luchtzuigen *werkt zo'n band echt?*

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

CarpeDiem_

luchtzuigen *werkt zo'n band echt?*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 20:22

Een pony op m'n werk zucht erg veel lucht en hij gaat het steeds meer doen.
Diegene van wie die pony is wil ook heel graag dat het stop.
mijn vraag is, werkt zo'n band echt? en zijn die er in de maat van een AB-tje??

HippoLogic

Re: luchtzuigen *werkt zo'n band echt?*

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:44

Bij sommige pony's wel bij andere niet. Het is natuurlijk symptoombestrijding en als een pony lucht zuigt vanwege stress, maagzweer, verveling of iets anders: een band haalt de oorzaakt niet weg en als je het symptoom verhindert gaat de pony zich niet beter voelen.

Die banden zitten heel erg strak als het paard zijn hoofd in een neutrale houding of hoger draagt. Eten kan daarom het beste van de grond gegeven worden, zeker met zo'n band.

Er kunnen ook vervelende ongelukkien gebeuren met zo'n band. Zo ken ik een geval waar de pony de band probeerde af te schuren, wat niet lukte. De band klapte aan de bovenkant wel om zodat hij nog strakker zat: de pony heeft heel erg geleden! Controleer dagelijks of hij nog goed om zit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 22:28

Je hebt verschillende modellen van die band, en bij de een werkt de normale band, de ander heeft weer baat bij een miracle collar, en derden zuigen overal doorheen. Het is een kwestie van uitproberen. Je kunt wel wondjes krijgen of witte haren van zo'n band, en ik heb ook weleens verhalen gehoord dat zo'n band ook de nodige schade van binnenuit kan toebrengen. Soms vraag ik me af of het middel niet erger is dan de kwaal.

Of ze er zijn in maar van A/B, moet je bij de speciaalzaak even navragen. Volgens mij is er maar een maat.

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 22:36

ik ken een paard die heeft een muilkorf om tegen het luchtzuigen zo lang je pony nog niet lucht kan zuigen in de lucht helpt dat zeker wel. je moet er alleen wel om denken dat je hem een emmer water geeft voor de rest lijkt me dit een goede en slimme oplossing. het paard kan wel gewoon eten hoor met dit ding. en vind ik dus niet echt zielig.

misschien is het een idee
groetjes

_MV_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 22:47

Volgens mij heb je ze alleen in paardenmaat. Ik heb zo'n leren band gehad, paardenmaat, en die moest voor mijn paard, normaal formaat 1,63, al bijna op het strakste gat.

Kun je de pony niet meer afleiding bezorgen, met een vriendje samen in de wei/op stal laten staan, meer ruwvoer geven?

Ik heb zelf een paard die luchtzuigt, na het eten en wanneer hij gestressd is. Ik heb hem een tijd lang zo'n band omgedaan. Hij moest héél strak want hij zoog er dwars doorheen en daar kreeg hij weer kaakproblemen van. Wondjes etc en een kaak en keel die niet meer lekker aanvoelde voor het paard. Dit merkte ik weer met rijden.
Een stalgenoot heeft die van haar helemaal met schapebont bekleedt omdat het paard alleen maar wonden kreeg bij de kaak en oren. Ook de voorpluk leek een beetje los te laten van de hoofdhuid omdat één van de riemen er steeds tegenaan zat.
Daarnaast werd mijn ruin er echt gedeprimeerd van. Dit lijkt misschien raar en onzin maar bij hem was dit toch het geval. Omdat ze hun hoofd in een positie brengen die nog enigsinds comfortabel is (naar beneden) beperk je ze in hun vrijheid om lekker rond te kijken etc.
Op een gegeven moment stond hij alleen maar in die ene houding, met zijn hoofd naar beneden, een beetje voor zich uit te staren. Nergens meer voor in, zielige blik in zijn ogen.

Ik ben het eens met Cassidy: Soms vraag ik me af of het middel niet erger is dan de kwaal.

Die pony doet het niet voor niks, hij kan zich vervelen of zich juist gestresst voelen, ze worden een beetje high van het luchtzuigen. Dus wanneer die pony ineens niet meer kan luchtzuigen, kan hij zelfs ontwenningsverschijnselen van krijgen en hiervan weer gestessd raken en zo misschien wel een andere stalondeugd ontwikkelen. Weven of schrapen oid.

De beste oplossing is denk ik, lekker veel weidegang met andere pony's en misschien wel een stalmaatje?

MyHappyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 22:52

ik heb er ook een bij mijnpaard om niet eens zo strak ze weet het gewoon .. ze heeft het over genomen maar het komt niet in de maag.
ik heb er een met bij de keelvan dat ijzer. en zit op het vierde gaatje best los maar ze doet het niet heel stom

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 22:53

Vaak helpt het al als je bijvoorbeeld de voerbak uit de box haalt, of ervoor zorgt dat hij de hele dag wat te doen heeft, of eten kan als hij daar zin in heeft. Geef hem veel afwisseling, en een uitloopstal en vriendjes kunnen veel doen.

Sommigen zijn zelf zo ver heen dat ze het zelfs in het land doen. Of op de rug van een soortgenootje...

MyHappyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 23:00

ik heb zo een kleine skypie bal er in had een pion. een likkit. en een mineraal bloek en ik zorg dat ze wat te eten heeft.. en veel beweging geven de wei op losgooien enz enz

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 08:32

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:26

Bij Nivje niet, niets heltp bij hem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 16:49

_Dunja_ schreef:
viewtopic.php?f=3&t=513308
misschien kun je hier eens kijken, hier kun je alles over luchtzuigers terug vinden Knipoog

Vandaar hier een slotje Lachen