Bosrit, paarden en honden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MarchaL

Bosrit, paarden en honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 10:28

Gistermiddag besloot ik met wat stalgenootjes om een bosrit te gaan maken. Ergens in het bos kwamen we een grote Deense Dog tegen met baas. De hond zag de paarden en vloog luid blaffend en springend op ons af. Mijn paard (die voorop liep) bleef er gelukkig vrij nuchter onder en begon wat ongemakkelijk heen en weer te schuiven. De hond werd echter steeds drukker en begon tegen mijn paard aan te springen en te grommen. Mijn paard vond het blijkbaar genoeg, ze draaide ze zich om en sloeg de hond raak Bloos! Gelukkig mankeerde de hond niks maar hij had duidelijk zijn lesje geleerd, met de staart tussen de benen rende hij terug naar zijn baasje. Gelukkig reageerde de baas erg goed door te zeggen ''nouja, pech voor hem, hopelijk heeft hij er nu van geleerd''.

Alhoewel dit voorval goed is afgelopen begon ik toch na te denken... Wat nou als mijn paard die hond echt goed had geraakt en het dier mankeerde wat? Wie is er in zo'n geval dan fout? Ik als ruiter of de baas van de hond omdat hij los liep? En wat nou als de hond mijn paard aagevlogen had, wat moet je doen in zo'n situatie?

Ik ben benieuwd of iemand ooit zoiets heeft mee gemaakt en hoe jullie dit toen opgelost hebben.

opala

Re: Bosrit, paarden en honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 10:53

Bij ons in het bos moeten de honden aangelijnd zijn, neemt niet weg dat je regelmatig loslopende honden ziet. Ook is mijn paard eenmalig op hol geslagen door een hond die haar achterna zat, gelukkig liep het goed af, al scheelde het weinig. Daarom ben ik ook wel benieuwd, hoe het precies zit.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 13:10

Ik heb het ook meegemaakt, in het Amsterdamse bos werdt een hele troep ineens losgelaten. Het was een uitlaatservice en er kwamen 3 honden tegelijk op mij en mijn paard af. 2 gingen al snel weer terug maar de derde viel helaas aan. Gelukkig pikte mijn paard dat niet en schopte en idd ook goed raak. Hond is afgedropen en ik ben meteen terug naar stal gegaan.
Ik denk dat de baas van de hond fout is, als de hond aanvalt staat hij niet onder appél van zijn baas en zou hij naar mijn idee niet los mogen lopen. Slaat jouw paard de hond ongelukkig tja....ik denk dan nog steeds dat de hond (de eigenaar daarvan dus) fout is. Lúllig voor de hond misschien maar ik vind dat een hond die niet luistert aangelijnd hoort te zijn (ik heb er zelf zo 1 Knipoog ) maar ik heb het zelf nog nooit zo meegemaakt dat het "een zaak" is geworden zegmaar.

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 14:30

net ook zo'n aanrijding met een hond gehad in het bos...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 21:17

Ik herken de situatie, maak minstens een keer zoiets mee als ik ga rijden.
Bij ons in het bos is het altijd heel erg druk. Honden mogen van maart tot oktober niet los. Maar honden en baasjes zijn blijkbaar heilig. Als je als ruiter één stap naast het pad doet heb je meteen een boze boswachter aan je kont, maar over loslopende honden zeggen ze niets.
Een keer kwam ik maar niet van een hond af, baasje deed ook niks om de hond bij zich te krijgen. Ik ben toen omgedraaid en rustig weggedraaft, hond kwam achter me aan (wat natuurlijk mijn bedoeling was) Baasje schreeuwen 'kun je niet even stoppen' amehoela. Ben het halve bos door geweest met die hond achter me aan.
Wat was ik kwaad.
Nu rij ik gewoon niet meer in het bos op zondag, is gewoon geen doen. Tenzij je alleen wilt stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 21:59

Bij ons is de regel dat honden aan de riem horen, altijd en overal. Komt een hond ons lastigvallen en haalt mijn pony uit... is de eigenaar van de hond fout.
Hoe zielig het ook voor de hond is als hij geraakt wordt, het blijft de verantwoording van de baas.
Volgens mij is er ook in Nederland een aanlijnplicht voor honden waardoor je als paardeneigenaar behoorlijk sterk staat als er 'schade' is.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 12:55

Een dier hoort onder controle van de begeleider te zijn. Als het kan op stem anders aan de lijn. Als ruiter ben jij altijd degene die fout zit volgens de hondeneigenaar. Dat is het kromme eraan.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 14:39

