Is dit redelijk?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

whoopylover

Is dit redelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 19:39

Hallo Bokkers,
binnekort (per 1 sept) komt er iemand mijn paard verzorgen.
Nu wil ik niet een moordcontract maken, maar je weet het, better safe than sorry.
Vinden jullie deze afspraken/overeenkomt redelijk, in de zin van 'het is geen wurgcontract'
hier komt het:
Overeenkomst verzorging Nadiem.

Deze overeenkomst bevat de afspraken tussen de eigenaar1 en de verzorger2 betreft de verzorging van het paard3.

1Eigenaar: Manon van der Waal wondende te Schiedam
2Verzorger: … wonende te Schiedam
3Paard: Het te verzorgen paard, Nadiem, gestald bij ‘Veulenopfok en paardenstalling Verboon’ te Schipluiden.

Afspraken:

Financieel:
De verzorger dient in de eerste week van elke periode4 het bedrag van €75,- euro te overhandigen aan de eigenaar. Met uitzondering van de perioden 7, 8 en 9.

Verzorging:
Het paard dient bij aanwezigheid uit de stal gehaald te worden en het liefst minstens een uur per dag.
De stal dient bij aanwezigheid gemest5 te worden.
Per drie dagen dient de stal volledig te worden uitgemest6.

Rijden:
Elke week dient er minstens éénmaal gelest te worden door de verzorger én door de eigenaar.
(m.u.v. de ‘vakantie’ van het paard)
De wekelijkse les van de verzorger dient te worden betaald door de eigenaar.
De eigenaar bepaalt wanneer de verzorger gemachtigd is om zonder begeleiding buiten te gaan rijden.
Voor het rijden dient het paard goed gepoetst te zijn.
Het is verplicht om tijdens het rijden een goedgekeurde veiligheidscap of –helm te dragen. Ook is het zeer wenselijk dat er in een geschikte (en liefst passende ^^) outfit wordt gereden.

Harnachement:
Het harnachement dient twéé keer per maand verzorgd / gepoetst te worden.
Er dient zorgvuldig te worden omgegaan met het huidige harnachement.
De verzorger is vrij om ander harnachement aan te schaffen op eigen kosten.
Schade aan het harnachement dient door de veroorzaker te worden betaald, tenzij het ouderdomsslijtage is.

Aanstelling:
De verzorger dient minstens drie keer per week aanwezig te zijn. M.u.v. ziekte of aangekondigde vakantie.
In de periode 7, 8 en 9 is de verzorger niet verplicht om te komen.

Stalling:
Het paard staat gedurende een aantal maanden gestald in Schipluiden.
In de maanden juni, juli en augustus gaat het paard sowieso op ‘vakantie’ naar Lage Zwaluwe.
Hier kan ook de maand mei nog bijkomen.

Wedstrijd:
De verzorger kan er voor kiezen om wedstrijden te gaan starten in overleg met de eigenaar.
De kosten van alles rondom het wedstrijd rijden is voor diegene die wedstrijden wil rijden.

Risico:
De verzorger doet alles op eigen risico. De eigenaar is niet aansprakelijk voor letsel en/of schade toegebracht aan de verzorger door het paard.

4periode: Tijdsbestek elk bestaande uit vier weken.
10: ma. 11 sep. t/m zo. 8 okt.
11: ma. 9 okt. t/m zo. 5 nov.
12: ma. 6 nov. t/m zo. 3 dec.
13: ma. 4 dec. t/m zo. 31 dec.
01: ma. 1 jan. t/m zo. 28 jan.
02: ma. 29 jan. t/m zo. 25 feb.
03: ma. 26 feb. t/m zo. 25 mrt.
04: ma. 26 mrt. t/m zo. 22 apr.
05: ma. 23 apr. t/m zo. 20 mei
06: ma. 21 mei t/m zo. 17 jun.
07: ma. 18 jun. t/m zo. 15 jul.
08: ma. 16 jul. t/m zo. 12 aug.
09: ma. 13 aug. t/m zo. 9 sep.
10: ma. 10 sep. t/m zo. 7 okt.
11: ma. 8 okt. t/m zo. 4 nov.
12: ma. 5 nov. t/m zo. 2 dec.
13: ma. 3 dec. t/m zo. 30 dec.

5gemest:
Drollen en erg vies stro uit de stal halen.

6uitgemest:
Volledige stal leeghalen (m.u.v. schoon stro) en nieuw stro erin doen. Indien nodig: de vloer schoonmaken.

Indien beide partijen hiermee akkoord gaan, plaats dan hieronder uw handtekeningen.

