Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
) het niet gehouden wordt, ik was dan ongetwijfeld met mijn (bijna) 20 jarig paard echt wel van de partij!!! oosterhoff schreef:16 is toch echt wel wat anders dan 23 Gulpje

avanoort schreef:Met een paard van 23 wedstrijden rijden vindt ik niet eerlijk.
Het was niet eerlijk geweest als ik geen wedstrijden met hem meer had gereden vanwege zijn leeftijd, want hij had er zoveel plezier aan. Hij straalde elke wedstrijd weer! Gulpje schreef:oosterhoff schreef:16 is toch echt wel wat anders dan 23 Gulpje
Dat is voor ieder paard weer anders, oosterhoff. En ik krijg zelfs soms (positieve) opmerkingen op mijn protocol over de leeftijd van Daisy.
En m.i. als je echt merkt dat je oudere paard niet goed meer kan meekomen moet je misschien geen wedstrijden rijden.
avanoort schreef:Met een paard van 23 wedstrijden rijden vindt ik niet eerlijk.
oosterhoff schreef:gemiddeld gezien zijn 23 jarige paarden toch wel een stuk ouder dan 23 jarige paarden nietwaar?
dat bedoelde ik dus.
je bedoelt natuurlijk iets anders.Gulpje schreef:avanoort schreef:Met een paard van 23 wedstrijden rijden vindt ik niet eerlijk.
Dat is grote onzin. Leeftijd maakt geen fucck uit zolang je paard in goede conditie is en er plezier in heeft!
Oh, en 'vind ik' is met een d zonder t
avanoort schreef:Dat is helemaal geen onzin. Hoeveel ruiters zie je niet om je heen met een paard van 20+ die maar door rijden en niet willen toegeven dat het einde van de carriere in zicht is.
Citaat:Op deze manier slijt hij die laatste jaren nog maar harder en harder.
Tuurlijk heb je de uitzonderingen, zoals hierboven geschreven, dat is harstikke mooi voor de combi, samen nog genieten.
Maar ik bedoel die ruiters die dus alsmaar doorgaan.
avanoort schreef:Idd, ik zie een aantal ruiters om mij heen met paarden van 20+ (vanaf 20 dus) die niet meer willen stoppen en dus eindeloos doortrainen en trainen totdat de oefening lukt. B of L, prima, maar ik zie een aantal mensen om mij heen die met veel moeite in de M2 verder willen groeien en dat is nu precies wat ik er zielig aan vindt.
oosterhoff schreef:[Dan is het nog steeds niet zielig een paard te starten van 23 jaar. Jij hebt het over uitzonderingen. daarbij is het juist heel belangrijk oudere paarden in beweging te houden. Veel paarden zakken snel in als je ze met pensioen doet. Dan kan je beter af en toe nog een B of L proefje rijden.
Kaat_E schreef:Ik heb er eentje van 23 en als ze een goede dag heeft, kan ze nog best mee tussen het jonge grut, maar je ziet het verschil wel.
En aangezien er ook wedstrijden zijn voor 4-jarige paarden (dressuur), of 5-jarigen, etc, hoopte ik dat er misschien ook zoiets was voor de oudjes.
Concurrentie lijkt me eerlijker, een paard van 25 dat binnekomt, oogt toch anders dan eentje van 7, een paar uitzonderingen daargelaten, en dressuur is en blijft een jurysport.
Kaat_E schreef:Wanneer vinden jullie "dat een paard niet meer mee kan" in een bepaalde reeks?
Kaat_E schreef:maar ik voel wel het verschil tussen meedoen in de laagste reeks (waar ik vorig jaar reed, waar ze de andere paarden echt nog wel de baas kon) en de reeks waar ik nu rijd.
En dat verschil zit volgens mij ook (maar uiteraard echt niet alleen) in het leeftijdsverschil.
In de lagere reeks zie je ook gewoon nog meer oudere paarden, of 'gewonere' paarden. In deze reeks zit meer het 'betere materiaal', denk ik.