Bostrit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Gillian1987

Bostrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 14:37

Hoi,

Ik ga over een paar weken met een aantal collega's een buitenrit maken Haha! , ik twijfel heel erg of ik mijn eigenpaardje mee wil nemen of niet!? (anders wordt t een manege paard)
Ik heb een haflinger ruin van 4jr, hij is heel braaf met buitenritjes, maar ik weet niet hoe hij reageerd op vreemde paarden, ik zelf denk niet dat hij iets zou doen want hij is ontzettend braaf en vind t geweldig om buiten te zijn.

Wat denken jullie, doen of niet??

Liefs Gillian

p.s. ik weet niet of dit hier goed staat??!!

keetieee

Re: Bostrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 14:42

Ik zou er heel goed over nadenken..als jij denkt dat hij niets zou doen..zou ik het proberen..die stap moet je een x nemen..als je volgend jaar een buitenrit wil gaan maken met anderen zit je nog steeds met dezelfde vraag..
Ik zou het doen..als je paardje buitenrijden leuk vind en jijzelf denkt dat hij niks doet..gewoon afstand houden in het begin!
groetjes

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 14:43

Als je collega's niet zo goed kunnen rijden zou ik het niet doen. Die hebben dan misschien moeite met afstand houden.

Gillian1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 14:45

keetieee schreef:
Ik zou er heel goed over nadenken..als jij denkt dat hij niets zou doen..zou ik het proberen..die stap moet je een x nemen..als je volgend jaar een buitenrit wil gaan maken met anderen zit je nog steeds met dezelfde vraag..
Ik zou het doen..als je paardje buitenrijden leuk vind en jijzelf denkt dat hij niks doet..gewoon afstand houden in het begin!
groetjes

Thnx voor je reactie, ik denk idd dat hij niets zou doen, en het moet inderdaad wel een keer. Maar goed, nog even over nadenken
Laatst bijgewerkt door Gillian1987 op 24-08-06 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Gillian1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 14:46

Lise81 schreef:
Als je collega's niet zo goed kunnen rijden zou ik het niet doen. Die hebben dan misschien moeite met afstand houden.

Ze hebben allemaal rijervaring, de meeste enkele jaren... dus opzich zou het kunnen. maar was benieuwd naar jullie mening. Ik zou evt. ook zoveer mogelijk achteraan kunnen rijden?

keetieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 14:59

je moet er wel heel zeker van zijn..het moet natuurlijk voor jullie allebei een leuke en goede ervaring worden..heel veel succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 15:04

Eerste keer met een jong paard naar buiten en dan een grote groep met minder ervaren ruiters? Daar zou ik mijn paard niet aan wagen.

Gillian1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 15:12

Cassidy schreef:
Eerste keer met een jong paard naar buiten en dan een grote groep met minder ervaren ruiters? Daar zou ik mijn paard niet aan wagen.

Thnx voor je reactie,
Het is niet zijn 1ste keer dat hij naar buiten gaat, doen we wel vaker (alleen met andere paarden die ook bij ons op stal staan).
Alleen idd met onbekende paarden, in principe vertrouw ik erop dat diegene die meegaan ook daadwerkelijk kunnen rijden. Als eis heb ik toch wel gesteld dat ze 1 tot 2 jaar rijervaring moeten hebben.
Laatst bijgewerkt door Gillian1987 op 24-08-06 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Gillian1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 15:14

keetieee schreef:
je moet er wel heel zeker van zijn..het moet natuurlijk voor jullie allebei een leuke en goede ervaring worden..heel veel succes!

Idd helemaal mee eens, daarom wil ik zoveel mogelijk meningen horen van anderen. Ik wil niet dat het fout afloopt natuurlijk maar hij zal het toch een keer moeten leren. Straks moet hij ook op wedstrijd, en daar zal die nog veel meer vreemde paarden tegen komen.

Lottyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 16:01

Misschien is het slimmer om eerst een keer met vreemde paarden te rijden waarbij je de kans hebt om je van de groep te scheiden. Dit is nu niet mogelijk geloof ik he?
Dan kun je namelijk kijken hoe het gaat en als het niet gaat wat afstand van de groep nemen of op jezelf te gaan rijden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 16:06

Maar zelfs als de ruiters goed kunnen rijden, en zich niet aan afspraken houden, gaten laten vallen en die dicht gaan draven, gaten laten vallen op een galoptraject en er dan ineens van doorscheuren, heeft je paard een wat minder goede ervaring op een buitenrit. Hij zal er kostte wat het kost achteraan willen. Dat hoeft maar een of twee keer te gebeuren, en je creeert een probleem dat je niet meer zo snel kwijtraakt. Daarom op buitenrit, helemaal met een jong paard, alleen maar met mensen die je vertrouwd en waar je goede afspraken mee kunt maken, en waar je zeker van kunt zijn dat ze die afspraken nakomen.

