Hoe zet ik mijn shet het beste op dieet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Rianneke18

Hoe zet ik mijn shet het beste op dieet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 20:11

Hallo!
ik heb al 6 jaar een hele lieves shetlandpony van nu 6 jaar oud!
ze is nooit echt dik geweest..maar ze heeft nu 3 weken op een grote weide gelopen (toen ik op vakantie was...) en ze is dus nu zo rond als een tonnetje Lachen
ook is ze weer een beetje aan de diarree waar ze wel vaker last van heeft als ze teveel gegeten heeft..
maar nu wil ik ze dus een beetje op dieet zetten!
ik vroeg me af of meer mensen hier ervaring mee hebben..want nu weet ik dus niet hoe ik het het beste aan kan pakken..aangezien ik niet aan dr kan zien of ze nu genoeg gegeten heeft of juist te weinig of teveel! Bloos
hoop dat iemand mij kan helpen! Haha!

Charaz

Re: Hoe zet ik mijn shet het beste op dieet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 23:18

Goed hooi voeren en minder gras.

Wat krijgt ze normaal te eten en wat doe je met haar?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 23:25

Niet meteen drastisch minderen! Geef haar hooi, en veel beweging.

Rianneke18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 07:27

Charos schreef:
Goed hooi voeren en minder gras.

Wat krijgt ze normaal te eten en wat doe je met haar?

normaal loopt ze hele dagen in de wei..en krijgt verder niks bijgevoerd..in de winter krijgt ze altijd hooi bijgevoerd!
verder longeer ik ze zo af en toe!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 07:33

Gras minderen (al heb je dat nu al gedaan toch?) hooi voeren en wat meer beweging geven.

Rianneke18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 08:15

enne...hoeveel hooi kan ik dan het beste bijvoeren? ze staat nu al op wat minder gras ja!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 08:28

Mijn shet met overgewicht krijgt s ochtends en s avonds een plak hooi en staat overdags op een kaal weitje.

Rianneke18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 08:30

dus die eet eigelijk alleen hooi dan..?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 08:34

Voor de nodige vitamines en mineralen kun je je shet af een toe een speciale koek geven, voor de rest moet hij het met alleen hooi doen.
De speciale voederkoeken kun je bij de Pavo krijgen, of via de Paardendrogist. De koek van de paardendrogist heet " LE BRICK", omschrijving:

Le Brick
Le Brick is een vezelrijke toevoeging aan of vervanging van het voer. Een Le Brick is zo groot als een brood en bestaat uit vezelrijke grondstoffen die onder zeer hoge druk samengeperst zijn. U kunt een Le Brick in de voerbak tussen het voer leggen.

Met een Le Brick wordt de passagesnelheid van het voer door de darmen verbeterd en het krachtvoer wordt beter afgebroken en omgezet in stoffen die belangrijk zijn voor het lichaam. De grondstoffen zijn van gegarandeerde kwaliteit, worden geteeld op rijke bodem en gedroogd in drogerijen onder gecontroleerde en meest optimale omstandigheden. Hierdoor is het hooi absoluut vrij van schimmels. Doordat aan Le Brick natuurlijke vitaminen, mineralen en aminozuren zijn toegevoegd, is het product zeer geschikt ter vervanging van (een deel van) het krachtvoer en het hooi.

Voor sobere rassen en paarden die niet of weinig gebruikt worden kan Le Brick het krachtvoer zelfs helemaal vervangen! Le Brick is zeer geschikt voor paarden waarvoor het huidige rantsoen te energierijk (te “zwaar”) is en paarden die gevoelig zijn voor koliek, spier- of hoefbevangenheid. Doordat Le Brick gegarandeerd stofvrij is, is het ook zeer geschikt voor paarden die overgevoelig zijn voor stof en schimmels in het hooi. Le Brick is laag in zetmeel en suikers en is daarom het ideale voer voor hete paarden en paarden met aanleg voor spier- of hoefbevangenheid.

De vezelrijke grondstoffen worden onder zeer hoge druk samengeperst, waardoor uw paard Le Brick rustig en langzaam eet, en net zo lang bezig is met 1 briket als met 1 à 2 plakken hooi.

Le Brick bevat kwalitatief hoogwaardige en goed opneembare eiwitten (10,5%), en bestaat uit 25% weidehooi, 25% alfalfa en o.a. zonnebloemmeel, haver, havermeel, gerst en soja olie.
1 briket heeft de afmeting van ongeveer een heel brood.
1 Brick = energiewaarde van 2 plakken hooi
1 Brick = hoeveelheid vezels van 1 plak hooi
1 Brick = 1 ½ kg voer en 1 plak hooi
Houdbaarheid: maximaal 1 jaar.

En voor de koeken moet je even op de Pavo website kijken (www.Pavo.nl) , ze heten Pavo Aura.

Rianneke18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 09:06

aaah ok!
heel erg bedankt Ja

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 13:09

Rianneke18 schreef:
dus die eet eigelijk alleen hooi dan..?

Ze heeft een liksteen in haar stal hangen en krijgt s avonds een handje muesli (niet echt bevoordelijk voor het dieet, maar anders krijgt de rest wel en zij niet, dus dan maar een handje pavo nature's best).
Ik had ook een soort vitaminedruppels gekocht, maar dan eet ze zelfs haar muesli niet meer zo vies vindt ze dat.

Rianneke18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 13:09

vitaminedruppels? das iets extra's dan of...?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 13:14

Ja omdat ze in principe alleen maar hooi krijgt en ik bang was dat ze te weinig vitamines ed. binnen kreeg.
De druppels heb ik gekocht bij de boerenbond (waren 4,50) stond meer bij de koeien/varkens spullen en ook geschikt voor paarden.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 16:24

mijn verzorgshetjes zijn allebei ook niet aan de dunne kant en we zorgen gewoon dat ze veel beweging krijgen (meestal om de andere dag, nooit 2 keer per dag (veel)) en ze staan een paar uurtjes in een volle wei en daarnaast krijgen ze nog een pluk hooi na het rijden, en brok.
(soms staan of hebben ze al een hele nacht of dag in de wei gestaan, dan krijgen ze geen hooi meer omdat ze al veelste veel hebben gehad).

Nienkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 20:54

Je moet ze goed beweging geven! En ev. een deel van de dag in de bak zetten met wat hooi! Dat ze wel bewegen maar niet te veel eten.

En idd,, Niet gelijk bijna niets geven.. langzaam verminderen!

Debbyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 18:32

die van me vriendin is ook tonnetje rond Tong uitsteken.. en die doet heel veel beweging en dan valt die ook af en niet al te veel eten..