Mening koudbloeden in de dressuur

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

Mening koudbloeden in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 10:09

Met toestemming van mod. Lielle mocht ik een nieuw topic starten over dit onderwerp.
Het vorige topic vond ik namelijk erg intressant en er werden van verschillende kanten (z owel koudbloed fanaten als andere sportruiters) goede argumenten naar voren gebracht.
helaas na 1 post van een bokker ging het topic de verkeerde kant op en op slot, dus hier wilde ik eigenlijk met het oude onderwerp verder gaan en kijken of we er een paar stellingen in kunnen krijgen en zo een mooie discussie kunnen krijgen met goed onderbouwde argumenten? ( dus de stellingen hebben we al behandeld, maar we gaan ermee door)

Stelling 1:
Koudbloeden in de wedstrijdsport kan niet, ze hebben gewoon niet de juiste bewegingen en bouw, hou ze maar mooi bij het recreatievlak

Stelling 2:
Jury's geven sneller koudbloeden lage punten omdat ze koudbloeden zijn

Stelling 3:
Andere wedstrijdruiters met andere (sport) paarden kijken vaak negatief naar de koudbloeden op concours

stelling 4:
koudbloeden zijn wel geschikt voor concoursen omdat ze zo "droog" in hun hoofd zijn en dus ook niet voor elk blaadje schrikken, of in een parkours weigeren omdat ze een kleur eng vinden

Barst maar los, maar hou rekening dat dit zeker geen oorlog moet worden met een front sportpaarden eigenaren en koudbloed eigenaren.
geef je eigen mening goed onderbouwd en eens kijken of we leuke verhalen loskrijgen Ja[b]
Laatst bijgewerkt door Lowara op 30-08-06 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Mening koudbloeden in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 10:13

Waarom is er geen positieve stelling?

Ik heb namelijk niets tegen koudbloeden in de sport.
Maar...de ruiter moet er wel rekening mee houden dat de meeste koudbloeden niet zo kunnen lopen als een warmbloed en daarom op bepaalde onderdelen minder kunnen scoren.
En dat dit dan niet is omdat de jury negatief kijkt, maar omdat er door de bouw van het paard gewoon niet meer in zit Lachen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 10:27

runningkawa schreef:
Waarom is er geen positieve stelling?

Ik heb namelijk niets tegen koudbloeden in de sport.
Maar...de ruiter moet er wel rekening mee houden dat de meeste koudbloeden niet zo kunnen lopen als een warmbloed en daarom op bepaalde onderdelen minder kunnen scoren.
En dat dit dan niet is omdat de jury negatief kijkt, maar omdat er door de bouw van het paard gewoon niet meer in zit Lachen

geregelt Ja

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 11:25

Ik kan me eigenlijk in geen van de stelling vinden, mijn koudbloed (Haflinger) kan af en toe ook heel heet zijn en op andere momenten weer heel rustig.

Ik zou niet weten wat een koudbloed meer of minder geschikt maakt voor de dressuur ik kan het alleen met mijn merrie prima vinden óók op de wedstrijden en we hebben er beide plezier in.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 11:37

dat kan heel goed, niet elk dier is hetzelfde. zet er anders een stelling neer waar je je wel in kan vinden Lachen

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 12:46

Charos schreef:
Ik zou niet weten wat een koudbloed meer of minder geschikt maakt voor de dressuur

Ik zie een belg nou niet direct changementen om de pas doen, of een super uitgestrekte draf...

Ook kun je niet alle koudbloeden over 1 kam scheren. Het is nogal een verschil of je het nu over een fries hebt, waarvan er vele goed presteren in de dressuur, dan wanneer je het over een belg hebt, waarvan ik er nog nooit 1 in een z-ring heb rond zien lopen.

Over het algemeen kun je stellen dat hoe zwaarder/gedrongener het paard gebouwd is, hoe minder aanleg hij voor dressuur zal hebben. En met aanleg voor dresuur nbedoel ik niet een B of L proef maar mininaal een Z-proef.

