marloezzke schreef:ik vind het absoluut nodig wij raden het iedereen die nieuwe laarzen koopt aan, gewoon doen vanaf dan 1, bij veelvuldig gebruik wordt de laars snel slap op de inzakpunten met spanners blijft hij mooi stevig.
inzakpunten? Bij de enkel bedoel je? Die wil ik altijd zo snel mogelijk soepel hebben. Ik heb bij mijn 2 jaar oude Petrie standaards zelfs olie gebruikt, zo stug bleven die laarzen. En de laarzen zijn er nooit meer van ingezakt dan normaal. Door het gebruik van de olie zijn de laarzen precies geworden zoals ik wilde. En ze hebben er niet van geleden. Zijn ook niet extra ingezakt. De balijn houdt alles netjes op de juiste hoogte.
Ik heb sinds vorige week weer de Petrie Standaard, en deze laarzen moeten nog ingelopen worden. Als ze schoon zijn, dna liggen ze in de doos en anders staan ze met spanners, maar ik wil wel dat ze rond de enkels snel soepel worden, anders gaat er weer olie op de laarzen.
Als de enkel het inzakpunt is, dan is het juist zeer belangrijk dat de laars hier snel soepel wordt. Enige waarvoor ik dan spanners gebruik is dat ze dan netjes rechtop blijven staan (zonder spanners vallen ze eerder om omdat de schacht vanaf de enkel naar voren staat doordat je met je hakken naar beneden op het paard zit).
Hebben jullie die spanners dan tot aan de 'grond' in de laars zitten? Of 'hangen' ze in de schacht? Ik heb ze er meestal vanaf de grond in, maar bovenin de schacht zit dan niets meer. De laars blijft zo steviger staan.