Fout in keuringsrapport bij aankoopkeuring

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mickhendriks

Fout in keuringsrapport bij aankoopkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 12:23

Ik heb een 4 jarige Holsteiner ruin die bij aankoop (was toen 3 jaar) op de keuring keurig door de keuring heen kwam volgens 'mijn' toenmalige aankopingskeuringsarts Dr A (voor het gemak en anonimiteit). Hij gaf allemaal 1-tjes en wilde zelfs indien dat toegestaan was 0-en geven voor de foto's. Ik geweldig blij natuurlijk.
Nou bleek na een kreupelheid van mijn paard dat een jaar na dato op basis van precies dezelfde foto's als bij de aankoopkeuring mijn huidige en dagelijkse Dierenarts, Dr B, hij een 2 of zelfs wel een 3 zou geven op de foto's van mijn paard linksvoor (hoefkatrol) en achter zou hij lichte vorm van spat hebben.
Vooralsnog hopen we dat het nu ging om een gewone blessure (kreupelheid) en niet kreupelheid door hoefkatrol, maar ik zal hier dus wel degelijk rekening mee moeten houden in de toekomst.
Dr B vertelde dat hij waarschijnlijk mij op basis van deze foto's afgeraden zou hebben het paard te kopen, Dr A. heeft hem dus wél goedgekeurd. Verder raadde Dr B. mij aan om de aankoop dierenarts (die ik zelf had ingehuurd en meegenomen op aanraden van kennissen omdat hij heel streng en goed zou zijn en internationale springpaarden keurde) aan te pakken wegens wanpraktijk.

Heeft iemand hier ervaring mee, tips, etc??

Groetjes,
Mick
Laatst bijgewerkt door mickhendriks op 28-08-06 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Borisje

Re: Fout in keuringsrapport bij aankoopkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:25

ik weet er niet zoveel vanaf, maar ik zou toch een ander paard gaan zoeken. Of je moet er dingen mee gaan doen die z'n been níet belasten

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:27

heb er een procedure over. Je kan (dat is niet erg kostbaar) een klacht bij het veterinair tuchtcollege indienen. Je kan daar geen geld vorderen, maar alleen vorderen dat de da op z'n kop krijgt (en dat maakt de civiele procedure die daarop zou kunnen volgen, weer makkelijker), maar je moet wel zeker hebben dat ieder 'redelijk denkend en vakbekwaam dierenarts' het paard met 2-en en 3-en zou hebben beoordeeld. Dat kan de tuchtcommissie beoordelen. Wat wil je met de procedure gaan bereiken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:30

--> TAO

mickhendriks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 12:34

ik wil hiermee bereiken dat hij in het vervolg goed kijkt en andere mensen niet met zo'n probleem opzadelt. Ik ga er nu vanuit dat het goed gaat met mijn paardje, maar mocht het slechter gaan en hij echt last krijgen van zijn hoefkatrol dan zal ik toch een heel moeilijke beslissing moeten nemen. En om dit soort beslissingen te voorkomen (voor zover dat gaat natuurlijk) laat je een DA naar foto's kijken zodat je het zo goed mogelijk kunt inschatten. Wanneer je al begint met een 3 jarig paard met een 2 of 3, dan zal dit in de toekomst altijd alleen maar slechter kunnen worden. Je wilt dit toch juist met een aankoopkeuring voorkomen.
Die DA moet op zijn vingers worden getikt, vooral wanneer hij bekend staat als geweldig. Dat zal hij ongetwijfeld ook zijn, maar een foute inschatting van een 0 of 1 willen geven terwijl een ander een 2 of zelfs een 3 zou geven vind ik een groot verschil.

