Op de letters rijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Guinevere

Op de letters rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 08:33

Wat wordt hier nou eigenlijk mee bedoeld? Hangt dat van het figuur af? Ik heb het vroeger wel eens gevraagd, maar altijd verschillende antwoorden gekregen.

Als je over de diagonaal van hand verandert, moet je dan
- in een rechte lijn van bijv. M naar K rijden?
- of moet je al voor K weer op de hoefslag rijden? (dan zou je dus ook pas na M van de hoefslag kunnen gaan als je over X wil rijden)

Het eerste lijkt me het meest logisch, maar bij een volte moet je juist voor de letter weer op de hoefslag komen om hem rond te kunnen rijden, dus dan zou het van het figuur afhangen?

En nog zoiets, als je binnenkomt over A (in een gesloten bak) werd mij altijd verteld dat je niet te vroeg mocht afwenden, maar in mijn proef (niet protocol, maar de proef zelf) staat dat het als een soort van halve kleine volte gereden moet worden?

Urielle

Re: Op de letters rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 09:08

Wil je in een rechte lijn weg kunnen rijden bij M om de diagonaal op te gaan dan zul je je wending iets voor M in moeten zetten, anders kom je met een slinger terug op de diagonaal en is je lijn niet meer recht.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 09:32

Nee, zo bedoel ik het niet, het moet natuurlijk wel een rechte lijn blijven. Ik zal proberen het beter uit te leggen:

a) je zet de wending al voor M in, zodat je een rechte lijn van bordje M naar bordje K kan trekken
b) je zet de wending pas in na M en rijdt in een rechte lijn tot een stuk voor K, zodat bij K het hele lichaam weer op de hoefslag is. Je rijdt dus wel in een rechte lijn, maar het paard verlaat pas na M de hoefslag en komt al voor K weer terug.

Mogelijkheid A lijkt mij logischer, maar ik heb wel eens commentaar gekregen dat ik te laat weer op de hoefslag kwam, vandaar mijn vraag.

Ik weet niet of dat duidelijker is, anders zal ik morgen wel een tekening maken. Ik ga nu snel naar bed, want het is heel erg laat hier. Dromen

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 10:41

In het dressuurboekje staan voorin tekeningen van hoe je je figuren moet rijden Ja

Angelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 13:33

Guinevere schreef:
a) je zet de wending al voor M in, zodat je een rechte lijn van bordje M naar bordje K kan trekken
b) je zet de wending pas in na M en rijdt in een rechte lijn tot een stuk voor K, zodat bij K het hele lichaam weer op de hoefslag is. Je rijdt dus wel in een rechte lijn, maar het paard verlaat pas na M de hoefslag en komt al voor K weer terug.
Dromen

Mogelijkheid b lijkt mij de enige juiste. Je moet namelijk wel eerst naar het bordje M rijden en niet al vóór M (dus halverwege de hoek) al beginnen met van hand veranderen. En als je dus iets verder doorrijdt, moet je dus ook iets eerder weer op de hoefslag komen bij K, zodat je de wending/hoek ná K ook weer netjes kunt rijden en dus niet halverwege deze hoek uitkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 13:37

Je moet ook voorbij deze letter komen.
Bij optie a draai je al eerder af, dus mis je als het ware die letter.
Kom je na K uit, mis je daar ook alweer het bordje.

Daarom klopt optie B dus ook.
Zo "raak" je alle bordjes.

Anders stond er wel tussen C en M gaan van hand veranderen Lachen

Loje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 13:40

Ik heb altijd geleerd dan je moet gaan sturen als je knie bij de letter is en dat je ook als je knie bij de letter is weer op de hoefslag moet komen

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 17:14

Ik kies ook voor b:j
Helpt ook als je iets dieper de hoeken in rijd dan kom je ook beter uit

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 18:37

Als je knie bij de letter is gaan wenden en dan ongeveer bij de schouder weer op de hoefslag komen

_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 18:46

Als dr schouder bij de letter is draai je pas in heb ik altijd geleerd

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 12:28

ik heb ook geleerd met de schouder en altijd goed de hoeken inrijden.