Fjorden en haflingers worden tegenwoordig moderner en luxer gefokt, daardoor zie je ze ook wel eens in de z-ring. Maar tot op heden zie je ze nog steeds niet op een EK. Dat impliceert toch dat ze het op dit moment uiteindelijk op het hoogste niveau nog af zullen leggen tegen een warmbloedpony.

Ik ben wel van mening dat vele ruiters mindere prestaties wijten aan de jury. Dan zeggen ze dat ze gediscrimineerd worden vanwege het ras van hun paard. Maar daar geloof ik niet in. De jury beoordeelt gewoon wat hij ziet (enkele uitzondering daargelaten).

Sommige rassen brengen door hun bouw nu eenmaal wat beperkingen met zich mee en dat realiseren veel ruiters zich niet. Fjorden zijn bijvoorbeeld vaak heel kort en gedrongen, daardoor kun je moeite krijgen met de buiging/zijgangen, verruiningen en de aanleuning. Een Belg zie ik nog niet direct goede verruimingen laten zien etc.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 12:49

@Jasmijn, een fries is GEEN koudbloed Knipoog

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 12:54

Starbreeze schreef:
@Jasmijn, een fries is GEEN koudbloed;)

Oh, pardon Lips are sealed

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 12:56

Haha geeft niet, dit wordt vaak nog gedacht Knipoog
Ben het verder overigens volledig met je eens.

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 13:18

Eigenlijk allemaal niet..... Over het algemeen is hij heel braaf, maar ik ben ook wel eens in volle galop de bak doorgecrossed! Ik heb het dan over mijn eigen koudbloed (haf).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 13:57

Lowara schreef:
Stelling 1:
Koudbloeden in de wedstrijdsport kan niet, ze hebben gewoon niet de juiste bewegingen en bouw, hou ze maar mooi bij het recreatievlak

Oneens. Als een ruiter zin heeft om met zijn koudbloed te starten, dan hoop ik alleen maar dat ze samen veel plezier hebben. Ik heb er geen last van dat er iemand op een koudbloed samen met mij losrijdt Haha!

Stelling 2:
Jury's geven sneller koudbloeden lage punten omdat ze koudbloeden zijn

Eens. Niet zozeer omdat jury's iets tegen koudbloeden hebben maar omdat de aanleg van een koudbloed kleiner is. Als ik met een simpele warmbloed tegen een megabeweger moet starten ben ik ook in het nadeel en tenzij dat die megabeweger lastig wordt in de proef of slecht wordt voorgesteld sta ik er altijd achter. Als je daar niet tegen kunt moet je niet starten.

Stelling 3:
Andere wedstrijdruiters met andere (sport) paarden kijken vaak negatief naar de koudbloeden op concours

Individeel bepaald. Die zullen er vast tussen zitten. Maar ik merk ook een flinke overgevoeligheid op bij de koudbloedruiters, alsof ze al bij voorbaat in de verdediging zitten. Tot dusver zijn topics op Bokt altijd geeindigd in 'arrogante warmbloedruiters' vs 'koudbloedruiters met hun recreatieknollen'. Ik word ook erg ibbel van het idee dat ik als warmbloedruiter per definitie arrogant ben en per definitie iets tegen koudbloeden heb en mijn paard een heethoofdig kreng waarmee niet buiten te rijden is. Schijnheilig

stelling 4:
koudbloeden zijn wel geschikt voor concoursen omdat ze zo "droog" in hun hoofd zijn en dus ook niet voor elk blaadje schrikken, of in een parkours weigeren omdat ze een kleur eng vinden

Ik denk dat het zeker een voordeel is, maar dan met name in de lagere klassen. Ik denk dat ze er hoger niet meer aan te pas komen of in elk geval hun andere manier van bewegen en minder elasticiteit niet meer kunnen compenseren met een braaf karakter. Uiteraard is het ook hier individueel bepaald, want het zal weer niet voor ieder paard opgaan en ik denk dat je een probleem hebt als een koudbloed met die sterke nek aan de kletter gaat...

