Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

en inderdaad geen gladde bodembedekking of afzakkende transportbeschermers, schot uit die trailer halen en nogmaals proberen.Citaat:we rijden rustig met haar misschien vindt zij (het paard dus) dat zelf van niet, zij is degene die onrustig doet in de trailer en het gebeurt helaas meer dat de chauffeur dénkt dat ie rustig rijdt maar achteraf blijkt van niet, om dat zeker te weten/te checken zou je eens in de trailer moeten gaan staan tijdens het rijden van die chauffeur.
meestal loopt ze in een keer de trailer in, soms tribbelt ze tegen dat geeft al aan dat er een probleem is want anders zou ze 'gewoon' doorlopen. Als je dit nu niet oplost dan kan het alleen maar erger worden want het begint meestal met tegenstribbelen,
maar als je dan op nieuw er voor draait en niet boos word gaat ze wel. dat heeft nooit zin bij trailer laden, regel 1! gelukkig zie je dat zelf alze loopt redelijk rustig achteruit de trailer uit, maar als mn vader de balk weg doet pist ze soms, >> pismerrie. dat doet ze niet altijd maar als ze gespannen is.
dus....??!! is er meer aan de hand want ze pist. Misschien moet je toch eens een ervaren lader er bij halen die je kan helpen met dit probleem, het is geen groot probleem maar kan het wel worden als je er niks mee doet. Er zijn zat mensen die je hierbij kunnen helpen
na het rijden in de trailer is ze meestal wel bezweet en warm... ook geen goed teken, ze heeft dus teveel stress waardoor ze gaat zweten of de chauffeur rijdt misschien toch onbewust te hard waardoor ze heel veel energie moet steken in het blijven staan.
misschien helpt het als we ons A-pony'tje erbij in zetten? lijkt me alleen niet zo'n goed idee. die kan onder de balken door dus die staat telkens bij het deurtje te kijken. maar we kunnen eventueel wel een mat maken onder de voorste balk zodat ze er niet meer onderdoor kan. kun je tijdelijk proberen maar dan moet je altijd dat Apony'tje meeslepen overal naar toe, jouw paardje moet in dr upje zich ook op dr gemak voelen en dat moet je gewoon trainen.
ja, wondermiddel voor niet trailer ladende paarden!!! (heb je aandelen of zo?) dat helpt alleen maar om de scherpe kantjes er vanaf te halen voor de stress, niet om het paard te leren trailer laden.Citaat:RESCUE
relax.... Citaat:Ik denk toch dat deze reactie wat toevoegd en voor veel mensen iets duidelijk maakt.
Ik zal proberen toe te lichten waar mijn ervaring vandaan komt en waarom ik denk dat smaller beter is.
Ik sta helemaal achter het idee dat paarden aanleuning zoeken tegen een schot of de trailerwand. Een paard zonder problemen heeft die veel minder nodig.
Wat ik vaak in de praktijk zie is dat paarden te weinig vertrouwen hebben in de trailer of vrachtwagen. Zelfs als paarden er zonder (echte) aarzeling opgaan.
Met vertrouwen de vrachtwagen / trailer op gaan is voor mij:
Ik vraag het paard zonder dwang of enige dreiging van een mogelijke straf om op de trailer / vrachtwagen te lopen. Ik kan het paard dan vragen om rustig stilstaan. Hij loopt niet achteruit en heeft ook geen enkele behoefte om achteruit te lopen ook niet als ik hem ga opsluiten door het plaatsen van een stang/touw/ketting of het dicht doen van de klep.
Paarden die er dus met te weinig vertrouwen op gaan (zie mijn definitie van vertrouwen) hebben problemen met het bewegen in de trailer. Wat ik dan vaak zag is dat als een paard in een brede trailer staat waarbij hij naar links of naar rechts moet lopen om aanleuning te vinden op een schot / zijwand dat ze dat niet durven of te langzaam doen. Zodra er dan een bocht aankomt dan is h/zij te laat probeert te gaan leunen maar blijkt dat nog niet bij de wand te zijn en laat zich vallen / valt om.
Als je dit soort paarden op de helft van een 2paards trailer zet / een vast schot op de vrachtauto met een breedte van tussen de 80 en 90 cm dan hoeven ze maar heel weinig te bewegen om aanleuning tegen het schot / zijwand te zoeken.
Voor een paard zonder problemen maakt het niet uit waar je hem in zet, ik heb het over paarden met (ex) problemen met trialer laden.
Van de 1500 paarden die ik heb trailer mak gemaakt. (paarden die dus echt problemen hadden met trailerladen) had ongeveer 10% het problemen van het zich laten vallen tijdens het rijden. Deze paarden liepen er dus vaak zonder problemen, de problemen deden zich pas voor tijdens het rijden. Ongeveer de helft van de problemen was verdwenen als ik ze door ons normale trailerlaad programma haalden. (omdat ze dan vertrouwen hadden in het trailerladen zie eerdere uitleg).
De overige 5% behoorde tot de paarden met het probleem dat zij “bevriezen” in de trailer.
Hierbij stapte ik dus in de trailer / vrachtwagen als we gingen rijden en leerde ik de paarden aan dat hetgeen probleem is als zij hun voeten / benen bewogen als zij steun en evenwicht zochten. Het is dan gemakkelijker als het paard beweegt en steun vindt als hij mij 5 cm hoeft te bewegen (de helft van een 2 paardstrailer ongeveer 80cm) dan dat hij 25-30 cm moet bewegen in een 1,5 paardstrailer.
Natuurlijk is alles aan te leren. Als ik zo’n paard nog een paar weken extra train staat hij ook prima in een 1,5 paardstrailer. Alleen dan moet de klant dat betalen en als het om geld gaat dan zijn mensen ook tevreden als het gewoon opgelost wordt door hem in een 2paardstrailer op de helft te zetten.
Een andere mogelijkheid is een schot plaatsen in een 1,5 paardstrailer zodat je de helft van een 2 paardstrailer nabootst (krijgt) en 1 smal nutteloos gedeelte. De kosten van zo’n schot zijn vele malen goedkoper dan het door trainen van een paard totdat hij naast het staan in een 2 paardstrailer ook in een 1,5 paardstrailer kan staan.
Ik hoop dat je nu begrijpt waar mijn overtuiging vandaan komt dat een paard beter op de helft van een 2 paardstrailer staat dan op een 1,5 paardstrailer.
Groet
Conrad