Ik snap dat mijn paard er echt niet beter van wordt, maar dat ik door een slordigheid van die DA misschien wel een heel moeilijke beslissing moet gaan nemen over het leven van mijn paard vind ik bijzonder onterecht, bij een juiste inschatting en beoordeling zou ik niet voor deze beslissing hoeven te komen staan. Ik snap dat er altijd iets met mijn paard kan gebeuren, maar dit had voorkomen kunnen worden. Had ik het geweten dan had ik hem niet gekocht om mezelf dit leed te besparen.

Kun je me die procedure sturen of vertellen waar ik die kan vinden?

Mick

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 18:27

Voorlopig heb je enkel 2 meningen, die van A en B, maar weet je eigenlijk niet wie er gelijk heeft. Misschien zijn het inderdaad allemaal 1'tjes en heeft B het fout. Je kan de foto's opnieuw laten beoordelen in Someren, de kliniek daar heeft professor Dik in dienst. Dik is DE guru wat betreft cijfertjes geven aan rontgenfoto's. Sterker nog, hij heeft het hele 0,1,2,3,4 gebeuren bedacht!
De mening van Dik mag je zien als 'de waarheid' en zal je, indien je naar het tuchtcollege wil, ook een flinke stap in de goede richting kunnen helpen.

Verder is het een verschil of diegene die het eventueel fout heeft gezien, in dit geval dus A, een dierenarts, een erkend paardenarts of een erkend keuringsdierenarts voor paarden is. Het tuchtcollege zal het verkeerd beoordelen van foto's veel zwaarder aanrekenen bij een keuringsdierenarts dan bij een huis-tuin-keuken koeien-varkens-paardenarts.

Veel succes, maar bereid je voor op een heel gedoe, gelijk hebben en gelijk krijgen is niet hetzelfde!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:22

Makkelijk gezegd door dr. B. Ik zou het alleen doen als je een goede rechtsbijstandverzekering hebt, want de advocaten wrijven zich in de handen bij zoiets! Een beetje advocaat kost al gauw 200 euro per uur... en wat win je ermee?

Wat je paard betreft; voor je definitieve dingen doet, kijk vooral even op www.hoefkatrol.com
want je doel is natuurlijk een zuiver gaand paard! en dit is goedkoper en duurzamer dan de medische molen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 18:33

Mijn paard is 3 jaar geleden geröntgend en waren super foto's. ben erbij geweest. (mijn werkgever) en kan ze ook beoordelen. Nu na 3 jaar is het paard kreupel laten röntgenen en daarop waren 2 zwaar aangetaste straal beentjes te zien. Dus het kan zich zeer snel veranderen in bepaalde gevallen

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 20:19

Volgens mij staat er dat da B dezelfde foto's heeft gezien als da A! Dus de laatste opmerking gaat nu niet helemaal op al klopt ie wel!

Het beste zou idd eerst zijn ze aan een derde da te laten zien (diegene die de cijfers bedacht heeft, zou natuurlijk top zijn!). Blijkt daar weer dat A het fout had, dan zou ik wel stappen ondernemen. Puur omdat je dit een ander ook niet gunt!

hoor helaas vaker wisselende verhalen over keuringsartsen.. Het zou niet moten mogen! We zijn gewoon afhankelijk en mogen dan ook onze mening laten horen als er iets niet klopt!

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 22:20

Ik heb ooit eens een paard verkocht die alleen klinisch gekeurd was door DA van de koper. Kreeg een uitstekend keuringsrapport mee.... Ik had nooit problemen gehad, nooit kreupel of wat dan ook. Twee maanden na verkoop is het paard afgemaakt omdat ie HKO bleek te hebben... Dit is al weer enige jaren geleden, en de koper kwam ik ruim een jaar na verkoop tegen. Ze vertelde mij het verhaal. Heb haar nog gevraagd waarom ze zich niet had gemeld. Zij vond dat dat een fout van haar DA was en niet van mij..... Ik vond het echt heel vervelend voor haar, maar netjes dat ze de DA aansprak. Weet niet hoe het gegaan zou zijn als ze terug was gekomen.....