Ik weet niet of dit hier goed staat, anders moet het even verplaatst worden.
Ik heb een heel leuk paard, een 9 jarige kwpn ruin. Dit is echt mijn 'leerpaard'. We kunnen het geweldig vinden met elkaar en hij hoeft ook echt niet weg. Over een jaar of twee wil ik graag een tweede erbij, eentje die wat meer 'potentie' heeft om het zo maar oneerbiedig te zeggen. Dit was altijd de planning voor mij geweest. Nu kan ik bij toeval een heel leuk hengstveulen kopen. Met (sport) potentie voor de toekomst, leuke afstamming. Het is gewoon een leuk beest, vrolijk, attent, brutaal, eigenwijs etc. je kent het wel.
Nu zit ik dus al een tijdje mijn hoofd te breken. Is het een goed idee om dit veulen aan te schaffen, die op te laten groeien en na 3 jaar aan te rijden (zelf of door een ander dat moet ik dan bekijken).
Het hengstje zou dan naar een kleinschalig bedrijfje gaan voor de opfok. Ik ken hengsten die daar heel correct en lief vandaan zijn gekomen. Het is trouwens niet de bedoeling om hem dan hengst te laten voor de fok oid.
Financieel is dit mogelijk maar ik zit meer met de vraag of het niet heel lang is, drie jaar lang een paardje waar je niet mee rijden kunt. (wel een hoop andere dingen, dat weet ik wel)
Je kunt niet zien aan een veulen wat het worden gaat. Je kunt wel uit ervaring spreken of het potentie heeft. Toch moeten ze het na een aantal jaren waarmaken.
Wie heeft hier ervaring mee, een veulen kopen met de hoop dat het wat wordt over 3 jaar of over 2 jaar een 3 jarige aanschaffen. Ik heb hier dus totaal geen ervaring mee, ben me wel aan het oriënteren. Ik hoor van verschillende kanten dat een goed veulen nog betaalbaar is maar een goede 3 jarige is al en stuk duurder.
Pffft, beetje lang verhaal, hoop dat jullie het snappen en me van wat advies kunnen voorzien.