Vragen over dekens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nanova

Vragen over dekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 20:43

Heey
Ik snap het niet meer.
Ik hoor van sommige mensen, dat je beter geen dekens op kan doen.
Omdat het dan moeilijker gaat om warm te blijven
En zonder deken, dat het paard zich makkelijker warm kan krijgen.
Klopt dit, ik weet nu namelijk niet of ik een winterdeken op moet doen in de winter.
Hier is het dan wel -20 graden en tegen de 100cm sneeuw.
Dus wel heel koud, maar is het echt zo dat het paard zich beter op kan warmen zonder
deken?
In de winter stap ik wel extra uit, met zweetdeken/fleecedeken. (na,dat het paard gewerkt heeft)
En moet ik dan ook een regendeken op doen, als het paard op de wei gaat terwijl het regent?
En in de zomer kan het paard desnoods een vliegenmasker op hebben, want er is hier
echt heel veel vliegen. Maar is een vliegendeken dan ook nodig?
En in de winter staat het paard de hele nacht binnen, moet ik dan een stal deken?
Ik snap die deken verhalen dus echt niet..
Alle tips zijn welkom, want dan kan ik desnoods vast rond kijken.
Dus welke deken is belangrijk. En is het echt zo dat het paard zich beter kan opwarmen
zonder deken?
Alvast bedankt
DoeiDoei

Wiesje

Re: Vragen over dekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:40

Paarden houden zichzelf warm door het uitzetten van de haren. een soort van isolatielaag creeren dus.
Ik doe het als volgt:

Als het kouder wordt dan 10 graden (in de winter) kijk ik of mijn paard het koud heeft (hij heeft dan zijn haren flink overeind staan). Ik leg hem dan een dunne winterdeken op, omdat mijn paard van nature geen/nauwelijks wintervacht aanmaakt.
Mocht het echt koud worden (onder 0 en verder) dan krijgt mijn paard een 220 grams deken op. meer gewicht, zelden.

ALs het erbij regent krijgt mijn paard over zijn winterdeken een ongevoerde regendeken. Puur ter bescherming van de deken Haha!

Als het in de herfst of voorjaar heel guur is, krijgt hij alvast een regendeken op (voor de gemoedsrust van het baasje Haha! ).

Kobus heeft 's zomers met veel vliegen een vliegenmasker om, anders stikt zijn hoofd onder de vliegen. Ik vind het zelf vieze dingen dus krijgt hij een masker om. Ook ter voorkoming van ontstoken ogen!

Misschien wat wijzer geworden nu??
Let wel, doe wat jou zelf goeddunkt. Bokt is een forum waar je van 25 mensen 25 verschillende dingen hoort Haha!

nanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 19:23

Heey
Als het hier in Zweden tussen de +10 en -20 graden is, kan ik het beste een dikke winterdeken op doen. Want ik hou er niet van om 10 verschillende dekens te kopen.
Maar hier kan het ook flink regenen, putten raken verstopt, het stroomt soms over straat. (Ik probeer dan wel dat het paard binnen staat, maar zou die niet dood gaan als die zonder regendeken buiten staat? En als ik het paard beweging heb gegeven, dan moet ik wel flink wat uitstappen met zweet/fleece deken, want als die zweet met -20 graden na het rijden, en dan zonder deken uitstappen word het denk ziek. Dus ik ga voor een winterdeken kijken en een zweet/fleece deken. Wat is eigenlijk het verschil tussen een zweet/fleece deken?
DoeiDoei

__manon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 19:50

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 19:50

VSW --> SV.