeten en de ring verlaten, zonder verlies te krijgen.

Aan de andere kant: als ik zou verwachten verlies te rijden zou ik niet eens inschrijven, en als er in de proef zodanig iets gebeurt dat je wel verlies denkt te gaan krijgen is afgroeten en ring verlaten meestal de meest paard vriendelijke optie.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 15:22

Ik denk dat je dat probleem in de dressuurring minder snel zal hebben. Met springen kun je de balken tellen (iets waar sommige ruiters ook een probleem mee hebben) de meeste dresuurruiters die ik gezien heb met een verliespunt waren daar zelf heel erg verbaasd over. Kennelijk hebben deze mensen de illusie dat ze fijn aan het rijden zijn en zullen ze dus niet zo snel de ring verlaten.

laborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 15:24

Het reglement staat al vol om heel veel dingen te ondervangen. Om nu weer het reglement aan te passen voor één zo'n dressuurmuts?

Over onsportief gedrag van de ruiter vermeld het reglement niets. Alleen over onsportief gedrag t.o.v. het paard. Als de KNHS dus een regel maakt over onsportief gedrag, valt dit er automatisch onder en kan dit gemeld worden.

De KNHS kennende zal er dan echter niets gebeuren!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 15:25

inderdaad Katja, daar zat ik dus ook al aan te denken. Balken die vallen kan je in de gaten houden, de punten die de jury je geeft niet Haha!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 16:24

Maar waarom start deze amazone eigenlijk, vraag ik me dan af? Dan houd je het paard toch even thuis. Een eigenaar van een paard zal ook wel begrijpen dat bij het bereiken van de wp-grens er niet meer gestart kan worden.

In ieder vraagprogramma kan teruggevonden worden of het bekers of prjizengeld betreft, dan schrijf je toch alleen in voor wedstrijden met prijzengeld?
Nee, ik zie hier echt het nut niet van in.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 16:27

Haha! Ik had hier eigenlijk nooit van gehoord.

Nog nooit zoiets belachelijks gehoord..

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 16:55

Heel apart en zeer vreemd....

TisUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 17:08

Fitzroy schreef:
Maar waarom start deze amazone eigenlijk, vraag ik me dan af? Dan houd je het paard toch even thuis. Een eigenaar van een paard zal ook wel begrijpen dat bij het bereiken van de wp-grens er niet meer gestart kan worden.

In ieder vraagprogramma kan teruggevonden worden of het bekers of prjizengeld betreft, dan schrijf je toch alleen in voor wedstrijden met prijzengeld?
Nee, ik zie hier echt het nut niet van in.

Ik moest er even over nadenken, maar de 'winst' zal er dan in zitten dat je voor 2 proeven vrijwillig de ring verlaten (-4!) waarschijnlijk dan wel weer 4 proeven Z1 kan rijden waar leuk prijzengeld te halen is, daar statistisch gezien de kans groot is dat je maar één winstpunt rijdt, heb je er per ongeluk dan toch twee in een proef dan kan je weer een keertje extra bovenstaande truc uithalen.............
Erg onsportief moet ik zeggen, rijdt dan HC als je paard niet klaar is voor de overstap naar het Z2 of blijf thuis!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 17:11

Wat onsportief om zou toch in het Z1 te kunnen blijven rijden.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 17:44

Oe, uitgekookt van d'r zeg Nagelbijten / Gniffelen !

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 17:59

nog uitgekookter zijn....gewoon het protocol verder invullen en de eerste 25 cijfers zo opvoeren dat ze net niet op verlies zit...

Lydiia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 18:48

amondi schreef:
nog uitgekookter zijn....gewoon het protocol verder invullen en de eerste 25 cijfers zo opvoeren dat ze net niet op verlies zit...

Deze snap ik even niet Haha!

(2 verliespunten is niet hetzelfde als -2 punten op een protocol)