Wedstrijden oudere paarden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kaat_E

Wedstrijden oudere paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 22:05

Dag allemaal,

Weet er iemand of er in België (of eventueel Nederland) verenigingen zijn die een aparte wedstrijdklasse organiseren voor oudere paarden (dressuur)?
Ik heb wel weet van de reeksen voor de jongere paarden, maar voor zover ik weet hebben wij geen "veteranen"-reeksen.
In Engeland is dit wel zo, dacht ik.

Wie weet meer?

Bedankt,

Kaat

Kris

Re: Wedstrijden oudere paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 22:39

Ik weet niet over welke leeftijd je het hebt, maar hier in nederland wordt er volgens mij niets georganiseerd voor "oudere paarden". Die lopen gewoon op normale wedstrijden mee.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 06:25

er zijn wel veteranen wedstrijden... maar dan bedoelen ze niet het paard!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 06:33

In engeland gaat dat waarschijnlijk over de renpaarden omdat die in leeftijdcategorieen lopen

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 11:52

Nee, het gaat in Engeland effectief om "bestgaand rijpaard" en "dressuur" en dergelijke, voor paarden van 15+, 20+ en dergelijke. Dus geen rennen.

Heb het dus ook hierover.

Ik heb er eentje van 23 en als ze een goede dag heeft, kan ze nog best mee tussen het jonge grut, maar je ziet het verschil wel.
En aangezien er ook wedstrijden zijn voor 4-jarige paarden (dressuur), of 5-jarigen, etc, hoopte ik dat er misschien ook zoiets was voor de oudjes.
Concurrentie lijkt me eerlijker, een paard van 25 dat binnekomt, oogt toch anders dan eentje van 7, een paar uitzonderingen daargelaten, en dressuur is en blijft een jurysport.

Maar aan deze kant van het water bestaat er dus niets?

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 15:17

Tjsa, ik rijd met mijn 16-jarige gewoon mee. Sterker nog, we rijden de jonge dieren er zelfs regelmatig uit.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 18:08

16 is toch echt wel wat anders dan 23 Gulpje

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 09:12

Ik wist niet dat ze in engeland zulk soort wedstrijden hadden, wat zonde eigenlijk dat het hier in nederland (belgie Knipoog ) het niet gehouden wordt, ik was dan ongetwijfeld met mijn (bijna) 20 jarig paard echt wel van de partij!!!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 09:16

oosterhoff schreef:

Dat is voor ieder paard weer anders, oosterhoff. En ik krijg zelfs soms (positieve) opmerkingen op mijn protocol over de leeftijd van Daisy.

En m.i. als je echt merkt dat je oudere paard niet goed meer kan meekomen moet je misschien geen wedstrijden rijden.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 09:47

Ben het met Gulpje eens.......

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 09:50

Met een paard van 23 wedstrijden rijden vindt ik niet eerlijk. Boos!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 11:19

Het zou wel leuk zijn als ze een keer een 20+ wedstrijd zouden organiseren, lijkt me echt leuk al die oudjes bij elkaar!

avanoort schreef:

Wat is daar niet eerlijk aan? Ik reed met mijn 26-jarige pony nog Z1 dressuur, en een plezier dat hij had! Met een 20x60 baan wist hij wel raad Knipoog Het was niet eerlijk geweest als ik geen wedstrijden met hem meer had gereden vanwege zijn leeftijd, want hij had er zoveel plezier aan. Hij straalde elke wedstrijd weer!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 11:24

Gulpje schreef:
oosterhoff schreef:

Dat is voor ieder paard weer anders, oosterhoff. En ik krijg zelfs soms (positieve) opmerkingen op mijn protocol over de leeftijd van Daisy.

En m.i. als je echt merkt dat je oudere paard niet goed meer kan meekomen moet je misschien geen wedstrijden rijden.

gemiddeld gezien zijn 23 jarige paarden toch wel een stuk ouder dan 23 jarige paarden nietwaar?
dat bedoelde ik dus.
Ik ben daarbij ook niet van mening dat er wedstrijden voor oudere paarden georganiseerd zouden moeten worden om de concurrentie te ontwijken. Juist omdat er toch nog grote verschillen zitten in de conditie van oudere paarden.

Het zou echter wel geinig zijn om te promoten dat je met een ouder paard ook nog veel kan doen.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 11:41

avanoort schreef:

Dat is grote onzin. Leeftijd maakt geen fucck uit zolang je paard in goede conditie is en er plezier in heeft!

Oh, en 'vind ik' is met een d zonder t Clown
Laatst bijgewerkt door Gulpje op 13-09-06 11:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 11:45

oosterhoff schreef:
gemiddeld gezien zijn 23 jarige paarden toch wel een stuk ouder dan 23 jarige paarden nietwaar?
dat bedoelde ik dus.