Aan de ene kant ben je altijd verantwoordelijk voor schade die je paard aanricht. Aan de andere kant heb je de hond die los loopt in een gebied waar 'ie aangelijnd moet zijn.
Ik heb geen idee wie er op zo'n moment voor de eventuele kosten op moet draaien.
Zelfs in een losloopgebied zou ik het niet weten, hond moet nl. wel onder appel staan. Moeilijke zaak, ik kom er niet uit. Bloos

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 16:06

Jij moet je paard onder controle hebben; de eigenaar van de hond zijn viervoeter.
Als de hond niet gehoorzaam is en dus niet luistert, moet hij aangelijnd wezen, zo niet is de eigenaar van de hond ALTIJD aansprakelijk voor welke schade dan ook. Hier is jurispondentie over (er zijn dus zaken hierover bij de rechter geweest). Ik heb het zelf meegemaakt op het strand met een 4-jarige merrie en een "heer" met een Whippet, de hond bleef rondjes rennen en nijdig blaffen naar de merrie die heel braaf bleef maar na een aantal minuten goed gericht uithaalde en de Whippit vol op zn schouder raakte. Whippet exit Huilen , toen was de baas niet meer zo blij dat zijn hond die paarden wel even opjoeg..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 18:59

Volgens mij ben jij in zo'n geval niet aansprakelijk. In de meeste bossen is het ten strengste verboden om je hond los te laten (ivm het wild dat in het bos leeft). Dus als de hond niet aangelijnd is en het dier is agressief tegenover paarden is dat nalatig gedrag van de eigenaar.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 10:10

de hond is los = verantwoording eigenaar
de hond 'valt' jou aan = verantwoording eigenaar
je paard verdedigt zichzelf = natuurlijke reactie die niet plaats had gevonden als de hond de baas gehoorzaamd had of aangelijnd was.

Zo te lezen had je een verstandige hondenbezitter die zelf de schuld al bij zichzelf legt. Denk dat deze echt wel weet dat t zn eigen schuld was.

keetieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 17:38

maar wat kan je doen als zo'n hond op je afkomt? moet er niet aan denken :s

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 19:52

Ik stop altijd maar even als er honden op me af komen

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 20:09

ik heb dus keer gehad dat we aan buitenrijden waren en de hond blafte eerst wat naar mijn pony vervolgens vroeg aan de eigenaar of hij de hond bij zich wou houden..eigenaar zei dat z'n hond niks deed en dat ik kwam doorrijden toch vertrouwde niet helemaal de hond dreigde echt maar ben doorgerede 1 tel later hing de hond dus in mijn pony haar nek...!!! en hij beet ook echt!! paard helemaal in paniek en niet meer te houde steigere en alle kanten op schieten en hond bleef maar probere haar nog x te pakke ik heb hond paar x knal met zweep gegeve en zover ging hem met m'n voet lopen trappen en slaan...
en de eigenaar beweerde maar dat z'n hond zoiets niet deed en kwam hem dus ok gewoon niet halen..!! ik was hier zo boos om... en die hond heeft echt paar goede trappen gehad van mij... paard kwam niks meer doen die was in blinde paniek uiteindelijk wist er zover te krijge pad op te crosse en heb de hond paar meppe na gegeve en zijn we ontkomen...
paar km veder afgestegen en gekeken of ze wat had...
gelukkig niet veel ze zat in dr wintervacht maar sindsdien heb ze het niet meer op honden en valt ze ze aan ookal doen ze niks....
voor mij dus groot nadeel aangezien veel mense hier hond hebben die niks doen of paardenhonden die hier lopen...
ze ging altijd leuk met honde om maar door zoiets is het dus flink verpest....

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 05:07

Haha! Mijn Hond loopt altijd mee met mij en paard Haha! Ik heb een jack russel.
Zij houdt alle andere honden op afstand Haha! Erg Handig Tong uitsteken

Dat neemt niet weg dat het soms super irri is dat er dus veel honden los lopen die gewoon niet luisteren naar de baas. Met vaak alle gevolgen van dien.
Nou heb ik gelukkig een koele kikker als paard maar ook ik heb meegemaakt dat er dus gewoon een hond op je af komt en dus ook gewoon in benen of staart hapt!!!

