Nu al 'niet te scheiden'.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Eva_

Nu al 'niet te scheiden'.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 14:06

Uuhm tsja, sinds gisteren hebben we een super lieve minishet, voor de gezelschap vooral. Het viel ons allemaal erg mee, en de 2 pony's waren lekker aan het spelen en eten.
's avonds wilde ik met het shetje gaan lopen, zo gezegd, zo gedaan. Silvana was het er alleen niet mee eens. Het enige wat ze deed was rennen in de weide, hinniken, en zweet eruit laten spuiten. Afijn, ik kan die kleine natuurlijk niet overal mee naar toe nemen, dus moeten ze gewoon er aan wennen, dat ze ook een dag, of een paar uur zonder elkaar moeten kunnen zijn.
We willen ze iig nu veel gaan scheiden, want anders kan ik niet op buitenrit, wedstrijd, etc.
Kleine shet maakt zich trouwens nergens druk om, het gaat meer om Silvana die de kleine mist, dan andersom. Haha!
Iemand tips??

Mikkiej

Re: Nu al 'niet te scheiden'.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 14:09

Hier heb ik ook last van. Mijn vz pony kan absoluut niet zonder de ander. Maar andersom is geen probleem.
Ja tips, gewoon veel oefenen met alleen laten staan. Op den duur wennen ze er aan. Het zal waarschijnlijk nooit helemaal over gaan maar het zal wel minder worden.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 14:12

idd.. als ze doorhebben dat ie eigenlijk altijd wel weer terugkomt, zal ze wel rustiger worden Lachen

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 14:31

Oké, thanks.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 14:46

Exact hetzelfde probleem. Mijn fjord kan niet alleen staan. Haal ik haar maatje uit de wei dan is ze drijfnat als ik terugkom. Lekker laten rennen. Het gaat na een aantal jaar al een stuk beter.

Nu draaien we het om: ik haal de fjord uit de wei om een buitenrit te gaan maken. De shet hinnikt een keer en wij gaan op weg. That's it.

Dan ben jij met de druktemaker bezig en hoeft ze dus niet jaloers te zijn. Probeer het gewoon een keer om lekker alleen een stukje te gaan rijden.

Gaat het niet, dan ga je opbouwend werken. Eerst 10 meter van de wei af vervolgens weer terug. Dan 15 meter en weer terug net zo lang tot je bij huis weg kan, want daar gaat het vaak voornamelijk om. Als je dat gered hebt, heb je de rest van de rit ook geen problemen.

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 14:51

Oké, goede tips fjordnina, bedankt!
Ik heb vanmiddag de druktemaker, laat ik het zo zeggen, gepoetst op de poetsplaats, dan is ze idd erg rustig.

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 07:05

Mijn haflinger blijft ook de hele tijd rennen en gillen als ik met zijn maatje op pad ga. Ze zijn allebei jong, dus hoeven nog niet 6 dagen te werken p/w.

Mijn oplossing is nu: regelmaat. Mijn haf is net ingereden en een beetje jaloers, die rijd ik als eerste. Dan geef ik hem te eten en direct daarna neem ik de shet mee om te wandelen. En dat 3 keer per week. Na een week hadden ze dit schema door en er wordt een stuk minder gegild.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 09:36

Heeft Silvana normaal alleen gestaan? Dan verbaasd het me niets dat ze erg gehecht is aan een soortgenootje. Ik denk dat het met de tijd wel weer afzwakt...

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 14:16

Cassidy schreef:
Heeft Silvana normaal alleen gestaan? Dan verbaasd het me niets dat ze erg gehecht is aan een soortgenootje. Ik denk dat het met de tijd wel weer afzwakt...

Ja, behalve bij haar vorige baas, en onze veulens. Maar dat vind ik anders, daar was ze meer moederig tegen, niet spelerig.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 21:15

bij ons hetzelfde. Alleen het stomme :S Als ik met mijn paard weg ga, is er niets aan de hand. Echter, als het veulen uit de wei gehaald word(zelfs al staat hij achter de wei, op het erf), word het paard compleet gek. Als je ze naast elkaar zet vraag jeje af wie de hengst is :S Mijn verzorgpaard doet zich meer voor als hengst als dat kleine ding. Die begint meteen te kauwen en te likken en onderdanig te zijn (is wel een meter kleiner, dat wel Tong uitsteken)
Het is zo bizar om eerlijk te zijn.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 21:57

Ja bij mijn verzorgpaarden hetzelfde probleem.

