meer conditie door deken??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

RoosG

meer conditie door deken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 19:11

hoi hoi,
ik heb een vraagje,
mijn paard heeft in de winter nog al veel haar, en dus ook wat minder conditie.
dus zei mijn nu ex lesgeefster dat het verstandig was om dan als hij haar kreeg een deken op te doen zo dat de haargroei minder word.
Is dit zo??
en doen jullie dit ook??
even er bij Ik wil apsolut niet scheren.
bedankt Roos

sorry voor de spellings fouten.....Boos! :S

Megamutsj

Re: meer conditie door deken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 22:40

Door een deken blijven alleen de haren korter, en krijgt hij dus geen dikke wintervacht. Je paard krijgt er geen betere conditie door, maar droogt wel sneller op als hij heeft gezweet.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 09:30

Conditie veranderd niet door een dik pak haar, maar de afvoer van warmte gaat minder eenvoudig waardoor de temperatuur wat sneller op loppt.
Bij sommige paarden werkt het om al vroeg ze onder een deken te zetten. Hou er rekening mee dat paarden ook onder invloed van minder zonlicht (korter wordende dagen) ook een wintervacht aanmaken. Daar helpt een deken helemaal niksie tegen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 10:30

Wat Sjakie zegt klopt helemaal: door de wintervacht krijgen ze het veel sneller warm waardoor je minder hard kunt trainen dan je met een zomervachtje doet. Doordat je dat half jaar minder traint verliezen ze natuurlijk wel conditie, maar dat is dus meer een kettingreactie dan een rechtstreeks gevolg van de wintervacht.

Wil je je paard kort in het haar houden ipv te scheren, dan zul je dus moeten beginnen met dekens VOORDAT je paard vacht aan begint te maken, dus dan moet je er nu snel bij zijn want ze zijn er al een tijd mee bezig (dat proces begint al vanaf dat de dagen korter worden en is nu al duidelijk zichtbaar).

Hou er ook rekening mee dat wanneer je niet wilt scheren je verschillende diktes dekens moet voorzien vanwege wisselende temperaturen. Als je een solarium hebt dan helpt dat zeker positief mee aan het kort houden van de vacht.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 10:50

Urielle schreef:
Wil je je paard kort in het haar houden ipv te scheren, dan zul je dus moeten beginnen met dekens VOORDAT je paard vacht aan begint te maken, dus dan moet je er nu snel bij zijn want ze zijn er al een tijd mee bezig (dat proces begint al vanaf dat de dagen korter worden en is nu al duidelijk zichtbaar).

Sommige paarden reageren echter niet op het kouder worden en dan hebben vroege dekens geen effect. Helaas heb ik er zo 1 en ik heb er met hem voor gekozen (na tig jaar) om hem toch (gedeeltelijk) te scheren.
Paard was gewoon niet blij in de winter met een dikke jas aan en had het met 15 minuten rijden zo heet dat hij de ene voet niet meer voor de andere kreeg.

Blijf ook met dekens goed controleren waar je paard behoefte aan heeft. De ene heeft het wat sneller koud als de ander. Mijn eigen paard heeft aflopen winter onder alleen een tussendeken gestaan en dat was meer als voldoende (kwam gewoon overdag buiten). Andere paarden rillen nog onder een 500 grams.

Let wel onze eigen welbevinden bij een bepaalde temperatuur is géén goede graadmeter voor het paard. Mens heeft het eerder koud, paarden zijn wat meer afgehard en hebben daar van nature een mooi jasje voor.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 16:56

yep, mijn vorige hield het een hele winter vol op maximaal een 300 grams deken, mijn nieuwe staat nu al (zonder het warm te hebben) onder een 220 grams en begint toch alweer wollig te worden... ik vrees dat die ook geschoren moet gaan worden maar ik probeer het toch te voorkomen.