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 05:59

Ik vind het echt niet kunnen. Ik hoop inderdaad dat die hond er wat van geleerd heeft.
Ik heb het zelf ook wel is gehad. Mijn paard smeert 'm ook direct, maar het stomme is, hoe vaak mijn hond ook bij de paarden is, als hij iemand anders te paard ziet doe hij het zelfde Verward

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 06:01

Die van mij niet Bloos Gelukkig

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 10:14

keetieee schreef:
maar wat kan je doen als zo'n hond op je afkomt? moet er niet aan denken :s

Het beste is om te stoppen. De meeste honden zullen niet zo snel bijten maar doen het puur uit speelzigheid. Veel ruiters sporen het paard aan om vervolgens weg te galopperen en dat vind een hond alleen maar prachtig, die gaat er dan lekker achteraan, leuk spelletje.
Als de hond wel aanvalt dan zal je paard wel een trap geven, ik had voor dat soort gevallen altijd een hele lange dressuur zweep mee, daarmee kon ik ook aan de achterkant van mijn paard op de grond komen en dus een hond goed raken.
Stilstaan dus en hopen dat de baas van de hond een beetje verstand in zijn/haar kop heeft en de hond aanlijnt (en excuses aanbied)

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 16:10

Ik heb het regelmatig, laatst hing er een pittbull achtig iets in de manen van mijn IJslander. En die baas stond erbij te lachen, die vond het wel grappig. Maar toen die van mij het toch wel zat begon te worden, (hij beet ook écht) kreeg hij wel een trap. En ja, toen kwam die baas eraan, dat ik zijn hond niet met de zweep mocht slaan en dat als ik buiten ging rijden, mijn paard aan honden gewend zou moeten zijn..

en zo zijn er nog veel meer verhalen, maar hondeneigenaren zullen het nooit leren..

oudehinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 17:25

Ik rij regelmatig buiten en waar ik meestal langs kom hebben ze 3 kleine hondjes.
Het 1ne hondje komt altijd op mij af maar mijn paard geeft geen kik om hem.
We hebben hem bang gemaakt nu die hond we zijn op hem in gaan rijden.
maar hielp niks.
verderop hebben ze 2 goldenetrivers die blaffen wel en 1 loopt mee maar doen niks.
in het bos lopen de honden hier ook wel los maar zo gauw baasjes een paard aanzien of horen komen gaat de hond vast.
de meeste mensen die hier komen wandelen zijn toeristen en nemen dan de hond mee en die kennen vaak geen paarden.
maar de meeste paarden uit de buurt geven niks om een hond.
en als het paard hem raakt door zijn gedrag pech voor de hond had de baas hem maar vast moeten houden.

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 20:38

Maar hoe zit het nu juridisch? Als jouw paard een hond verwond (al lokt die hond het zelf uit) ben je volgens mij als eigenaar van het paard aansprakelijk.. Als er b.v. een kind losloopt.. en je paard verwond dat kind dat ben je ook aansprakelijk, Of als jouw paard je bijrijdster verwond dan ben je ook aansprakelijk als eigenaar. Misschien zit ik er wel helemaal naast hoor, maar volgens mij ben je als eigenaar aansprakelijk voor de schade die jouw dieren aan andere toebrengen.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 20:39

ja dat klopt volgens mij...want je moet je paard in bedwang houden ookal hangt er een hond in z'n benen Clown

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 17:30

Toen we met onze groep naar buiten gingen kwamen we op het ruiterpad (een oversteekplek) ook een hond met z'n baasje tegen. In dit geval was het baasje al over het ruiterpad gegaan en de hond was daar nog aan het snuffelen toen wij er opeens tussendoor kwamen. Baasje riep naar de hond dat die moest blijven en de hond bleef braaf. Helemaalgefocust op de baas. Pas toen wij goed voorbijwaren riep de baas de hond en die liep weer vrolijk mee.
Als iedereen z'n hond nou eens zo goed op zou voeden Haha!

Overigens geloof ik ook dat je als eigenaar aansprakelijk bent voor de schade die het paard aan andere toebrengt.

DanielleJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 07:06

Zo, die luistert inderdaad !

Ja paarden en honden. Wat is dat toch samen? Hoe zien honden paarden? Als méga grote honden?
Ik weer het niet, maar bijna elke hond raakt over de zeik als ze ee paard zien.
Ik vind aan dat je de hond in het bos gewoon aangelijnd moet hebben. Zeker als je 'weet' dat daar ruiters kunnen komen.
En bazen van honden moeten ook de paardenmensen eens wat meer snappen. Dat het 'niet grappig' is als er een hond in je paard zijn staart hangt.

Ik wil mijn honden graag los laten rennen in het bos, zeker dat wel, maar als ze een paard zien en ze gaan over de zeik en blaffend erachteraan dan vind ik het onverantwoord.

En een paard stil te laten staan als er een blaffende hond aankomt? Haha! Nou dat gaat niet lukken bij die van mij denk ik !

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 15:06

hahah Tong uitsteken LOL!