Scheren, deken of geen deken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

BlueMilk

Scheren, deken of geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 10:10

Hoi,

Wanneer gaan jullie je paard scheren? En waarom?
Aan scheren hangen ook nadelen.
Ik ben er nog niet uit, ga mijn paard absoluut een deken aandoen want hij moet kort in het haar blijven, maar ben toch aan het twijfelen of scheren geen betere optie is...

smurf1988

Re: Scheren, deken of geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 10:11

Hangt er vanaf wat voor paard je hebt vind ik. Als je bv een tinker voor de wedstrijd sport wil gebruiken is het mooier als hij word geschoren in de winter. Maar een goed warm winter deken kan de haar groei al heel erg inperken bij een normaal paard. (helemaal als je er een hals bij hebt).

Scheren zou ik vrij vroeg mee beginnen, tegen de tijd dat dan de echte kou er aankomt heeft hij al weer een klein beetje haar zodat hij niet helemaal kaal de winter in moet.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 10:30

hangt er helemaal vanaf hoe je je paard hebt staan, staat ie buiten, wat voor ras is het, wat voor dekens zat je aan te denken?
je kan ook een dunnen deken opgooien en als ie dan in november nog te dik in zijn vacht zit dan alsnog scheren en een dikke deken erop..

deborahke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 15:03

volg dit Lachen

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 11:23

Memuska gaat gewoon onder deken en wordt niet geschoren omdat ze van zichzelf niet veel vacht aanmaakt (Arab). De sportpony's worden wel geschoren, wsn een van de weken.

Tjha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 11:30

Vorig is mn paard niet geschoren en kreeg 2 dekens op.
maar toen hij ging verharen mijn god wat een haar en hij zweette ook heel erg en dat wil ik niet weer dus dit jaar word die dus geschoren en natuurlijk weer dekens op Lachen

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 11:31

Ik heb een new forest die begint nu al redelijk met een dikke vacht heb haar nog niet zo lang en gooi er een niet al te dikke deken op want ze heeft nooit een deken op gehad Knipoog

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 06:31

onze pony krijgt ook al dik haar ,ik zit er aan te denken om haar in october te scheren ,en dan in januarie nog een keer.
ze lijkt nu al een pluizenbal. ze glimt wel ,maar dik haar

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 15:15

Mijn paard word waarschijnlijk in december geschoren....maar dit gebeurt alleen als ze echt heel dik in haar wintervacht komt te zitten.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 21:47

Ik ga mijn paard denk ik rond oktober/november scheren. Ze komt redelijk dik in haar vacht te zitten en dat is vervelend omdat ze zolang nat blijft, vandaar dat ik scheer.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 16:08

Ik heb er nu al zomerdekentjes op liggen.
Zo hoop ik te voorkomen dat de vacht te dik wordt...

Als het enigszins te doen is scheer ik niet.
Dit omdat de paarden die ik rijd ook voor de wagen lopen en ik sowieso altijd buiten rijd.
Daarnaast staan ze ook veel buiten en heb ik de ervaring dat ze in het voorjaar vaak sneller en mooier door het haar heen komen als je niet scheert...

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 07:16

Ik scheer mijn merrie altijd begin november. Ze staat in een buitenstal en ik rijdt haar altijd in de buitenbaan. Ze krijgt goede dikke dekens op. Als ik haar niet scheer en train met haar dan duurt het heel lang voor ze droog is van het zweet.

Het is ook goed voor jezelf om te weten wat voor een paard je hebt en of het scheren echt nodig is. Misschien moet je het eerst eens even aan kijken hoe het gaat. Je kan altijd nog gaan scheren. Er af is er af!!

Door dikke dekens op te doen en vroeg op te doen kan je het dikke haar een klein beetje voorkomen maar dik haar zullen ze dan ook krijgen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 16:10

Ik scheer niet en doe ook geen deken op (alleen bij hoge uitzondering als het heel slecht weer is en ze niet lekker in haar vel zit een regendeken). Ze krijgt voldoende wintervacht, maar niet overdadig en kan dus goed uit de voeten met zelf glad leggen of op zetten. Verder heeft ze een uitstekende werkconditie en zweet dus niet zomaar, waardoor ik ook niet heel veel moeite heb met een "nat" paard.
Ze staat wel 's nachts op stal, als ze buiten zou blijven zou het verhaal er wel eens anders uit kunnen zien Haha!

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 13:50

Ik scheer wel en dus krijgen ze een deken op. Kylan krijgt in de winter altijd een hele dikke vacht, hoe vroeg je ook met dekens begint. Als ie dan in november 1 keer geschoren wordt blijft hij de hele winter mooi in het haar.
Ik denk dat ik Joep ook ga scheren, omdat ik hier in de winter altijd erg moeilijk kan uitstappen. Er zijn nml steeds lessen in de bak, na 5 minuten wil de volgende les aan de gang. Allebei de beesten zweten behoorlijk snel, dus ik ze moeten wel kort in het haar zijn om droog op stal te kunnen.

