Hoe gaan jullie om met wedstrijdspanning?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Derma

Hoe gaan jullie om met wedstrijdspanning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 18:39

Zoals de titel dus al zegt: Hoe gaan jullie om met wedstrijdspanning?
Na 5 jaar niet te hebben gereden, ben ik weer begonnen bij de paarden. Ik vind het superleuk om te doen, er is alleen één maar... bij wedstrijden ben ik zo gespannen dat ik het helemaal verknal voor mezelf. Ik heb een jaar niet gestart om eerst mijn paard weer wat ontspannen te krijgen (reageert enorm op mijn spanning) en heb een jong dier aangereden. Aankomende zaterdag ga ik dus weer starten, met mijn 5 jarige. Vandaag dus even proefje geoefend en in een vreemde omgeving gereden. Het leek nergens naar. Thuis gaat het allemaal redelijk en kan ik een B-proefje makkelijk aan. Alleen voor het echie is bij mij een regelrechte ramp. Ik vind het zo vreemd, heb vroeger in het Z gereden en had nooit last van spanning. Wat kan ik hier aan doen, behalve weer routine opdoen?

areke

Re: Hoe gaan jullie om met wedstrijdspanning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:46

ik leg altijd een paar dagen van te voren alles klaar en poets mn spullen alvast zodat ik er een dag van tevoren alleen nog maar een doekje overheen hoef te halen.

verder denk ik maar gewoon dat ik ga lessen ofzo.
klinkt misschien stom maar bij mij werkt het wel mijn spanningen zijn dan weg.
mn paard heeft er meer last van maar die is ook niet gewent om met andere paarden te lopen.
om die rustig te krijgen moet ik minimaal een half uur losrijden.

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 20:39

Met mijn vorige pony had ik er erg veel last van, met springen niet maar dressuur wel. Inderdaad gewoon van tevoren alles goed voor elkaar hebben en goed alles inplannen zeg maar. Ik heb nu een 3jarige en vanaf het 1e concours ben ik zenuwachtiger geweest dan zij, maar als je gewoon doet of je thuis rijdt, kom je er wel; tenminste, bij mij lukt het: binnen 4 wedstrijden *zie onderschrift Knipoog *

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 21:12

Ik neem Bach Rescue van te voren en ik zorg dat ik zeker alles op tijd klaar heb, veel tijd van te voren inrooster om op tijd op het terrein te zijn en daar nog even rustig iets te drinken en het terrein te bekijken.
Van te voren moet ook niemand iets tegen me zeggen: het is dan ik en mijn paard.
Ik ben ook een ongelofelijke stresskikker dus veel op concours en wedstrijdritme houden is voor mij ook belangrijk, dan kan ik iets meer rijden van 'Als het nu niet lukt, volgende week weer een kans.'

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 23:37

ik heb ook ontzettende last ervan. sterker nog, van de week les gehad, alles ging goed,paard liep heerlijk ontspannen en aan het eind even het proevenboekje erbij gepakt om eens een L proef te oefenen. nou werkelijk waar, na de eerste regel voelde ik Lowara al in de stress schieten en ikzelf ook.
en dat gewoon thuis met alleen dat stomme boekje Clown
Wat ik doe is eigenlijk verder simpel, ik hou mij bezig met allemaal prutseldingen en meestal als de kans er is en ik ben echt zenuwachtig op dat moment, gallopeer ik even lekker voluit om de zenuwen kwijt te raken. helpt altijd bij mij Ja

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 09:03

Misschien een tip die je niet ligt hoor maar kun je dan niet beter eerst beginnen met onderlinge wedstrijden te gaan rijden.
Dan wen je alweer een beetje aan de wedstrijden zonder dat je in de stress schiet of dat je paard daar dus onrustig van word.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 09:07

Hoe ik er mee omga? ik weet het niet, ik vind het heerlijk Haha!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 09:31

Onderlinge wedstrijden zijn vaak een goede oefening! Ook voor je paard Lachen

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:07

Ik zorg gewoon dat alle spullen op tijd klaar liggen en alles compleet is, heb alles bij elkaar opgeruimd maar check het altijd nog een keertje, verder werk ik er gewoon voor mezelf en mijn paardje naartoe...... Ik ben er ook een tijdje uit geweest maar deed alles met mijn eerste wedstrijd weer hetzelfde als ik jaren geleden ook deed, als dingen goed gaan moet je ze niet veranderen ha ha ha. Wel neem ik altijd als we in de auto zitten op weg naar de wedstrijd een valdispert in, niet voor de zenuwen alhoewel daar was het vroeger wel voor bestemd maar omdat dit gewoon tussen mijn oren zit. Door veel wedstrijden te rijden zoals hierboven ook al gezegd bijvoorbeeld onderlingen wedstrijden doe je vanzelf weer ervaring op en vind je je eigen ritme terug en verdwijnt je spanning. Verder is mijn motto, LEKKER GENIETEN!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 12:05

Ik rijd geen KNHS helaas, maar FNRS proefjes op manege pony´s.
Ik zorg er altijd voor dat ik ruim op tijd ben zodat ik het lekker rustig aan kan doen.
Zodat het geen stress-gebeuren word voor mij en de pony.
Als er iets fout gaat tijdens de proef moet ik er altijd om lachen. Ik ben wel eens de verkeerde kant op gereden in de proef maar daar heb ik me helemaal niet druk om gemaakt, ookal heeft het me punten gekost.
Dus: gewoon ruim op tijd zijn, alles alvast klaarleggen de dag van te voren en lach erom als het in de soep loopt, je kan het toch niet meer veranderen.

sharonnie21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 12:24

het komt op mij over alsof jullie er nog niet klaar voor zijn.
ik zal het nog niet doen en eerst vaker op ander terrein komen oefenen.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 12:40

ik denk dat iedereen wel weer spanning heeft als ze een lange tijd geen wedstrijd hebben gereden (zeker met een jong paard) het hoeft niet perse het probleem te zijn van een ander terrein ik rij nu eerst onderling omdat mijn paard niet gewent is om met heel veel andere paarden te zijn.
wij gaan volgend jaar pas officieel starten.

