neusje eruit of geslotenheid?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nistria

neusje eruit of geslotenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 10:57

soms zit ik in een dubio..

De jonge paarden hebben vaak nog niet het ideale wedstrijdplaatje.
Vooral de paarden die een beetje op de kop gebouwd zijn, vinden het moeilijk om redelijk opgericht met het neusje eruit en gesloten door de baan te gaan.

welk beeld zie je liever in de ring?
paard loopt iets te diep, neusje een klein beetje erachter maar wel redelijk gesloten
of paard loopt redelijk bovenin, neusje eruit maar helemaal uit elkaar

GeJe

Re: neusje eruit of geslotenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 10:59

Je geeft nu ook wel twee hele verschillende mogelijkheden zeg...
Neusje er iets uit, vind ik vaak mooie en beter. Te diep wil ik niet in de proef maar uit elkaar ook niet....

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 11:55

Over welke klasse hebben we het?

Ik zie liever iets te diep dan helemaal uit elkaar.

Ik zie ook liever iets uit elkaar dan helemaal te diep... Haha!

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 12:24

Ik snap je probleem helemaal!
Mijn instructeur koos toendertijd voor geslotenheid, maar dat leverde mij geen punten in de L op! Pas toen ik door had hoe ik die neus ervoor moest zetten, (hoe erg uit elkaar ie toen ook liep) ging het hard met de punten.
Velen zien volgens mij niet zo goed wanneer het paard wat uit elkaar loopt, maar die loodlijn, die ziet iedere jury en daar wordt dus altijd wat van gezegd.

Ik zou kiezen: training wat dieper, wedstrijd ervoor, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 12:53

Je kan toch ook gesloten met het neusje eruit? Alles naar graad van africhting natuurlijk...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 13:43

Eh... Als je nog geen knappe aanleuning hebt en je paard enigzins bij elkaar kan rijden nog niet op wedstrijd gaan???

Overigens zie ik op wedstrijden eerder paarden die van voren te lang/laag en/of te diep worden gelaten en daarbij volledig uit elkaar lopen en paarden die meer bovenin lopen en die wel gesloten gaan.

Een paard dat echt op de kop gebouwd is zal nooit een heel goed dressuurpaard worden. En paarden met een niet-ideale/iets lage halsaanzet en/of iets overbouwd kun je naar mijn idee beter helemaal niet te lang/laag en/of diep rijden. Daarvan gaan ze alleen maar meer op de kop lopen en komen ze zeker niet op het achterbeen

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 14:59

In een ander topic heb ik pas ook geschreven dat een jury het er over het algemeen erg moeilijk mee heeft om te bepalen wanneer een paard nageeflijk is. Het is alsof de loodlijn heilig is verklaard.
Alsof 90% van de mensen denkt dat een paard met de neus op de loodlijn nageeflijk is en ieder paard wat zijn neus er een tikkie voor heeft niet nageeflijk kan zijn.

Mijn paard loopt meest ietsje voor de loodlijn, mooi hoog in oprichting en is super nageeflijk en los in het lijf maar je wilt niet weten hoevaak ik de opmerking op mijn protocol krijg: 'paard is niet nageeflijk' of 'moet nageeflijker' alsof die loodlijn daariets mee te maken heeft Gestoord Hamer Dat is slechts een richtlijn, geen heilig gegeven.

Te diep is niet goed maar als het niet extreem is en het paard loopt netjes aan elkaar zonder op de voorhand te duiken is het prima. Goed aan elkaar en iets voor de loodlijn ook. Uit elkaar is nooit goed. Het is jammer dat zelfs een groot aantal juryleden het verschil niet zien.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:03

Dat te diep lopen, dan kan een paard wel aanleuning op de hand geven maar de spieren in de rug vinden dan niet zon optimale aansluiting als wanneer het neusje naar voren reikt.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 16:34

Ik herken je dilemma helemaal!
Ik heb de ervaring dat je met iets meer lengte in de lijf en hals, met neus op/voor de loodlijn, meer punten scoort in de lagere klassen dan wanneer je gesloten met neus op/achter de ll je proef door gaat. Zo reed ik namelijk eerst ook mijn proeven met een 4-jarige wat heel hard werd afgestraft! Blijkbaar zagen veel jury's het verschil niet tussen achter de teugel kruipend te diep lopend paard, dan een dier wat verder inbuigt maar verder wél los, ontspannen, nageeflijk en door zijn lijf heen swingt.
Mijn 4-jarige nu buigt heel snel in en heeft het veel makkelijker wanneer ik hem iets op of achter de loodlijn laat lopen dan ervoor. Dan moet ik hem er veel meer aan gaan rijden om hem in die houding te krijgen, wat nog erg veel kracht vergt. Moet ik hem dan koste wat het kost daar toch omhoog rijden omdat het beeld er dan voor het ongeoefend oog beter uit ziet?
Mijn ervaring is dus ook; thuis in training lekker rijden in de houding die je paard het gemakkelijkste aanneemt. Op concours die neus er uit rijden, ookal loopt hij dan niet meer zo aan elkaar. Daar letten ze in de lagere klassen toch niet zo op.