Vorige jaren heb ik Kylan altijd laten scheren, maar ik denk dat ik dat dit jaar zelf ga doen.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 19:12

Ik scheer mijn paard rond half oktober onders komt ze heel dik in haar vacht en dat belemmert ons in de training.
ze krijgt uiteraard voldoende dekens op.
ik heb perla cig jaar ook 2x laten doen maar dit jaar wil ik het zelf doen

rianne21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 17:23

Ik scheer mijn paard niet (is een fries en vind het niet mooi als hij zo grijs is)
Maar ik begin altijd heel vroeg met dekens en moet zeggen hij heeft nooit een hele dikke vacht.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 08:30

Ik scheer niet, ik gebruik dekens. Ze loopt veel buiten en dan vind ik scheren toch geen optie. Ze komt pas weer binnen over een paar weken en dan ook alleen 's nachts. Ze heeft een voor-najaarsdeken van 220 gram en een winterdeken van 360 gram en hiermee doet ze het prima. Vorig jaar heeft ze helemaal niets opgehad, omdat ze een veulen kreeg begin maart en ik dus niet wou klooien met dekens tijdens de bevalling, dus heb ik haar een beetje wintervacht laten kweken, een beetje, want ze kreeg door de dracht bijna geen wintervacht.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 11:12

Het maakt niks uit of je paard een goede werkconditie heeft of niet. De mijne heeft ook een bereconditie, maar ik moet hem toch echt wel scheren. Als ik het niet doe, kan ik hooguit een 15min tot een half uur rijden. Hij is dan doodop een staat te pompen. Dit omdat hij de hitte niet kwijt kan. Ik heb getracht middels het op tijd beginnen met dekens het scheren tegen te gaan, echter er is geen ontkomen aan. Ik wacht nu gewoon en zodra het kouder gaat worden (dus ook overdag) gaat de vacht eraf. Ik heb de dekens ervoor dus dat is het probleem niet. Als ik niet scheer ben ik gewoon bang dat hij ziek wordt. Ik krijg hem namelijk amper dan droog... Nee, zijn jas gaat gewoon weer uit.

_Jeann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 11:19

Ik scheer 'm ook.. die van mij heeft altijd dik haar.. tis een New Forest..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 12:58

egnie schreef:
Het maakt niks uit of je paard een goede werkconditie heeft of niet. De mijne heeft ook een bereconditie, maar ik moet hem toch echt wel scheren. Als ik het niet doe, kan ik hooguit een 15min tot een half uur rijden. Hij is dan doodop een staat te pompen. Dit omdat hij de hitte niet kwijt kan. Ik heb getracht middels het op tijd beginnen met dekens het scheren tegen te gaan, echter er is geen ontkomen aan.

Een goede werkconditie doet wel wat, maar dan moet het paard geen berenvacht aanmaken. Dat is iets wat het paard zelf doet en als jouw paard teveel vacht maakt, vind ik scheren een goede keuze. Mijn paard heeft duidelijk een andere vacht dan die van jou en kan dus wel werken met haar eigen wintervacht. En dan merk je dus fors verschil in wel of geen conditie in de hoeveelheid zweet en de snelheid van opdrogen.
Altijd naar het individuele paard kijken in combinatie met het werk dat ervan gevraagd wordt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 13:04

Ik scheer de oudere merrie al jaren (komt oorspronkelijk uit Canada en krijgt altijd een hele dichte vacht in de winter, en ik trek het gewoon niet om uren na het rijden te moeten wachten totdat ze droog zijn voordat ik naar huis mag. Ze krijgen allebei een deken op. De vierjarige heb ik tot nog toe niet hoeven te scheren, maar vergeleken met haar moeder is het een koukleum, en is moeilijk op gewicht te houden in de winter, dus die krijg daar dan sowieso een deken voor op.

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 13:06

Palma word 8 oktober geschoren en dan pas gaat de zomerdeken erop

deborahke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 14:11

Ik weet zelf niet goed wat ik moet doen Boos!
ik heb een driejarige merrie die vorige winters nooit een deken heeft opgekregen, ik heb haar in januari gekocht en toen was ze een echte teddybeer.

nu heb ik besloten om haar dekens om te doen deze winter, maar ik weet niet goed wanneer ik moet beginnen, ze is nu echt wel enorm aan het verharen Boos!

heb alvast een zomerdek gaan kopen, maar wanneer leg ik die best op ?

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 14:29

Die van mij heeft nu al een zomerdekentje op en word ook in oktober/begin november geschoren.
Ik vind dat dikke haar zo lelijk Nagelbijten / Gniffelen

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 15:41

ik heb m nu al onder 2 zomerdekens staan.
hierna komt een dunne winterdeken en dan scheer ik m denkk eind oktober.
even kijken wat de vvacht doet.
dat kotm er nog een deken bij.
en dan moet ik even kijk hoe snel die weer in zn haar groeit.
wel sta ik in een binnenstale n rijd ook voornamelijk binnen.