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 15:45

sharonnie21 schreef:
het komt op mij over alsof jullie er nog niet klaar voor zijn.
ik zal het nog niet doen en eerst vaker op ander terrein komen oefenen.

Wanneer ben je er dan wel klaar voor?
Ik heb dit ook met mijn 13 jarige ruin, het gaat niet om mijn paard maar om mij...
Het zit bij mij tussen me oren. Onderlinge wedstrijden heb ik al gereden. Ook buiten mededingen. Dit helpt allemaal niks, ik wil gewoon te graag

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 16:08

Nou het zit er op en het ging super, ik was dit keer eens thuis nerveus en niet tijdens de proef. Resultaat 186 en 188 punten en een 5e en 6e prijs! Ik is blij!!!
Niet slecht toch voor een 1e keer op concour met een jong paard!

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 16:15

gefeliciteerd met je punten op naar de volgende.
goed dat je met de proef niet nerveus was.
nou ik volgende week ik zie het nu al niet zitten terwijl ik eigenlijk nooit nerveus ben op wedstrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 16:17

Gefeliciteerd!
Ik heb zelf eigenlijk totaal geen last van nervositeit op wedstrijden.
Ik heb zoiets van, lukt het: heel fijn, lukt het niet: volgende keer beter. Ik doe het namelijk altijd nog voor de lol.

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 16:21

Ja ik laat zo weinig mogleijk ove raan het toeval zeg maar. ZOrg dat alles netjes erbij staat. Geen gezoek op de wedstrijddag. ZO in me pakkie kunnen springen e.d.
Verder zonder ik me voordat ik me paard beklim even af om wat ademhalingsoefingen te doen. HEb tien jaar meditatie er op zitten dus kan er aardig mee uit de voeten.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 16:54

LIL schreef:
Gefeliciteerd!
Ik heb zelf eigenlijk totaal geen last van nervositeit op wedstrijden.
Ik heb zoiets van, lukt het: heel fijn, lukt het niet: volgende keer beter. Ik doe het namelijk altijd nog voor de lol.

dat heb ik normaal dus ook.
mn paard heeft 2 weken echt super gelopen maar het is en blijft een jong dier en net nu loopt ze dus iets minder.
hopen dat dat volgende week weer over is.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 17:01

vOor een wedstrijd ben ik erg gespannen en dan moet ook niemand iets tegen me zeggen.
tijdens het los rijden gaat het vaak gOed mara zo dra ik de ring in kom ben ik zo gespannen dat het fout gaat.
wat ik fort doe is gewoon lekker te proberen ontspannen en je rijd tenslotte voor je lol.
en idd gewoon denken als het een kirtje niet gaat jammer volgende keer beter.
(heb veel geleerd van mijn vriendin hoe sij is veranderd van een stres kip naar iemand die kan zeggen van jammer volgende keer weer een kans)
en dat is toch wle het belangrijkste denk ik

(reed wedstrijden op de manege, dat is natuurlijk wel iets anders maar toch)

Koblenz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 17:05

Zelf ben ik nooit echt heel erg gespannen, gewoon de gezonde spanning, maar dat komt denk ik omdat ik het altijd zie als iets leuks. En ik denk ook altijd ik kan wel heel erg gespannen zijn, maar daar gaat het niet beter van. Doe gewoon alsof je aan het oefenen bent, vergeet de jury en rijdt lekker voor jezelf. Gewoon met een dikke smile op je gezicht rijden en als het mis gaat vooral erom lachen en gewoon weer verder gaan!!

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 22:19

ik moet zeggen dat ik erg gelukkig weinig last van heb.
ik probeer altijd positief en nuchter te blijven denken.
wel zorg ik er altijd voor dat ik alles ruim op tijd klaar heb en aanwezig ben, als ik moet haasten krijg ik wel spanning.

als ik gespannen ben ben ik dit altijd in de auto er naar toe en tijdens de prijsuitrijking, zodra ik op mijn paard zit heb ik er geen last meer van!

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 09:44

marloezzke schreef:
als ik gespannen ben ben ik dit altijd in de auto er naar toe en tijdens de prijsuitrijking, zodra ik op mijn paard zit heb ik er geen last meer van!

Ik ook! Alhoewel niet echt nerveus maar een gezonde/leuke spanning

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 15:02

ik denk gewoon bij mezelf,

Ik wil dat het goed gaat, dan moe tik daaraan werken.
Je kan wel gespannen gaan zitten doen,
maar het gaat nergens over, het is een kwestie van knopje omzetten
makkelijk gezegd, minder makkelijk gedaan.

maar wel te doen.

Je kotm daar toch om wat leuks te laten zien aan de jury,
niet een bonk spanning.

je komt er toch nie tals je door de spanning niks meer kunt,
Lekker werken.

ik ben zelf nooit zenuwachtig of gespannen,
maar ben altijd wel zo van
op het inrijterrein gaat het super, en in de proef
blijf ik overal vanaf, bang dat ie dan dwars gaat lopen doen..

Daar ben ik mee bezig af te leren,
gewoon tegen jezelf zeggen, he muts rijden!
niet meeliften daar kom je niet voor.

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 19:50

Mooi geschreven WickedSanty! Zeker een goede tip voor veel mensen hier die last hebben van wedstrijdspanning.