Trailerprobleem ! Hulp Gevraagd ;)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Liene

Trailerprobleem ! Hulp Gevraagd ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-06 19:48

Hallo,

Tijdens het rijden doet mijn paardje heel vervelend ; Hij gaat helemaal hangen op het tussenschot , staat dan helemaal schuin met zijn heoven tegen de wand te trappelen, zit hoog te schapen met zijn rechtsbeen, is heel erg onrustig en trapt ook nog.

Wat kunnen we hier tegen doen ?
Is zonder tussenschot rijden een optie ?

Sommigen zeggen dat ik hem misschien eens achterste voren kan laden , kan dit helpen ? Hebben jullie hier ervaring mee ?

Alvast ontzettend bedankt!
ELine

sphinxie

Re: Trailerprobleem ! Hulp Gevraagd ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 10:28

Wat ik in ieder geval weet is dat een normale trailer niet geschikt is om je paard achterstevoren in te vervoeren. Dat lijkt me dus niet zo'n goede oplossing. Wellicht kun je kijken naar de oorzaak van het gedrag van je paard, en daar mee aan de slag. Het kan zijn dat je paard niet genoeg ruimte heeft om zijn evenwicht te bewaren en dat het tussenschot eruit een oplossing kan zijn. Mocht dat niet helpen kun je altijd de hulp inroepen van een van de mensen die hier op bokt dit soort problemen oplossen.

Linda86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 13:51

Heel rustig rijden, zodat het paard de bocht of het optrekken/remmen aan voelt komen. Verder is het misschien een optie om eens te proberen hoe het paard reageert als hij zonder tussenschot staat. Paarden worden liever niet vooruit vervoerd, maar liever overdwars. Als ze zonder tussenschot staan kunnen ze schuin staan in de trailer.
Meestal hangen paarden tegen het schot aan om hun evenwicht te behouden. En het trappelen wat je hoort kan betekenen dat je paard constant uit balans is en zich moet herstellen. Je moet maar gewoon eens experimenteren wat jouw paardje het prettigste vindt. Heel veel succes ermee!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 14:08

of, indien 2 paards trailer, neem een stang van een 1,5 paards en zet daar je schot mee opzij, dan is de voorkant redelijk strak en kan je paard achter omstappen om zn evenwicht te bewaren. Haal nooit het schot helemaal uit een 2 paards dan hebben ze teveel ruimte waardoor ze kunnen vallen.

NOOIT je paard achterstevoren laden, de trailer is daar niet op berekend, 60% van het gewicht van je paard zit op de voorhand, wat denk je dat het met de balans van je trailer (kogeldruk etc) gaat doen als je je paard andersom zet??!! Ook zitten de stangen dan verkeerd en heeft je paard geen hoofdruimte of stang tegen zn borst om zich schrap te zetten.

Zoek eerst de reden van het gedrag van je paard op en zorg dat je dat corrigeert, laadt ie verder wel makkelijk en zonder aarzelen bijvoorbeeld? is ie bezweet na de rit? rijdt de chauffeur wel rustig genoeg?

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 22:52

Misschien heeft het paard last van engtevrees.
Dan is reizen zonder tussenschot een optie.

Doet ie dit ook als er een paard naast hem in de trailer staat?

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 23:00

Ons paard heeft dat ook gehad. Eerst liep die alleen tegen de wand op met reizen. Toen hebben we em aan de andere kant gezet en het tussenzeil wat hoger geknipt, zodat hij breder kon staan (we reisden altijd met 2 paarden op de trailer, dus zonder tussenschot was niet echt een optie. Alhoewel iemand dat wel als optie geopperd heeft). Dat heeft een jaar goed gegaan. Toen ging hij opeens ook liggen in de trailer. Een paranormale vrouw zei dat hij reisziek was. Het zou ook nog engtevrees (claustrofobisch) geweest kunnen zijn. We hebben toen een vrachtwagen aangeschaft, en toen is het altijd goed gegaan.

Quote van mezelf uit een ouder topic.
Vonnie84 schreef:
Wat er in het topic gezegd wordt over het paard andersom zetten in de trailer zou ik eigelijk dan ook niet doen. Ik persoonlijk zou veel te bang zijn dat ze in paniek proberen eruit te springen. Zoals ik al zei, het enigste wat bij ons hielp was:
- Het schot eruit
- Paard aan de andere kant zetten
- Een stuk van het zeil van het schot afknippen, zodat hij breder kon staan.

Ik weet ook niet of er tegenwoordig iets in de handel is tegen reisziekte of angst? Dat zou ook nog een poging kunnen zijn.
Iig heel veel sterkte en succes gewenst!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 23:05

Ik heb zojuist in een oud topic gemeld dat onze ruin rustig is in de trailer sinds hij in de trailer durft te plassen.

Hij brak altijd de trailer zo'n beetje af op de terugweg, maar omdat de merrie wel op de trailer durft te plassen is hij dat ook gaan doen, en nu is de haast om thuis te komen ook over.

Heenreis was hij altijd wel rustig.

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 08:25

misschien idd een idee om het tussenschot eruit te halen, kan ook angst zijn om brutaliteit..

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 15:51

Ik had er ook zo'n maar ik ben er achter gekomen dat ze op een 2-paards trailer teweinig ruimte heeft om zich breed te zetten. De mijne kwam met haar heupen in de bochten klem te zetten tussen het tussenschot en de wand. Nu ik mijn trailer om heb laten bouwen naar een 1,5-paards trailer is er niets meer aan de hand.

joel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 21:42

tussenschot eruit, paard gaad dan idd schuin staan, zo creëert dat dier een grotere evenwichtsbalans voor zichzelve tijdens het rijden. het beestje weet namelijk ook graag waar het vreemde ding hem heenbrengt dus staat er een raampje in je trailer?. anderzijds kan het zijn dat je paard gewoonweg niet gewend is om in een trailer te staan en moet je hem dat rustig aanleren.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 12:31

schot er niet uit halen in een 2paards maar gewoon achter opzij zetten mbv een 1,5 paards stang, veel veiliger dan helemaal zonder schot.