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 07:43

Starbreeze schreef:
Je kan toch ook gesloten met het neusje eruit? Alles naar graad van africhting natuurlijk...

als dat kon had ik dit topic natuurlijk niet geopend.
Ik heb dit probleem bij een klan van me, paard is 4 en 1,73m

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 10:38

Ik zou mijn klant adviseren om nog niet op wedstrijd te gaan, zo te horen moeten er dingen verbloemd worden en dat lijkt me geen goede uitgangspositie om te starten.
Het is een groot, jong en misschien een nog wat slap paard.
Rustig doorwerken aan het sterker maken, komt vanzelf goed.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 10:51

shan schreef:
Ik zou mijn klant adviseren om nog niet op wedstrijd te gaan, zo te horen moeten er dingen verbloemd worden en dat lijkt me geen goede uitgangspositie om te starten.

Pluim voor jou! Goed advies Ja
Zo krijgen er niet veel mensen advies. De meesten kunnen niet wachten en móeten starten, hoe dan ook. Klaar voor wedstrijden of niet.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 10:58

Bij mijn paard zeker neus eruit, want die loopt juist makkelijk achter de loodlijn.
Ik denk dat dit toch ook wel per paard verschillend is, omdat t per paard een ander beeld geeft.

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 11:39

ranna schreef:
shan schreef:

Pluim voor jou! Goed advies Ja
Zo krijgen er niet veel mensen advies. De meesten kunnen niet wachten en móeten starten, hoe dan ook. Klaar voor wedstrijden of niet.

als we zo beginnen kan beter half nederland thuis blijven Clown
het dier loopt met gemak winst in de B dus zo erg is het ook weer niet maar ik ben gewoon benieuwd naar andere meningen en ervaringen hiermee...

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 11:52

nou, mijn mening heb je. Haha!

Wat geeft het om een half jaar langer te wachten met starten, voor z'n zesde mag je hem toch niet in het Z starten he.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 12:07

shan schreef:
nou, mijn mening heb je. Haha!

Wat geeft het om een half jaar langer te wachten met starten, voor z'n zesde mag je hem toch niet in het Z starten he.

Het geeft ook helemaal niet om nog een halfjaar langer te wachten. Maar als het paard met winst in de B kan lopen, is het voor zo'n jong dier toch alleen maar fijn om alvast ervaring op te doen?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 12:19

het is ook alleen maar mijn mening, dat wil niet zeggen dat een ander daar geen andere mening over mag hebben.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 13:54

Nistria schreef:
shan schreef:

als we zo beginnen kan beter half nederland thuis blijven Clown
het dier loopt met gemak winst in de B dus zo erg is het ook weer niet maar ik ben gewoon benieuwd naar andere meningen en ervaringen hiermee...

Wil niet veel zeggen, maar was zo gek nog niet. Werd het voor de juryleden in elk geval een heel stuk leuker jureren en had je lekkere vlotte wedstrijden.
Ik heb nooit het nut gezien van een paard starten die half klaar was. Hoef echt niet altijd in de prijzen te zitten maar wil voor mezelf in elk geval weten dat wat in een proef wordt gevraagd goed begrepen en 9 van de 10 x goed uitgevoerd wordt.
Maar afijn, das dus weer mijn mening Clown

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 14:42

ranna schreef:
Ik heb nooit het nut gezien van een paard starten die half klaar was. Hoef echt niet altijd in de prijzen te zitten maar wil voor mezelf in elk geval weten dat wat in een proef wordt gevraagd goed begrepen en 9 van de 10 x goed uitgevoerd wordt.
Maar afijn, das dus weer mijn mening Clown

Ik snap je opmerking niet helemaal. Er wordt hier toch nergens gesuggereerd dat het desbetreffende paard halfklaar is? Er wordt duidelijk geschreven dat hij makkelijk een B proef met goed gevolg kan doorlopen.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 15:15

@VValar, moet je even lezen wat ik daar quote.
Shan zegt dat het mss nog een wat groot, slap paard is en daarop reageert Nistria met de opmerking dat half NL dan wel thuis kan blijven. Met andere woorden, half NL zou met een groot, slap paard rijden en dan al op wedstrijd gaan. In mijn beleving horen zulke paarden gewoon nog niet op een wedstrijd.