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 14:46

Ik vind dat het puur afhangt van paard en ruiter. De ene tinker is de andere niet, de ene haflinger is de andere niet. En dat is met de fries netzo, ookal is dat geen koudbloed. Je zult altijd ruiters hebben die bij voorbaat denken dat ze in het nadeel gesteld worden, je zult altijd juryleden hebben die alleen bij het zien van een ras al de punten gaan verlagen, en je zult ook altijd houden dat andere ruiters neerbuigend doen. Maar als je ervoor kiest om met je koudbloed of fries aan wedstrijden te beginnen dan moet je daar tegen kunnen. Je kiest er tenslotte zelf voor! Ik ga ook met een fries starten, ik zal uiteraard op mensen stoten die dat maar niets vinden, maar ik zie daar een uitdaging in en ik heb er plezier aan. Ik heb het doel zo ver mogelijk te komen, ondanks dat dat misschien niet altijd even makkelijk zal zijn! Maar mensen die zeggen dat koudbloeden of friezen niet geschikt zijn voor de wedstrijdsport, daar kan ik me aan ergeren. Er is niets voor niets iemand in de L2 drents kampioen worden mét een fries, tussen de "gewone" paarden...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:14

Waarom maken mensen er zo'n strijd van? Een paard is een paard en als ie het kan, dan kan ie het. Dan maakt het toch niet uit of ie groen, geel, rose, blauw of paars is? Bij wijze van spreken dan welliswaar Knipoog

Voorheen vond ik Friezen echt niet geschikt voor de dressuur. Tegenwoordig rukken de Friezen in de dressuursport dusdanig op, dat je eigenlijk niet meer om ze heen kan. En dan blijkt dus, dat een Fries met aardig wat talent in huis best een behoorlijk eind kan komen.

Of dat bij de Fjorden, Tinkers en Haflingers is ook zo is weet ik niet, want daar heb ik nooit wat mee te maken.

Ik vind dat mensen wat objectiever zouden moeten kijken. Ook de Friezen, Haflinger, Fjorden en Tinkerliefhebbers.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:01

Gewoon lekker gaan starten en dan merk je zelf wel hoever je komt Lachen
Ik heb ook een paard die het niet van zijn bewegingen moet hebben maar je hebt nog zo ontzettend veel andere onderdelen in een proef. Als je alleen al netjes een proef rijd ben je al een heel eind. En overige deelnemers, tja, ik krijg ook wel eens wat mindere opmerkingen maar daarentegen ook juist wel eens wat leuke Lachen En als je wat lage punten hebt ligt dat toch voor 99% aan het rijden zelf en niet aan het paard Knipoog

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:13

Waarom is een Haf een "koudbloed"? Zit een stuk Arabisch bloed in.................
En een Groninger/Gelderse dan? Kunnen wel springen, dressuren, aangespannen.........
En in Engeland/Ierland worden veel Clydesdale's gebruikt, ook gekruist met Engelse volbloeden om goede jachtpaarden te krijgen. Een barrage op Worldcup-hoogte zal er niet inzitten met deze dieren maar is dat erg? Wie rijdt er nou op zo'n niveau?
Wat voor paard/pony je ook hebt, wees er trots op, presteer op JOUW manier en wat het belangrijkst is: HEB PLEZIER..................... OK dan! met je koud/warmbloed!!! Knipoog En of dat nou in de B of de Z is???

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 19:33

Je hebt koudbloeden en koudbloeden, net als dat je KWPN'ers en KWPN'ers hebt...
Om dan de gangbare koudbloedpaarden even te noemen, haflinger, fjord, fries (ja eigenlijk geen koudbloed, maar ik vind 'm er toch bij horen Clown ) en tinker. Echte trekpaarden en bijvoorbeeld shires komen naar mijn mening in nog een categorie apart.

