Manen eraf scheren

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bojangles

Manen eraf scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 13:02

Door de zomer, zon & vliegen en het krauwen met haar vriendjes, zijn Indy's manen een beetje naar de maan gegaan. Ze had redelijk lang wit haar, nu heeft ze rechtopstaande plukjes en overal zitten beschadigingen in het haar (die donker verkleurd zijn).

Nu was mijn plan de manen er helemaal af te scheren, of nog een stukje laten staan.

Wie heeft dit ook gedaan? Van lang naar kort? Spijt van gehad (ik durf het eigenlijk nog niet zo goed maar het ziet er zo erg lelijk uit) en is het mooi geworden? Of heb je het kort gelaten omdat het eigenlijk best leuk stond.

Graag foto's in link van compleet kaal tot punk geschoren graag Haha!

Foto van Indy met lange manen:
http://img49.imageshack.us/img49/4539/dscf0067vh0.jpg

Hier waren haar manen nog netjes Ach gut

Helderder

Re: Manen eraf scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 14:15

Ik ben het heel misschien ook van plan. Omdat m'n paardje weer veel geschuurd heeft, en ik het heerlijk zou vinden om alles opnieuw te laten groeien.. Maar ik durf het niet.. omdat het zo lang duurt voordat het weer lang is..
Ik weet alleen van Sanex dat die haar shetlander een keer de manen heeft afgeschoren, ivm luis, misschien even aan haar vragen?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 14:19

Op zich groeien manen best snel...
Ik dacht zelf aan nog wel een paar cm laten staan omdat helemaal kaal wel errrrg kaal is zo ineens.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 14:22

Lijkt erg op exzeem?.

dauphine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 14:22

Ik heb het ook gedaan mijn pony heeft staart en manenexceem en het zach er niet meer uit, dus hebben we het eraf gehaald. Het lijkt helemaal niet raar (lijkt net of ze de andere kant ophangen), maar straks gaan ze groeien dat is misschien wat minder mooi, maar het lijkt ook niet met allemaal happen eruit.
En het groeit heel snel het is nog niet zo lang geleden dat we geschoren hebben en het is nu al 1-2 cm gegroeid.

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 15:35

Ik ben het binnekort ook van plan! Mijn pony heeft de afgelopen zomer aardig wat daagjes op de kliniek in stal doorgebracht (lees: 6 weken) en heeft zich behoorlijk verveeld, daardoor zijn zijn manen gigantisch geruineerd. De ene helft is nog maar 3 cm lang (staat rechtop) en de nadere helft is vrij lang maar ook met korte afgeschuurde pieken tussendoor.
Ik scheer gewoon alles in 1 keer eraf, want als je dan nog bijv 3 cm laat staan heb je altijd nog met die piekjes, helemaal kort dan kan alles gelijk weer aangroeien.
Als je het eenmaal geschoren hebt gewoon heeel lang niks aan doen, niet met een borstel erdoorheen als het wat langer is of wat dan ook, dan breek je toch weer haren en dat is zonde.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 16:00

Het is geen exceem. De haren zijn beschadigt door het knauwen en het is gekomen tijdens die hitte, dus zal wel soort verbranding zijn van de beschadigde stukken denk ik. Gewoon schuren doet ze niet.
Je kan de haren op die bruine plekjes zo afbreken/splitsen dat is gewoon dood. En nu krijgt ze dus wat piekerig haar boven op.Ik denk dat ik ga kijken of er al weer gezond haar bij gegroeid en alles wat niet goed is moet er maar af. Dat herstelt toch niet meer. Heb al met allemaal middeltjes geprobeerd Lachen

Janna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 16:03

Het helpt echt goed, hebben wij ook gedaan dan niet geschoren maar kort geknipt, en het is heel vol geworden en groeit heel snel, daarvoor zagen de manen er ook niet uit allemaal kale stukken door schuren etc.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 16:15

Toen ik mijn paard jaren geleden kocht, hadden ze haar manen helemaal kort geschoren. Persoonlijk vond ik dat dus helemaal niets, ze heeft een vrij korte, stevige hals en die was daardoor alleen maar duidelijker. Wel was het grappig om bij het groeien alle stadia door te lopen van rechtopstaand, naar ietsjes omvallend, naar gewoon lang. Nu zijn ze gewoon lang en ik vind het zo best. In ieder geval groeien de manen gewoon weer aan als je ze afscheert (tenzij er echte beschadiging in de huid is).

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 16:17

Hoe lang duurde het voor het weer lang was ? Haha!

Ik denk dat ik het maar moet doen, die gelige stukjes in de manen is ook niet mooi, ze had altijd mooi spierwitte manen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 16:26

Huidige lengte duurde wel een paar jaar, maar ze groeiden binnen enkele maanden naar heel hebbelijke lengte, ik zou het voor je na moeten kijken op de foto's als je het precies wilt weten Tong uitsteken

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 17:26

Zometeen maar even goed kijken wat de schade is en hoe lang het 'nieuwe' haar al is. Pfff vind het toch wel lastig hoor zo in een keer er af vooral omdat heel veel zeggen nee niet doen dat is zonde. Maar ja....

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 18:03

Mijn pony had 60 cm lange manen maar op 2 stukjes na maar 40 cm dus ik vond thet niet mooi vorig jaar er alles af gehaalt en ziet er nu al weer stuke beter uit

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 18:16

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 09:25

Tis wel mooi dat hele korte..

hansje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 13:19

Mijn haf had heel lange witte haren. Door zomerexceem 2 jaar geleden ook afgeschoren. Ze zijn reeds helemaal teruggegroeid en dit dubbeldik.

Amina_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 15:21

Ik heb ook al eens de manen van mijn paard geschoren, er waren ook 'stukjes' uit en daarom maar van de eerste keer het scheermachien erdoor. Was wel een mooi resultaat, sportief!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 08:59

Ik heb het ook bij een van onze merries gedaan omdat ze de helft eraf had geschuurd. Het groeide eigenlijk wel vrij snel weer tot coupe fjord, en een stuk dikker ook Lachen Foto staat denk ik wel inmijn profiel (Tammy).

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 11:14

Ik ben laf heb het nog steeds niet gedaan.
Hebben nu de manen de andere kant op gedaan waardoor je minder ziet en elke dag knip ik wat dode punten af. Vlechten in, halster niet meer om, en azijn in de manen zodat de andere paarden daar iig niet meer krauwen.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 21:35

Ik heb het al vaker gedaan, bij de A welsh omdat hij alleen nog sprietjes had en bij mijn paard omdat ze luizen had. Groeit redelijk vlot weer aan, ze komen mooier en dikker terug en die stekeltjes tussendoor staan eigenlijk best leuk. Foto's van mijn bonte staan wel in mijn profiel. Manen zijn in januari weggeschoren, middelste foto is in mei genomen en de derde in februari het jaar erop.

ano0uk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 21:50

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 21:55

Als je hangende manen kort knipt staat het heel raar, alles eraf scheren en dan eerst stekels laten groeien staat netter en ze groeien mooier en gelijker terug. Dat hele kale duurt maar even, de eerste centimeters zitten er zo weer aan.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 16:21

Ik zou het nooit afknippen! Dan duurt het nog langer voordat het aangegroeit is, ziet er niet uit ook. Milo's kapsel ziet er ook niet uit nu, maar het zomereczeem wordt alweer een stuk minder, dus hopelijk groeit het weer snel aan.