Clown je bedoelt natuurlijk iets anders.

Maar ik snap je punt zeker hoor! Sommigen vinden mijn paard gewoon 'oud', terwijl ik eerlijkgezegd niets merk van haar leeftijd. Met erg warm weer stel ik mijn lessen uit en tot zover houd ik er wel rekening mee.

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 13:43

Gulpje schreef:
avanoort schreef:

Dat is grote onzin. Leeftijd maakt geen fucck uit zolang je paard in goede conditie is en er plezier in heeft!

Oh, en 'vind ik' is met een d zonder t Clown

Dat is helemaal geen onzin. Hoeveel ruiters zie je niet om je heen met een paard van 20+ die maar door rijden en niet willen toegeven dat het einde van de carriere in zicht is.
Op deze manier slijt hij die laatste jaren nog maar harder en harder.
Tuurlijk heb je de uitzonderingen, zoals hierboven geschreven, dat is harstikke mooi voor de combi, samen nog genieten.
Maar ik bedoel die ruiters die dus alsmaar doorgaan.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 08:10

avanoort schreef:
Dat is helemaal geen onzin. Hoeveel ruiters zie je niet om je heen met een paard van 20+ die maar door rijden en niet willen toegeven dat het einde van de carriere in zicht is.

De leeftijd zakt steeds verder. eerst is het 23 nu al 20. Als je paard al slecht is als ie 20 is dan heb je hem in zijn leven al behoorlijk afgemat. Ik mag hopen dat mijn paard als ie 20 is nog lekker in de wedstrijden loopt. Daarbij zie ik niet veel ruiters op oudere paarden in de wedstrijdsport. Misschien bij jou in de buurt??

Citaat:
Op deze manier slijt hij die laatste jaren nog maar harder en harder.
Tuurlijk heb je de uitzonderingen, zoals hierboven geschreven, dat is harstikke mooi voor de combi, samen nog genieten.
Maar ik bedoel die ruiters die dus alsmaar doorgaan.

Dan is het nog steeds niet zielig een paard te starten van 23 jaar. Jij hebt het over uitzonderingen. daarbij is het juist heel belangrijk oudere paarden in beweging te houden. Veel paarden zakken snel in als je ze met pensioen doet. Dan kan je beter af en toe nog een B of L proefje rijden.

Als je op een gezonde manier voor je paard zorgt zijn er geen dingen die je weerhoud om je paard niet te starten.

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 08:21

Idd, ik zie een aantal ruiters om mij heen met paarden van 20+ (vanaf 20 dus) die niet meer willen stoppen en dus eindeloos doortrainen en trainen totdat de oefening lukt. B of L, prima, maar ik zie een aantal mensen om mij heen die met veel moeite in de M2 verder willen groeien en dat is nu precies wat ik er zielig aan vindt.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 09:46

avanoort schreef:
Idd, ik zie een aantal ruiters om mij heen met paarden van 20+ (vanaf 20 dus) die niet meer willen stoppen en dus eindeloos doortrainen en trainen totdat de oefening lukt. B of L, prima, maar ik zie een aantal mensen om mij heen die met veel moeite in de M2 verder willen groeien en dat is nu precies wat ik er zielig aan vindt.

dan moet je dát zeggen, in plaats van te generaliseren dat het zielig is om met een paard van 23 te starten!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 09:47

oosterhoff schreef:
[Dan is het nog steeds niet zielig een paard te starten van 23 jaar. Jij hebt het over uitzonderingen. daarbij is het juist heel belangrijk oudere paarden in beweging te houden. Veel paarden zakken snel in als je ze met pensioen doet. Dan kan je beter af en toe nog een B of L proefje rijden.

Inderdaad; rust roest!

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 10:12

Idd rust roest, maar je moet een ouder paard niet overbelasten! Huilen

Maar dat neemt niet weg dat ik het niet eerlijk vind om van een ouder paard een topprestatie te verwachten. Zijn herstel duurt langer als dat van een jong dier.
Ik ben van mening dat een oud dier recht heeft op een rustige, niet stressvolle, oude dag, met lekkere buitenritjes, lekker borstelen en allerlei verwennerij.
Wedstrijdspanning en onnodige overbelasting hoort daar in mijn opinie niet bij en dat is wat ik bedoel met ik vind het niet eerlijk tegenover het paard.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 10:27

Kaat_E schreef:
Ik heb er eentje van 23 en als ze een goede dag heeft, kan ze nog best mee tussen het jonge grut, maar je ziet het verschil wel.
En aangezien er ook wedstrijden zijn voor 4-jarige paarden (dressuur), of 5-jarigen, etc, hoopte ik dat er misschien ook zoiets was voor de oudjes.
Concurrentie lijkt me eerlijker, een paard van 25 dat binnekomt, oogt toch anders dan eentje van 7, een paar uitzonderingen daargelaten, en dressuur is en blijft een jurysport.