Deze paarden zijn over het algemeen rustig, zwaarder gebouwd en hebben minder zwevende gangen (meer op trekkracht gebouwd dan op snelheid). In principe zie ik vaak dat hier in de dressuur wat 'nadeel' mee hebben. Door hun vaak brave karakter en rust in hun voorkomen missen ze vaak impuls in de proef en hebben net niet dat beetje extra in hun (zij)gangen. Vaak halen deze paarden wel winstpunten binnen in de lagere klasse en misschien ook wat prijsjes, maar wanneer de oefeningen zwaarder worden en de paarden beter zie je veel van deze koudbloeden het zwaar hebben.
Niet dat ik zeg dat het niet kan, maar er is denk ik veeel meer training voor nodig om een koubloed dezelfde moeilijke oefening te laten doen dan bij een goede KWPN'er

Maar hier beweer ik ook dat er koudbloeden zijn die het wel kunnen, het zijn er alleen niet zoveel als bij de gewone rijpaarden (waar overigens ook zat minder geschikte paarden voor de dressuur bij zitten).

Ik heb zelf altijd met haflingers in de wedstrijdsport gereden. Met een haflinger t/m het L2, deze kon het duidelijk niet aan (een gewone drietaktgalop was voor hem al een moeilijk en koste al een hoop training) en wilde het ook niet. Hier ben ik dan ook mee gestopt.
Ik kon nog zo'n goede proeven afleggen, in de zin van perfect op het bordje rijden, staponderdelen ruim voldoende, net als halsstrekken en halthouden, maar ik scoorde nooit hoog door te weinig impuls (was gewoon net gek te krijgen Clown ) en onvoldoende galop.
Op wedstrijd komt het dan best wel hard aan als je zo goed je best hebt gedaan met trainen en op je proef en dan ergens onderaan zonder winstpunt eindigd, maar achteraf realiseer ik me wel dat de jury steeds gelijk heeft gehad.
Nu rijdt ik met een ander haflinger, nog in B, een totaal ander paardje, gevoelig en heet. Maar hier voel ik duidelijk het verschil. Ik heb al een paar slechte proeven gereden op wedstrijd maar nog (bijna) altijd met een dik winstpunt naar huis. Ik denk dat ik met hem ook verder kom (nu alleen mijn rijkunst nog Clown ).

En ook op wedstrijd zie ik nog wel koudbloeden die het wel in zich hebben om hoger te komen, en ook een hoop niet. Net als dat ik goed verschillen zie tussen gewone rijpaarden Knipoog

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 22:52

Ik word echt gek van dit soort topics,

Waarom zullen koudbloeden niet in de dressuur mogen? en een warmbloed wel. Sjonge jonge! Zolang die maar netjes gereden wordt. daar gaat het tenslotte om, open dan een topic met erin ''koudbloeden die slecht lopen in de dressuur'' Nou ik zal je vertellen. Ik zie meer warmbloeden die slecht lopen dan koudbloeden. Als ik hier in Friesland naar een wedstrijd ga zie ik verdoemd veel Friezen(Koudbloeden) die Z lopen.

Alsjeblieft, kap met voor vooroordelen. Koudbloeden zijn geen andere wezens dan warmbloeden.. En ik denk ook niet dat ze erop afgestraf worden, als jij je paard netjes aan het lopen heeft. kan een jury echt niks tegen je paard hebben. maar mensen met koudbloeden(ook wel met warmbloeden) hebben vaak het gevoel alsof ze om een of andere reden ergens op afgestraft moeten worden. Naar mijn idee worden koudbloeden haast nooit afgestraft.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 22:55

Karoliefje_ een Fries is GEEN koudbloed.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 22:57

Ik dacht dat op Bokt altijd Fries nog steeds als een koudbloed werd gezien. Maargoed, er zijn nog genoeg haflingers, fjorden die op hoog niveau lopen. Ze hebben natuurlijk hun bouw tegen, maar denk dat ze er absoluut niet op afgerekend worden als ze netjes lopen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 06:25

Ze worden erop aangerekend als ze slecht gereden worden.