Maar zoals ik al zei, dat is dus mijn mening.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 15:25

Het is gewoon heel simpel: te diep en helemaal uit elkaar wordt afgestraft. En terecht. Kun je dat nog niet rijtechnisch oplossen kun je beter thuisblijven.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 15:26

als je soms B rubrieken ziet, zou het idd beter zijn als half nederland nog maar even thuisbleef. Zo blijven er ook wat meer startplaatsen open voor de combinaties die er al wel aan toe zijn.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 09:54

Het is duidelijk dat sommigen nog geen kaas van dit soort dingen hebben gegeten..

Het dier loopt prima, en kan best een L proef aan, alleen is er nog iets waar het moeite mee heeft en waar kies je dan voor.
Wil niet zeggen dat het dier misschien wel met twee wp per proef thuiskomt. Maar sommige mensen kijken gewoon alvast wat verder.

Anderen daarentegen roepen gewoon als een kip zonder kop dat je dan thuis moet blijven. Dat is gewoon dom. Een paard op L niveau kán beide nog niet beheersen. Dan zou het al op Z niveau lopen. Of het wordt getrokken,dat kan ook.
Op ieder niveau zijn er dingen die je graag beter zou zien, en hoe kun je dat op wedstrijd het beste uit laten komen? Dat is dus de vraag.

Niet op wedstrijd gaan is dus een zinloos advies en getuigt van minachting naar TS, die zelf zéér veel ervaring heeft en daarom juist het probleem ziet, de meesten zouden het niet opmerken.

Fysiomeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 14:29

Ik zou ervoor kiezen om hem iets meer gesloten te houden. Hierdoor wordt de rug vaak wat ronder (in tegenstelling tot uit elkaar, dan breek het paard "doormidden" bij de rug, wat dus sneller voor blessures kan zorgen). Als je het paard wat ronder rijdt, kan het sterker worden achter, en dan op een gegeven moment is het strek genoeg om in goede dressuurhouding te rijden.
Er heeft ook een reeks artikelen in de hoefslag gestaan: dressuur met Marlies. Kijk maar eens hoe ze die jonge paarden daar rijden, die lopen ook deels te diep. Ik ken zelf ook een aantal paarden die het eerste jaar mindere punten haalden in de B omdat er telkens stond: te diep. Maar 2 jaar laten liepen die wel bovenaan bij de jonge dressuurpaarden competities, los door het lijf en met het neusje zogezegd op de plek.

Verder dat niet starten vind ik ook wat onzin, er zijn een heleboel jonge paarden die al redelijk netjes kunnen lopen, en dan is dat alleen maar goed voor de ervaring. Hoe later je er mee begint, hoe meer problemen je er vaak mee krijgt. En dan hoef je echt niet alles perfect te hebben, en start dan gewoon desnoods 1 proef ofzo. Voor die paarden is het gewoon heel leerzaam.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 15:16

Venetia schreef:
Het is duidelijk dat sommigen nog geen kaas van dit soort dingen hebben gegeten..

Het dier loopt prima, en kan best een L proef aan, alleen is er nog iets waar het moeite mee heeft en waar kies je dan voor.
Wil niet zeggen dat het dier misschien wel met twee wp per proef thuiskomt. Maar sommige mensen kijken gewoon alvast wat verder.

Anderen daarentegen roepen gewoon als een kip zonder kop dat je dan thuis moet blijven. Dat is gewoon dom. Een paard op L niveau kán beide nog niet beheersen. Dan zou het al op Z niveau lopen. Of het wordt getrokken,dat kan ook.
Op ieder niveau zijn er dingen die je graag beter zou zien, en hoe kun je dat op wedstrijd het beste uit laten komen? Dat is dus de vraag.

Niet op wedstrijd gaan is dus een zinloos advies en getuigt van minachting naar TS, die zelf zéér veel ervaring heeft en daarom juist het probleem ziet, de meesten zouden het niet opmerken.

nounou poehpoeh, daar zeg je nogal wat.
1. hoe weet jij wie waar wel kaas van gegeten heeft?
2. op L niveau wordt ook nog niet verwacht dat het paard op Z niveau loopt.
3. er roept niemand iets als een kip zonder kop.
4. minachting?? De TS vraagt om meningen en die krijgt ze.
5. ervaring? toen de TS nog vloeibaar was stond ik al in de bak. (dit is niet als een vervelende opmerking naar de TS bedoeld)
en als laatste: De TS stelt de vraag wel, maar als je tussen de regels doorleest heeft ze zelf het antwoord al. Ze wil zoekt eigenlijk alleen maar bevestiging.