niet tevvaak en niet te intensief. vooral in het begin is al dat rijden best zwaar voor zo'n jong dier, dus vaker dan 3X per week een half uurtje zou ik zkeer niet doen.
Ik zou wat vaker maar dan minder lang op een jong paard stappen. Een paard wat 2 tot 3 weken een zadel op heeft gehad is nog niet bevestigd, ik zou er vier tot vijf dagen in de week een kwartiertje opstappen.
niet meer dan 3x in de week en per keer kan je ook beter niet langer dan een uur doen... en natuurlijk moet je de meeste tijd stappen en een beetje draven en eigelijk maar nauwlijks of niet galloperen. en gewoon langzaam opbouwen
ik zou ook ongeveer 3 keer per week doen, een kwartier tot een half uurtje. @ eefda: een uur?! lijkt je dat niet erg veel voor een paard dat pas 2 weken onder het zadel is?
Je kunt er beter vaak op zitten en dan kort tot het goed gaat dan dat je er een paar keer per week een uur op zit! Ik bedoel echt hier niet mee dat ie 5 x in de week moet lopen ofzo maar keer of 3 - 4 kan geen kwaad!
Ik ben nu zo'n maandje bezig met mijn drie jarige, en de ene week is het 3 keer en de andere week 4 keer. Ik doe het liever wat vaker en korter dan minder per week maar wel langer er opzitten. Lijkt mij ook het fijnste voor het beestje.
Mijn 3 jarige heb ik in het begin van de zomer zadelmak gemaakt toen ging ik er vaker 4x per week op en dan echt maar heel kort hooguit 10/15 minuten. Toen het sturen, gas en de rem er op zat heb ik haar nog een maand op de wei gezet. Nu rij ik haar 3 x in de week
Ik zou, wat ikzelf altijd heb gedaan. Gewoon in je hoofd houden wat je wil gaan oefenen en wanneer jij denkt dat het goed gaat gelijk stoppen. Wel uitstappen natuurlijk. Maar stoppen met hetgene wat je oefent.Ikzelf reed altijd met zo'n jong paard 4 a 5 keer per week.Om het te herhalen, herhalen, herhalen. Maar een paar dagen vrij om de 4 a 5 weken is geen probleem.
mee eens maar zorg ervoor dat je wel je paard ook bezig hou met andere dingen zoals wandelen gewoon een plek om te grazen , longeren enz. zo krijg je niet in de toekomst dat ie gaat protestere als ie naar de bak moet. gr.