Leren Rijlaarzen met of zonder veters?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tyra_Tyra

Leren Rijlaarzen met of zonder veters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 20:13

Hallo,

Ik wil binnenkort leren rijlaarzen gaan aanschaffen, maar ik vraag mij af of ik ze nou met of zonder veters het beste kan nemen? Wat vinden jullie en waarom?

Groetjes..

Marischa01

Re: Leren Rijlaarzen met of zonder veters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 20:23

weet niet zeker hoor, maar die met veters zijn toch eigenlijk meer bedoeld voor springen? als dat zo is, lijkt me dat je het antwoord ook zelf bedenken kunt (zoals ik al zei: ben er niet 100% zeker van)

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 21:05

hey
ik heb er zowel met als zonder veters, en merk niet veel verschil. Die met veters daar gaat de rits tot vlak boven mijn enkel. Dus dan doe ik de veters los om er makkelijk in te stappen.
Andere laarzen van me zijn zonder veters, maar het ene paar heeft de rits aan de binnenzijde van mijn been, vooraan. En het andere paar heeft een rits die begint achteraan in de kootholte, onderaan loopt die langs de buitenkant over mijn enkel naar voren toe.
Je moet gewoon kijken naar degene waar je makkelijkst instapt Lachen Er zijn ook vele dressuurlaarzen waar je geen rits of veters is hebt, maar dat is altijd een gesukkel met aantrekken en uittrekken..
xxx

Tyra_Tyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 08:20

Ik bedacht me dat bij veters er zo snel viezigheid achter blijft zitten..Of is dit niet het geval?
Iemand die ik ken heeft Derby laarzen met veter, maar dit is eigenlijk een soort elastiek wat je niet los kunt halen..Meer sier denk ik..
Een ander iemand vertelde me dat je door de veter beter je hakken kunt uitdrukken, omdat anders het leer dubbel gaat zitten.
Iemand ervaring..?
Bedankt voor de reacties Marischa en Foryourneeds!

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 09:45

Wanneer je veters in je rijlaarzen hebt, moet je inderdaad beter je best doen met schoonmaken. Het is een even wat gepruts om ook áchter de veters te komen. Je kunt veelal kiezen tussen elastiek of normale veters. Voordeel van elastiek is dat je het niet steeds hoeft los/vast te maken.

Het is uiteindelijk maar wat jij zelf mooi vindt.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 09:53

Ik heb ook leren rijlaarzen met elastieke veters. Mijne zijn nog goed schoon, maar je moet wel even opletten dat er geen modder op komt, want dan wordt het een zooitje. Het voordeel van veters vind ik, is dat wanneer je smalle engels hebt, de laarzen niet zo inzakken rond je enkels. De laarzen sluiten dus mooier aan en je hebt dus geen last van overbodig leer met hakken uitdrukken.

burnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 14:04

Ik heb ook pas Derby's met rits en veter en vind het heerlijk dat deze laars goed aansluit bij mijn enkels. Ik heb hiervoor laarzen zonder rits/veter gehad en die zaten bij de enkels niet fijn omdat de laars daar te breed was. Al vind ik een "kale" laars wel het mooist.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 14:16

ik heb leren dressuurrijlaarzen met veters.
Maar het is eigenlijk gewoon voor de mooi volgens mij omdat ik er een rits in heb zitten en aan de voorkant waar de veters altijd zitten, zitten van die rekveters zodat je er beter inkomt, en ook voor de mooi denk ik dus. Maar vind het wel mooi om te zien en het zit ook wel fijn Ja

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 18:17

hey
ik zie hier sommige als reden geven dat ze met veters hebben gekozen omdat het beter rond je enkel zit. Maar mijn wedstrijlaarzen zijn op maat gemaakt en hebben een rits die achteraan begint en dan schuin over de enkel naar voren loopt. Deze passen ook erg goed aan om de enkel. Dus het hangt af van model tot model.
Wat je idd meer last mee hebt, is schoonmaken. Maar ik heel gewoon de veters er even uit. Vind het niet zo erg.
xxx

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 09:55

Ik heb met veters.