Eigenaar: Verzorger:
Manon van der Waal ……

Bedankt voor het lezen (ik hoop dat bokt het goed overneemt, want het komt direct uit een word bestand met opmaak.

adecuada

Re: Is dit redelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 19:43

Ik vind het wel redelijk! Weet hij/zij tenminste waar ie aan toe is!

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 19:46

wel redelijk, maar als ik de verzorgster was, zou ik best afschrikken als ik dat onder me neus gedouwt krijg...

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 19:47

Erg duidelijk, als verzorger zou ik hier dik tevreden mee zijn Ja

A_Pallieter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 19:47

het ziet er netjes uit,
ik zelf zou er direct mee akkoord gaan.
Netjes opgesteld en gewoon de normale regels!
er zitten geen dingen tussen waarvan ik denk,
nou dat kan echt niet.
Super opgesteld! en netjes dat jij haar lessen betaalt,
dit maak je niet vaak meer mee

groetjes.

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 19:51

Ja, ik wil niet als een afperser klinken en ik ben eigenlijk altijd bang dat ik teveel vraag (denk meer aan de andere persoon dan aan mezelf)
Ik wil zelf dat ze les neemt, en om nou €75 euro te vragen én haar zelf de lessen te laten betalen, vind ik afleggerij, vandaar dat ik uit die €75 4x per week les laat krijgen (=€50) Dus ze betaald eigenlijk €25,- per maand aan mij om mijn paard te rijden en verzorgen.

A_Pallieter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 20:01

ik vind het een zeer redelijke prijs,
veel succes met het voorleggen ervan, ik denk weet bijna zeker dat ze het er wel mee eens is hoor!

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 20:25

grrr, net bericht getypt, weg! *piep*internet.

Maargoed, wat ik wilde zeggen:
Zij had het contract al gelezen, en zij was het er geloof ik wel mee eens, er staan tenslotte geen gekke dingen in toch?!
Maar nu vertelde dat d'r moeder er nog met mij over wilde praten, dus begon ik te twijfelen.
In principe betaald ze €25,- meer dan op een manege, maar ze mag (/moet) er minstens 3 dagen mee bezig zijn Knipoog
Die €25,- gebruik ik trouwens voor Nadiem hoor, aangezien zij graag buiten met hem loopt, en het binnekort al donker zal zijn, gaan we verlichting aanschaffen Clown (voor Nadiem)

Ik houd jullie op de hoogte van het gesprek.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 21:03

Ziet er netjes uit Whoopy !! Daar zou ik als verzorgstertje wel even van schrikken, maar als je't dan nog eens eventjes overloopt zou ik (en mijn ouders waarschijnlijk ook!) het zeer prima vinden!
Had ik ook maar zo'n contract voor Nadesh...

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 23:14

NB: dit mag overgenomen worden voor eigen gebruik (indien je dat zou willen)

Ik heb net even met de ouders gesproken en die hadden wat moeite met die €25,- die ze dan voor Nadiem zou betalen, voornamelijk omdat ze er anders over denken. Zij denken van "X komt jou uit de brand helpen en hoeft daarvoor dus niets extra te betalen) Ik denk zelf, X gebruikt ook mijn spullen en mag later ook meer met mijn paard doen, voor die extra voordelen is ook een prijs.

Toch zijn we eruit gekomen, en het contract blijft, met een enkele toevoeging: de opzegtermijn.

Zal ik een opzegtermijn van 3 of 2 weken doen? help?

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 09:03

Opzich een prima overeenkomst. Het lijken me voor beide partijen zeer duidelijk afspraken Lachen Het enigste waar ik me een klein beetje aan stoor is de overtollige info in het contract. Ik weet niet of het om een ervaren ruiter gaat? Kind of volwassene? Om een voorbeeldje te geven:

Citaat:
Volledige stal leeghalen (m.u.v. schoon stro)
Haha!

Dit lijkt mij toch vanzelfsprekend maar je weet het nooit natuurlijk. Zoals jezelf zegt ''better safe than sorry'' lijkt me duidelijk als ik dit contract zie. Het is iig heeel safe Haha!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 12:18

Ik weet alleen niet in hoeverre je de aansprakelijkheid kunt afwijzen zoals je nu doet.

Citaat:
Risico:
De verzorger doet alles op eigen risico. De eigenaar is niet aansprakelijk voor letsel en/of schade toegebracht aan de verzorger door het paard.

Vraag dat even na, ook bij jouw en haar zorgverzekeraar (stel ze valt eraf en wordt blijvend invalide! Je wilt er niet aan denken, maar je wilt er zéker niet financieel voor opdraaien!)