De competities voor 4-,5- en 6-jarige zijn hoofdzakelijk in het leven geroepen omdat veel proffesionele ruiters niet meer in de lagere klassen mogen starten en zo kunnen zij hun jonge paard toch op (basis) wedstrijden uitbrengen en ervaring op kunnen laten doen. Niet-proffesionele ruiters moeten hun jonge paarden gewoon in de reguliere klassen uitbrengen.

Ik zie eerlijk gezegd niet in waarom er een categorie/competitie voor oudere paarden moet komen. Dat zou dan een soort kneuzencategorie worden. Als een ouder paard de concurrentie niet aankan met jongere paarden, dan moet je jezelf afvragen of het oudere paard dan nog wel over voldoende conditie beschikt om aan wedstrijden mee te doen. En een ouder paard dat in goede conditie verkeerd hoeft echt niet onder te doen voor een jongere.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 10:40

Wat mij betreft, als het paard in goede conditie verkeerd, moet ie makekelijk kunnen concureren met het jonge grut.

Zie dus niet echt de nut in van dressuur voor oudere paarden. Van de jongere paarden wel. Dit is voor hoog in het vaandel staande ruiters/amazones, zodat die jonge dieren van hun ervaring op kunnen doen.

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 11:37

Even ik weer.
Mijn post (even terug naar het oorspronkelijke topic) ging er dus niet over dat ik vind dat die reeks er absoluut moet komen, ik vroeg het mij gewoon af of die reeks er was.
Maar zo te zien niet, dus.

Uiteraard zou ik niet meer op wedstrijd gaan als mijn paard er de conditie niet meer voor had of het niet leuk vindt, maar die indruk heb ik absoluut niet, in tegendeel zelfs.

Wanneer vinden jullie "dat een paard niet meer mee kan" in een bepaalde reeks?
Want misschien hebben we hier wel een ander beeld van.
Mijn paardje heeft een goede conditie en dergelijke,
maar ik voel wel het verschil tussen meedoen in de laagste reeks (waar ik vorig jaar reed, waar ze de andere paarden echt nog wel de baas kon) en de reeks waar ik nu rijd.
En dat verschil zit volgens mij ook (maar uiteraard echt niet alleen) in het leeftijdsverschil.
In de lagere reeks zie je ook gewoon nog meer oudere paarden, of 'gewonere' paarden. In deze reeks zit meer het 'betere materiaal', denk ik.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben erg blij dat we nog zo ver gekomen zijn, samen.
Ik vond het ook zonde om (aangezien mijn paard het echt leuk lijkt te vinden op wedstrijd te gaan) al compleet te stoppen met wedstrijden. Ik vind het alleen wat minder leuk om op voorhand al te weten dat ik toch achteraan eindig, zelfs al presteren we voor ons doen goed. Mensen die weten hoe oud mijn paard is, geven me trouwens inderdaad complimenten over haar toestand, maar jury's hebben dat tot nu toe nog niet gedaan.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 11:58

Kaat_E schreef:
Wanneer vinden jullie "dat een paard niet meer mee kan" in een bepaalde reeks?

Als het lichamelijk niet in orde is, leeftijd is niet zo heel erg relevant.

Kaat_E schreef:
maar ik voel wel het verschil tussen meedoen in de laagste reeks (waar ik vorig jaar reed, waar ze de andere paarden echt nog wel de baas kon) en de reeks waar ik nu rijd.
En dat verschil zit volgens mij ook (maar uiteraard echt niet alleen) in het leeftijdsverschil.
In de lagere reeks zie je ook gewoon nog meer oudere paarden, of 'gewonere' paarden. In deze reeks zit meer het 'betere materiaal', denk ik.

Hoe hoger je komt, hoe moeilijker het wordt, dat is logisch. Of je de concurrentie de baas kunt hangt af van de kwaliteit van het paard (o.a. correct exterieur/goede gangen) en van de kwaliteit van de ruiter. De leeftijd van een paard doet er echt niet toe.

Jij zegt dat jou oude paard in goede conditie is. Als jij niet mee kan komen op een hoger niveau dan ligt het dus echt aan jou rijkunst en/of de kwaliteiten van jou paard en niet aan de leeftijd van je paard.

En waarom verwacht je complimenten van de jury over de leeftijd van je paard? Een jury zit er toch niet om paarden op leeftijd en conditie te beoordelen? Zij zitten daar om je prestatie te beoordelen. De leeftijd van je paard, hoe jong of hoe oud ook is in wedstrijden nooit een excuus voor een mindere prestatie of een verzachtende factor in je beoordeling. Je wordt gewoon gelijk beoordeeld, net als alle andere deelnemers.