Ik start er elke week dressuur mee en gebruik ze ook met springen. Ik heb ze speciaal met een hoge dressuurboog laten maken zodat ze er ook voor het dressuur supernetjes uitzien. Ze zitten fijner dan mijn andere laarzen zonder veters, deze zijn nl veel smaller rond de enkel, zakker minder in en sluiten nauwer aan. Ik zou nooit meer anders willen Knipoog

IloveJaimy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 12:15

Ik zou zonder veters pakken, dat vind ik mooier.

Tyra_Tyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 12:53

allereerst bedankt voor alle reacties!
Maar wat ik me afvraag, kunnen 'kale' laarzen niet net zo smal zijn als laarzen met veters als de rits helemaal doorloopt tot aan onder?

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 18:15

met veters loopt en rijdt fijner, vind ik persoonlijk.
ik heb nu zonder (wel met rits gelukkig!), maar mijn volgende paard wordt zeker weten weer met veters. dat extra schoonmaken is me dat wel waard. Ja

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 21:40

dit zijn de mijne, met veters en met hoge dressuurboog Knipoog
Afbeelding

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 11:59

Heb ze met rits, zonder bemoeilijkt het in en uitstappen omdat je ze niet losser kan maken. Met veters is inderdaad veel schoonmaakwerk, persoonlijk vin ik met rits een perfecte middenweg Knipoog

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 13:34

Ik vind het veters vaak errrrug mooi. Dus smaak speelt misschien ook mee.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 18:15

ik heb ook laarzen met een rits en veters
Ik gebruik ze ook voor dressuur

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 21:21

ik dacht idd dat veters ervoor zijn, dat ze wat mooier 'sluitend' kunnen zijn rondom de wreef/enkel.
Normale laarzen moeten immers wat ruimte hebben voor het in- en uitstappen.

Ik heb een laars met rits, dus dan is dat geen probleem meer. Mijn laars (rectiligne maatwerk) sluit heel mooi aan en de rits loopt door tot op de spoorstop.Dan vind ik veters overbodig en blijft dus over wat je mooi vind. maar dat is puur een kwestie van smaak; veel mensen vinden het mooi, ik vind het afgrijselijk.

Ramsesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 16:30

@Foryourneeds: die heb'k ook die van hippitalia toch.
In de winkel hebben ze me gezegd dat de meeste veters er gewoon voor de sier op zitten... als je ze op maat laat maken doet 't er niet echt toe.
Ik vind wel dat als je dressuur gaat rijden dat je best geen veters neemt maar dat moet je zelf weten

er1k

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 16:57

zou nemen wat ik zelf het mooiste vind en het beste past.

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 20:38

Klopt, de veters in de laars zijn voor smallere enkels. Als je laarzen met een rits er al in koopt, zijn de enkels ook smaller en dat is vaak wel mooier vind ik.

Een 'kale' laars heeft 'normale' dikte bij de enkels, omdat je anders niet in de laars komt.

Tesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 20:54

Mij leek met veters ook prachtig tot ik ze aan deed, ik voelde die hobbeltjes! Dus dat was gelijk klaar, ik heb dus prachtige laarzen maar wel zonder veters. (ik ben wel een miepje hoor met dat soort dingen, naadjes in sokken enzo voel ik ook altijd maar goed het is voor jou altijd handig om te weten)

Tyra_Tyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 21:28

Ik vind de Petrie laarzen zonder veters geweldig! Vooral de Anky versie, ik schrok alleen van de prijs! ik had een paar aan dat perfect zat, en vroeeg naar de prijs...650 euro!!
Dat word voor mij te gek, dus nu word het de standard of perfect voor mij.
Maar bedankt voor alle reacties!!

TisUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 21:36

Het ligt ook een beetje aan de 'bouw' van je voet wat het prettigst is. Ik heb kleine voeten, vrij smalle enkels én een hoge wreef, heb op maat gemaakte leren laarzen maar wel met een veter, anders kom ik er dus echt niet in!