Zorg iig óók voor een goede aansprakelijkheidsverzekering en sluit het kort met de verzekering. Als jouw verzorger met jouw paard over het erf loopt en jouw paard trapt om wat voor reden een deuk in een op dat erf geparkeerde auto en jouw verzekering keert niet uit omdat jij er niet bij was, dan heb je een probleem. Vraag ook of je verzorger (haar ouders) een aansprakelijkheidsverzekering hebben.

Opzegtermijn zou ik een periode van 4 weken voor nemen. Lijkt me redelijk.

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 12:28

Op zich ziet dit contract er heel redelijk uit, helemaal helder en duidelijk en zo weet iedereen waar hij aan toe is.
Besef je alleen wel dat jij als eigenaar ten allen tijde verantwoordelijk blijft voor jouw paard. M.a.w. als de verzorger met jouw paard schade aan iets of iemand anders toebrengt, blijf jij als eigenaar dus verantwoordelijk, contract of niet. En volgens mij geldt dat ook voor je spullen (zadel e.d.). Zij (de verzorger) gebruikt jouw spullen met toestemming. Stel, zij is aan het opzadelen, je paard springt opzij en het zadel klettert op de grond, dan kun je de verzorger niet verantwoordlijk stellen omdat de spullen met jouw toestemming zijn gebruikt.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 19:08

heb t ook ooit uitgezocht met de verzekering en idd je bent als eigenaar verantwoordelijk... dus stel zij rijdt buiten en paard trapt tegen een auto vol digitale camera's aan die als gevolg daarvan om wat voor reden dan ook stuk gaan, ben jij verantwoordelijk. gelukkig kun jij je daar wel voor verzekeren, dus controleer jouw aansprakelijkheidsverzekering even voor dat soort gevallen.

verder goed contract... zoiets heb ik ook ooit opgesteld, leek er erg veel op

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 19:12

Erg duidelijk en netjes!

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 07:24

Ik zal even bij mijn verzekering vragen over hoe en wat.
Ik heb wel iig mijn ruiterbewijs, maar voorlopig komt ze toch niet buiten zonder mij.
Ik ga er achteraan.
Bedankt voor de rest van de info.

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 07:29

Weet ieder in ieder gevaal waar ie aan toe is. Ook wel fijn denk ik

maaike_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 07:34

Duidelijk hoor! Prima zo.

Nog even 1 puntje, je hebt er in staan dat de verzorgster vrij is harnachement aan te schaffen. Jij hebt waarschijnlijk nu een goed passend zadel erop, ben je niet bang dat ze dan een keer met een niet-passend zadel komt (bv. een goedkope van zadelmarkt)?

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 08:30

Nee, dat denk ik niet hoor maaike. Ik heb een net nieuw zadel gekocht, maar als ze een nieuw zadel voor m wil kopen, moet het natuurlijk wel verplicht zijn te passen. Maar om dat er nou óók in te zetten...
Met het harnachement had ik meer het idee van een nieuw hoofdstel ipv een zadel Tong uitsteken

__baron__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 12:24

vind het een erg net contract en zou er ook zo mee akkoord gaan, fijndat jullie er toch nog samen uit konden komen met de ouders van de verzorger

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 14:05

Waar moet je zoiets navragen? Ik ben geloof ik niet WA verzekerd...(tenminste, ik heb nog nooit een rekening gezien Clown )

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 14:08

whoopylover schreef:
Waar moet je zoiets navragen? Ik ben geloof ik niet WA verzekerd...(tenminste, ik heb nog nooit een rekening gezien Clown )

Oef, is dat niet verplicht in NL. Ik krijg jaarlijks de rekening binnen (46 euro nogwat) Lachen

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 14:12

Hmz, mag ik vragen waar je zoiets kan aanvragen?

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 16:00

Bij de instantie waar je ook de rest van je verzekeringen hebt lopen kun je ook een WA verzekering afsluiten.
Weet niet echt zeker of een WA verzekering verplicht is, maar bijna iedereen heeft er een. Voor het geval je schade maakt bij derden. Erg vervelend als je dat uit eigen zak moet betalen...

Maar als jij je ruiterbewijs hebt heb je sowieso al een aansprakelijkheidsverzekering als JIJ met jouw/een paard schade aan derden toebrengt. Denk alleen niet dat deze verzekering schade dekt die gemaakt is door jouw bijrijder+paard...

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 16:11

Volgens mij is een WA verzekering verplicht...

Ik vind het wel een goed contract Haha!