Hoe gerust stellen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Hoe gerust stellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 09:32

Hallo bokkers,

Komend jaar, wil ik gaan starten met wedstrijden, maar Silence is erg gevoelig op vreemd terrein.
Hij heeft echt de tijd nodig om ergens een beetje te wennen.
Daarom wil ik met mijn eerste wedstrijd zorgen dat ik heel vroeg op het terrein ben (hopen maar dat we niet als eerste moeten rijden dan) zodat hij alles rustig kan bekijken en wat tot rust kan komen.

Heeft iemand van jullie nog tips hoe ik Silence rustig kan krijgen/houden tijdens mijn eerste wedstrijd en deze goed te laten verlopen? Ik kan nu bijvoorbeeld nog niet gaan kijken met hem op wedstrijden, want we hebben nog geen trekhaak + trailer.

Alvast bedankt.

_Pansy_

Re: Hoe gerust stellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 19:54

ik weet niet of je zelf al wedstrijden hebt gereden, maar anders kan je ook zelf al gaan kijken, zodat je weet wat je kan verwachten.
Ik heb net 3 concoursen met mijn pony gereden en ik moest de eerste keer als eerste, vond dat wel fijn, want ik had aan het begin het inrijterrein voor mij alleen Haha!
Nou moet ik je zeggen dat mijn pony helemaal niet snel gespannen is en juist heel 'cool' in het hoofd, en ik heb eigenlijk geen last van zenuwen, maar die van mij gaat wel ontzettend stoer doen en patsen Tong uitsteken

Ik zou er niet te vroeg opgaan, want door al die indrukken wordt een pony snel moe en sloom.
Ik ga er ongeveer een half uur van tevoren op, en bij mijn pony is dat fijn.
Ik zou alles gewoon heel relaxed laten lopen, goed op tijd er zijn, lekker rustig opzadelen, dan bouw je ook geen onnodige spanning op Lachen
Ik ging mijn pony toen ik erop zat alles een beetje laten zien, maar als je pony daar bang van wordt, moet je dat natuurlijk niet doen.
Verder heb ik niet zoveel tips, is ook moeilijk zo te bedenken..
Zorg in ieder geval dat je de proef goed kent enzo, zodat je zelf ontspannener bent Haha!

En succes alvast! Haha!

(owjah, misschien zodra je een trailer hebt, erg vaak op ander terrein oefenen, zelfs naar het bos rijden in de auto en daar een bosrit maken helpt.
En, niet te vergeten, oefen met trailer in en uit, en denk niet dat dat wel gaat lukken, bij mijn eerste pony waren we op concour en toen wou ze nooit de trailer uit! Nagelbijten / Gniffelen Vork )

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 06:56

IS ie dan gewoon frolijk of bang?
Als ie echt bang is dan is gedult een schone zaak. Maak er niet teveel toestanden van en doe alles op je dooie gemakje met niet teveel hooggespanne verwachtingen. Schenk niet teveel aandacht aan de spanning. Na een aantal wedstrijden zal het vast al beter gaan. Voor hetzelfde geld vind ie het toch wel lekker tussen die paardjes en is er niets aan de hand.
Hoe is ie in de manege lessen?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 07:02

In de manegelessen in Silence wel op zijn gemak.
Veel vreemde paarden bij elkaar moet ook geen probleem zijn, want hij is erg sociaal en wil altijd met alle paarden knuffelen.
Het zal meer om het terrein gaan. De drukte die daar heerst en ook bijv. al die trailer enz.

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 08:49

Paarden kunnen je erg verrassen op ander terrein

Mijn paard was in het begin overal bang voor toen die bij mij kwam was de drukte van de manege niet gewend
Maar toen we voor eerst op wedstrijd ging was die zo braaf net of die het al jaren deed

Gewoon de eerste wedstrijden niks verwachten en net doen of het normaal is dan kom je al een heel eind

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 08:51

Heb zelf ook een laffaard op stal staan.
Met hem ben ik op 'heldhaftigheidscursus', dwz: wij wandelen veel langs de weg en ik probeer hem zoveel mogelijk nieuwe dingen te laten zien. Tegelijkertijd probeer ik zijn zelfvertrouwen te vergroten door hem tijdens het rijden zeker niet te overvragen en hem veel en gauw te belonen.

Nienketje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:05

Probeer zelf rustig te blijven. Mijn paardje had daar in het begin ook last van. Ik deed gewoon alsof ik thuis aan het rijden was. Evt kun je ook proberen om op z'n tijd eens een bos/buitenrit te maken. Dan ben je ook op een ander terrein.

Succes!!

Dosi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:21

Probeer de 1e paar keer naar hetzelfde "vreemde" terrein te gaan.... dus een aantal keer wedstrijd op dezelfde locatie. En als dat dan goed gaat eens weer ergens anders starten..... rustig opbouwen dus