Dat hij de paarden niet kent is niet zo erg...jij moet de ruiters van die paarden kunnen vertrouwen.

Gillian1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 16:07

lentee schreef:
Misschien is het slimmer om eerst een keer met vreemde paarden te rijden waarbij je de kans hebt om je van de groep te scheiden. Dit is nu niet mogelijk geloof ik he?
Dan kun je namelijk kijken hoe het gaat en als het niet gaat wat afstand van de groep nemen of op jezelf te gaan rijden.

Zou opzich wel kunnen scheiden van de groep maar is idd niet helemaal de bedoeling

Ik denk dat ik dit keer gewoon een keer op een manege paard ga (vindt t wel minder leuk dan op eigen paard, maar het welzijn van mijn paard gaat voor !! )

Bedankt voor je reactie

maxx_whiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 16:11

Ik zou het gewoon proberen. Heb ik met MaxY (mijn pony) ook gedaan. En het ging uit eindelijk heel goed. Ik heb zelfs meegedaan aan de Hippische Meerdaagse. En daar hebben we ook even met vreemde paarden meegelopen. Gewoon proberen en als het niet lukt afkappen Lachen

Gillian1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 16:19

Cassidy schreef:
Maar zelfs als de ruiters goed kunnen rijden, en zich niet aan afspraken houden, gaten laten vallen en die dicht gaan draven, gaten laten vallen op een galoptraject en er dan ineens van doorscheuren, heeft je paard een wat minder goede ervaring op een buitenrit. Hij zal er kostte wat het kost achteraan willen. Dat hoeft maar een of twee keer te gebeuren, en je creeert een probleem dat je niet meer zo snel kwijtraakt. Daarom op buitenrit, helemaal met een jong paard, alleen maar met mensen die je vertrouwd en waar je goede afspraken mee kunt maken, en waar je zeker van kunt zijn dat ze die afspraken nakomen.

Dat hij de paarden niet kent is niet zo erg...jij moet de ruiters van die paarden kunnen vertrouwen.

Ik kan mn collega's zeker vertrouwen, maar denk idd dat het dit keer een manege paard wordt en dat we een keertje met een kleine wat meer ervaren groep ruiters een keer met eigen paard doe om hem te laten wennen aan vreemde paarden.
Bedankt voor je advies!

Gillian1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 16:20

maxx_whiss schreef:
Ik zou het gewoon proberen. Heb ik met MaxY (mijn pony) ook gedaan. En het ging uit eindelijk heel goed. Ik heb zelfs meegedaan aan de Hippische Meerdaagse. En daar hebben we ook even met vreemde paarden meegelopen. Gewoon proberen en als het niet lukt afkappen Lachen

Daar zit ook wat in, maar ik weet t niet hoor. Als ik t hier hoor vinden de meeste t toch iets te veel risico....
Even goed over nadenken in ieder geval.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 18:16

ik zou als je er half niet zeker van bent, het niet doen!
dan kun je beter een keer met een klein clubje ervaren ruiters op pad gaan voor de eerste keer in een groep, dan kan je paardje rustig wennen en heb je in ieder geval ervaren ruiters om je heen. nogmaals... als je niet zeker bent, zou het mijn keuze niet zijn toch mee te gaan, vaak zegt je eigen gevoel het meest

Amani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 18:56

Als je van tevoren afspraken maakt dat jullie een beetje rustig aandoen en je er zeker van bent dat ze die afspraken nakomen zou ik het doen. Maar leg ze wel uit dat je dus twijfelt en dat je van hun wil weten of ze rekening met jou en je pony willen houden. Als dat allemaal goed is: tja eens moet de 1e keer zijn. Doen dus.Lachen

Gillian1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 07:10

Nou ik heb er goed over na gedacht en ga toch gewoon op een manege paard rijden, Met een aantal meiden op stal hebben we een afspraak gemaakt dat we met alle meiden (5) een keer de bos in gaan omdat met 5man heel anders is dan mensen 2-en.
En daarna weer een keertje met vreemde paarden.

Iedereen in ieder geval bedankt voor jullie advies! Lachen

Fammiie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 14:10

ik hoop dat je buitenrit dan leúk word Haha!

Gillian1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 14:36

Fammiie_x schreef:
ik hoop dat je buitenrit dan leúk word Haha!

Dank je, ik denk het wel....

Ik zal proberen om iemand mee te krijgen die foto's maakt zodat ik ze hier op bokt kan plaatsen Lachen