Maar als je slecht rijd haal je met een warmbloed ook geen wp Lachen

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 06:41

even een post om hem weer snel weer te vinden

en even gouw een mening ik heb nix op tegen koud bloeden in de sport ik wind het bewonderens waardig als je met bv een shire een parcoursje rond kan komen.
(een hier op de manege heeft het voor elkaar gekregen laatste balkje er af)
zelf heb er ook een en ik hoop wel een eind te komen zowel in springen en dressuur en mischien ook wel western lijkt me een leuke uit daging te zien hoe ver je kan komen.

(ik zal als ik terug ben het hele topic even door lezen)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 09:59

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=fjo ... suur&meta=

is maar een voorbeeld Haha!

toen ik nog verzorg ponnys had kwam de eigenaar naar me toe met een kranten artiekel, dit ging over een +/-17 jarig meisje die een fjord winstpunten behaalde in de z2 dressuur sins die tijd ben ik helemaal van het koudbloeden passen niet in de sport gedoe af.

bob aupers is ook met zijn haflinger allround kampioen western geweest.

fred kammer die heeft met zijn schire vorigjaar kerst een parcours gesprongen van gemiddeld 60 cm

dit zijn wel aanwijzingen die anders bewijzen niet iedere koudbloed zou daar intresse voor hebben maar het gaat ook vooral wat de eigenaar wil en wat het paard wil en kan.
ik ben het er niet mee eens dat ze niet zouden kunnen presteren maar ik ben het er wel mee eens dat somige juryleden liever wat anders in de ring zien.
er zijn nog veel die leven in het jaar 0 waar koudbloeden voor de kar liepen en warmbloeden mee deden met wedstrijden en dat is nu juist het probleem.
dit geld natuurlijk niet voor alle mensen maar ik kan er wel wat aanwijzen die daar blijven steken en daar ook op jureren maar ook die dan gewoon jureren zoals het hoord (hier wil ik niemand mee de grond in boren dat is het laatste waar ik op uit ben).

wat het ook nog kan zijn je hoord natuurlijk vaak alleen de slechte dingen en het goedde word vaak vergeten

gr deb

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 10:09

stelling 1:
Oneens, koudbloeden kunnen wel degelijk lekker lopen in de wedstrijdsport. Alleen Voor het echte werk (Z en hoger) word het nou eenmaal wat moeilijker door de lichamelijke vaak wat zwaardere bouw. Maar goed dan zijn er natuurlijk ook wel weer voorbeelden te noemen waar dat wel lukte, alleen dat moet er een goede ruiter opzitten en en de desbetreffende koudbloed ook echt talent voor het werk hebben.

stelling 2: Nooit gemerkt, ik ben best wel vaak verslagen door een koudbloed en dat was gewoon terrecht. Ook heb ik wel eens gehad dat ik verslagen was en het er niet bepaald mee eens was. Koudbloeden hebben ook voordelen, ze hebben vaak stabiele gangen, minder nijging tot dribbelen en een onregelmatige pas zie je zelden. Dat zijn dingen die de meeste mensen niet opvallen maar wel erg helpen bij het opkrikken van je punten totaal.
En ik kan me niet voorstellen dat er jurys zijn die zo kortzichtig zijn dat ze een proef gaan bepunten op het ras.

stelling 3: Slaat nergens op, ik kijk altijd met net zo veel plezier naar een koudbloed als naar een warmbloed, maakt voor mij geen verschil. Helemaal als die koudbloed ook nog heel netjes loopt vind ik het nauwjuist extra leuk. ze brengen wat afwisseling in het gemiddelde beeld van het inrijtrein Vork

stelling 4: Hangt ook gewoon van het paard zelf af natuurlijk, ik heb jaren een arabier gehad waarbij een bom naast kon ontploffen maar dat beestje deed nooit een stap verkeerd en zou de gemiddelde koudbloed misschien nog wel kunnen verslaan qua makheid. T is ook net wat je paard gewend is, welke leeftijd hij heeft etc. Het is niet zo dat elke koudbloed mak is en elke warmbloed een zenuwpees.