Omgaan met blinde pony...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

NikkiMacho

Omgaan met blinde pony...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 15:11

Ik heb onlangs te horen gekregen dat mijn pony, die ik al 2 jaar heb gehad, blind is (rechteroog helemaal, links voor een groot deel). Dit zou ze al zijn geweest voordat ik haar gekocht heb Verdrietig maar ik heb er nooit bij stilgestaan dat ze blind zou kunnen zijn.
Het verklaart nu wel een hoop van haar (af en toe nogal vage) acties die helemaal niet bij haar paste.
Heeft iemand nog tips voor het omgaan met blinde paarden/pony's?

xjudithx

Re: Omgaan met blinde pony...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 15:16

Veel je stem gebruiken, laten voelen waar je bent.
Er is hier ook iemand op bokt met een blind paardje die een pony als 'blindegeleidepony' heeft gebruikt totdat haar paardje zo gewend en vertrouwd was dat hij / zij het zelf kan. Er kan gewoon op gereden worden.
Mijn eigen paardje mist 1 oog, maar zijn andere oog is nog goed.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 17:19

Nooit iets veranderen in de stal, weide en op het erf. Voorkom je al nare situaties mee.
Idd veel je stem gebruiken en overal bij sturen, altijd kijken wat zij niet zou kunnen zien.

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 17:25

Constant laten weten dat je er bent!
Als de pony los staat of bijvoorbeeld in de baan rijdt terwijl jij in het midden staat (met een andere ruiter erop ofzo, ik noem maar iets), zorg dan dat je even hard blijft praten. Zo weet 'ie of 'ie dichterbij komt of van je af gaat.

Hoe is je band met de pony?

NikkiMacho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 22:22

Dankjewel allemaal voor de tips!
Ik heb haar nu al een paar weken niet gezien, omdat ik eerst van plan was haar te verkopen ivm studie, maar dat wordt nu waarschijnlijk veel moeilijker of kan gewoon niet. Maar voor die tijd heb ik altijd een hele goede band gehad met m'n pony:
Hinneken als ze m'n stem hoorde, nooit schrikken (dat verbaast me dus een beetje) alleen tijdens het rijden heel sterk en fel...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 12:23

Idd veel je stem gebruiken. Laten weten waar jij bent en of het goed gaat.

Mijn merrie is rechts helemaal blind maar ik weet 99% zeker dat haar andere oog ook niet goed is. Ze gaat al 'stommer' reageren op dingen die ze normaal nooit eng vond. Het is gelukkig een hele brave, makkelijke, lieve pony en is dat nog steeds(m'n buurmeisje van 5 rijd er op!).
Ik betrap me er af en toe nog op dat ik bij haar nog niet genoeg praat en geluid maak. Als ik haar op het land aan haal wil ze wel eens verschrikt haar hoofd weg trekken en er dan achter komen dat er niets aan de hand is. Ze is heel erg op mij gericht, zeker als ik haar ergens mee naar toe heb (afgelopen week nog mee naar school, opleiding hoefsmid).
Ik rijd voor de wagen ook dresuur en vaardigheids wedstrijden met haar, dit gaat prima.
Springen lukt niet omdat ze die hoogte niet ziet, balkjes lopen kan ze wel gewoon(ze ziet nog wel wat, dus de balken ziet ze wel) en vind ze zelfs nog leuk om te doen. Het is afwachten hoe lang ze goed genoeg blijft. Vorig jaar december twijfelde ik en is bevestigd dat rechts helemaal blind is en links nog goed, als ik weer een VA voor wat anders op het erf heb laat ik er weer even naar kijken.

NikkiMacho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-06 09:38

Ik ben er gisteren heen geweest en ze was eigenlijk niet veranderd qua omgang (vond ik). Macho is ook een hele lieve pony en doet geen vlieg kwaad alleen heeft ze bepaalde streken Tong uitsteken zoals niet meer verder willen lopen enzo...ik zat er gister even zonder zadel op (ze raakte niet paniek toen er via de linkerkant (linkse oog is blind) op sprong, dus dat was sowieso al een goed teken denk ik). Maar na 3 rondjes wilde ze gewoon gras eten ipv van rondjes rijden voor mijn plezier Haha!
Ach...ik zit er ook niet zo mee. Ben allang blij dat ze me vertrouwt en dat ze niet constant schrikt overal van. Ze weet t ook als ik eventjes de stal in loop om iets te pakken als zij buiten aan de muur staat. Begint ze de muur te mollen door ertegenaan te trappen zovan: ik wil aandacht. Een vriendin van mij probeert haar dan te stoppen, maar toch gaat ze door...eigenwijs, maar ze stopt pas als ik kom Lachen Dat doet me toch wat dan Tong uitsteken Ik heb d'r oog eens bekeken en er zit echt een waas over. Het andere oog is nog niet veel aan te zien eigenlijk, maar de DA komt binnenkort nog een keer om vast te stellen waaraan het misschien heeft gelegen! Ik hou jullie op de hoogte!

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 12:33

Ik kwam er ook achter dat Katinka aan één oog blind is en dat ze dat dus al een poos was zonder dat ik dat wist.
Nu is haar andere oog naar mijn idee ook wat aan het verslechteren, dus ziet ze helemaal niet zoveel meer.
Ik gebruik veel mijn stem met poetsen en laat merken waar ik ben e.d.
Met rijden gebruik ik ook mijn stem best veel en zeg vaak "pas op" als er iets aan komt waar ze misschien over kan struikelen.
Ik merk er niet zo veel van dat ze niet zo goed meer ziet (ze ziet nog wel iets hoor, maar het is niet optimaal meer), ze schrikt alleen iets sneller van onverwachtse dingen of geluiden.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 19:25

Ik heb een keer in een boek gelezen (peggy's paardenpension) Schijnheilig
Dat dat meisje een luchtje opdeed zodat het blinde paard haar herkende en wist waar ze was. Maar dat paard was helemaal blind hoor. Ik denk dat je inderdaad helemaal niets moet veranderen op stal.

NikkiMacho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-06 20:50

Ja ik merk toch wel dat ze mij herkent...dus een extra luchtje zal niet echt nodig zijn denk ik! Haha!
Maar binnenkort ga ik weleens rijden en kijken hoe ze dan doet Lachen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 11:51

Een paard heeft zo'n sterk gehoor en zo'n sterke reuk dat een luchtje helemaal niet nodig is. In een lawaaierige, stinkende(ivm het ijzertjes inbranden enz en de ovens die aan staan) werkplaats pikte Roosje mij er zo uit als ik iets zei.

Wel is ze sinds een paar maanden (zonder dat er iets geks gebeurd is) angstig geworden voor grote trekkers, vrachtwagens(kleintjes ban beide maken niet uit) en 4x4's met een heel zwaar geluid. Nu met het mooie weer is het natuurlijk erg druk op de weg en heb ik het gister bewust met haar opgezocht. Een grote combine van achter was pas echt eng toen ze hem zag(liep voor de kar, dus zag hem pas toen hij voor haar was), maar de klapperende aanhanger er achter boeide haar niets. Ik heb steeds gezorgd dat er even iemand naast haar liep voor de zekerheid, maar het haar zo veel mogelijk zelf laten oplossen.
Blijft ze hier bang voor ga ik straks gewoon niet meer met haar de weg op, maar ik ga toch eerst met haar oefenen.