Met die ene gaat het nu wat beter maar met die andere nog niet zo erg! Ik denk ook dat het een kwestie van tijd en leren is.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 19:10

ook hetzelfde probleem

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 15:15

had ook altijd hetzelfde probleem maar nu ik gewoon door heb gezet is het tog over!!gewoon elke keer weer meenemen en niet reageren of terug lopen of aanhalen gewoon meenemen dan word het vast snel minder die van mij hadden 9 jaar bijelkaar gestaan en gereden!!succes

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 15:49

Je merrie was dolblij dat ze eindelijk een vriendje had, haal jij hem weer weg Knipoog Ik zou ook gek worden.
Maar dit wordt vanzelf beter.

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 15:53

mijn vreindin heeft net het zelfde gedaan en dat lukt prima maar ik zou eerst altijd jou paard doen .. jaloursheid bestaat ook bij paarden ...

later gaat het anders voor problemen zorgen sorry als het verkeerd over komt maar bij mijn beste vriendin is het zo eerst haar pony aaien en iets geven dan pas de kleine zazoe
ze komen gelukkig wel goed evereen

HouVanStefan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 15:55

veel oefenen !! vaak uitelkaar zetten even,,,al sje gaat rijden ook echt van elkaar weg!! en niet dat ze elkaar nog zien

mentos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 12:05

lijkt me heel lastig

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 12:13

Ik zou bang zijn dat ze zichzelf verwonden door het geren en gedraai. Nee, voor mij niet dat soort risico's.

Gelukkig heb ik er genoeg. Mijn jaarling en de ruin staan op het land en kunnen ook niet alleen staan. Dus met vervoeren naar huis ( 1.5 paards-trailer) zet ik eerst m'n shet erbij en dan haal ik er 1 weg. De shet heeft geen moeite om als laatst alleen te staan, maar anders heb ik nog wel een shet over Haha!

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 12:25

Ken het, gewoon laten rennen, en veel oefenen. Mijn oudste merrie heeft met verschillende maatjes gestaan en maakte het nooit echt uit dat ze weg ging of dat ik dr maatje weghaalde. Sinds ik een eigen tweede paardje erbij heb (die andere maatjes waren van kennissen) doet ze altijd moeilijk als ik met dat paard weg ga. Een verschil is wel dat ze nu niet ranghoogste is en dat was ze in het verleden wel.

Nu als ik haar zelf mee neem probeert ze de eerste 10 min nog wel eens om te draaien en als ik dr vriendin mee neem gaat ze echt rennen, hinneken, enzovoorts. Maar heb veel geoefend en nu gaat ze na 10 min redelijk rustig staan grazen. Al is de trailer nog steeds een probleem, maar dat moeten we ook nog trainen Knipoog.

Een derde paardje erbij hielp trouwens niet, het gaat dr echt om dr beste vriendinnetje.

Ronnie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 09:08

Die van mij worden ook helemaal gek al blijven er 2 of
soms 1 achter. Maar dat doet me niks hoor.. komen ze wel
weer overheen. Gaan ze eerst 100 rondjes rennen
en als ik dan terug kom staan ze lekker te eten zonder zorgen.

lieflampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 18:44

Precies hetzelfde probleem.

Ik volg dit topic even Lachen

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 20:17

Veel, veel en nog eens veel oefenen. Zorgen dat de pony die thuisblijft zich niet kan verwonden en elke dag een stuk gaan lopen met de andere pony.

De pony's hier kunnen ook absoluut niet zonder elkaar, als je elke dag oefent gaat het wel prima maar zodra ze weer een paar weken samen staan zonder gescheiden te worden is het weer brak. We krijgen het er niet uit.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 20:23

ik rij ook op een pony die met een maatje staat, en die gaat rondrennen, maar ik rij al drie jaar minstens 1 keer in de week alleen, hij went er gewoon niet aan. mijn pony (vz) maakt het niet zo veel uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 07:35

Tja, ken het.
Mijn paard is opgegroeid met een ander van dezelfde leeftijd, zeker de andere pony is echt onafscheidelijk, die rent, vliegt, verwondt zichzelf en hoe vaak we ook oefenden, drama bleef.
De beste optie tot nu toe was een ander paard erbij waarmee de andere drukke pony het ook kon vinden, dat scheelde een hoop stress als mijn paard vertrok..

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 18:38

Het gaat echt al veeeel beter. Moet echter de mini wel opsluiten in de stal, op het moment dat deze los is kan ik het wel vergeten. Silvana geeft nergens iets om, kan zo de straat op enzo. Flippen is ook al minder wanneer de mini weggaat. Mini houdt zich ook steeds rustiger in de stal. Nu staan ze ook allebei in een andere wei, zo'n 20 meter van elkaar af. Gaat echt prima. OK dan!