Wie heeft er al een keer zijn been gebroken ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tatt_x

Wie heeft er al een keer zijn been gebroken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 22:13

Hoi,ik ben Tatjana,14 jaar oud.Drie maanden terug brak ik door een trap van mn paard mijn rechteronderbeen.Het ging om een spiraalbreuk (kuit & scheenbeen waren gebroken).Hierna onderging ik een operatie en mijn been werd in elkaar gezet d.m.v 2 schroeven,die moeten er nu een jaar inblijven. (maar daar heb ik geen last van hoor Knipoog )

Ik kreeg hierna een hoge gips van bijna 2 maanden.Toen mijn gips uit was,heb ik kinésitherapie gevolgd,dat doe ik nu dus al een maand.Ik kan al lopen zonder krukken,de kinesist zei dat ik dat niet zou mogen doen,maar ik loop nu al 2 weken zonder krukken,ik voel gewoon dat dat gaat en heb nog geen 1x pijn gehad,dus ik doe het gewoon en dat gaat me prima af.Ik kan mn been weer helemaal perfect plooien enzo.

Nu zegt mijn kinesist dat ik nog minstens 3 maanden moet wachten tot ik weer mag rijden.Ik heb hier echt een ellendig gevoel bij,ik reed 6x per week en nu opeens helemaal niks meer,al drie maanden.Ik voel ook gewoon dat ik het weer kán,en dat knaagt eraan.. Ik weet,het risico dat ik eraf val en dan weer mn been breek.. Maar fietsen mag ik wel,en ik kan toch ook gewoon van mn fiets kletteren en weer mn been breken ? Het risico blijft hetzelfde .. Op de ene manier begrijp ik het wel,ik wil niet weer hetzefde meemaken, maar ik wil gewoon weer rijden !

Nu vroeg ik me af,wie onder jullie heeft ook ooit zijn been gebroken ? En wanneer mocht jij terug rijden ? Ik weet dat dit heel erg afhangt van de ernstigheid van de breuk, hoelang je gips hebt gehad,hoe je zelf hersteld etc .. Maar gewoon uit nieuwsgierigheid..

Sorry voor mn lange verhaal maar ik voel me best wel rot nu,en moest mn verhaal even kwijt.. Groetjes,Tatjana.

Tatt_x

Re: Wie heeft er al een keer zijn been gebroken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 12:49

Helemaal niemand ?

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 17:01

Jawel ikke, ik heb 3mnd in het gips gezeten (tot mn lies) mn kuit en scheenbeen waren verbrijzeld. Maar alles is gelukkig goed aanelkaar gegoroeid, ik heb er nog wel last van, zitten bulten en je voelt losse stukjes, ik mocht na vijf maanden weer rijden, de ernstigheid was redelijk heel erg want mama vroeg aan de dokter denk je dat ze weer ooit kan rijden, en t engige wat de dokter zei was, mevrouw je mag al heeeeee gelukkig zijn mag ze ooit weer kunnen lopen.
Laatst bijgewerkt door PintoNatal op 23-08-06 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 17:06

ik heb ook in het gips gezeten en lang na gerevalideerd, ben zeker een jaar zoet mee geweest en nog heb ik die pinnen in mijn been.
al 11 jaar inmiddels ongeveer.Ik ben er met mijn gips al terug op geklommen, was niet zo slim natuurlijk maar kon het niet missen en ik zat niet tot aan mijn lies in het gips, gelukkig.Het was ongeveer na een half jaartje zoiets dat ik terug serieus met rijden begonnen ben.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 17:08

*meld zich*
ik brak 3 jaar terug mijn bovenbeen, en die zit ook door middel van schroeven in elkaar, heb er wel foto van:

Afbeelding
Afbeelding

Mijn pinnen gaan er niet meer uit, tenzij ik er last van krijg.

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 17:49

Ik zou wachten tot jevan de therapist weer mag rijden. Hij zal best zijn redenen hebben waarom het zo lang duurt.
Weet hij dat je zonder krukken loopt? Anders zou je dat aan hem kunnen vertellen en ook kunnen vertellen dat je voelt dat je het weer kan en dat je het heel graag wilt.
Fietsen en paardrijden is helaas niet hetzelfde, een paard is en blijft een levend wezen waar je mee te maken hebt en ze kunnen altijd onverwacht uit de hoek komen.
Misschien dat je een keer kunt rijden met de therapist erbij, zodat hij kan helpen als er iets is tijdens het rijden, en natuurlijk met een instructeur erbij.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 17:51

bij mij is mijn been nooit meer hetzelfde geworden, heb een jaar kreupel gelopen, echt heel lelijk... en loop nu nog niet 100%.

Kom ook omdat ik geen fysio heb gehad, dus ALTIJD naar de fysio gaan Knipoog

vivalavida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 17:55

ik heb bijna 2 jaar geleden me linkerscheenbeen gebroken. ze hebben er een pin ingezet met schroeven die er vorig jaar weer uit gingen ik heb ook iets van 3 maanden niet gereden.
ik zou ook niet er nu al opgaan maar gewoon even wachten tot het weer mag hoe moeilijk het ook zal zijn.
bij mij kan je ook nog een klein beetje zien (als je erop let) dat ik nog steeds wat anders loop dan normaal. maar gaat gelukkig al steeds beter

Tatt_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 20:46

Ik zat ook tot aan mijn lies in het gips.Ik wil echt zo graag weer rijden,het is gewoon het gevoel dat ik het weer kán en dat is zoo vervelend Verdrietig

Nimmedor : Dat ziet er wel eng uit zeg ! Ik heb ook foto's,maar die kan ik niet scannen denk ik..Ik zal eens proberen.

Joycie : Nee die weet dat niet en ik durf hem het eigenlijk niet vertellen ook niet.Maar ik kan gewoon lopen,nog niet helemaal perfect,maar wel al heel goed.En ik voel dat ik gewoon weer kan rijden..En ik weet dat een fiets niet hetzelfde is,maar je kan er evengoed afvallen en je been breken,dat is wat ik bedoel..

Nog iemand ?

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:37

IK loop trouwens ok nog onregelmatig vooral als ik vermoeid ben,rennen kan ik trouwens nooit meer helaas Verdrietig

Tatt_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 21:43

Dat kan ik ook nog niet.Maar de kinesist zei,dat ik er tegen kerstmis al helemaal niks meer van weet.En dat het gewoon perfect terug goedkomt,ik ben nog jong en dan groeit het supersnel aan elkaar.

Maar het staat gewoon weer goed in elkaar,en ik wil zo graag weer rijden.. *zucht* Misschien zal ik aan mijn moeder vragen of ze tegen mijn kine zegt dat ik zonder krukken kan.Ik zou het zogezegd niet mogen maar ik loop er al zowat 2,5 / 3 weken zonder,zonder problemen...

Dankje trouwens voor alle reacties tot nu toe.Mn vader gaat de scanner morgen proberen in te pluggen dus dan mss fotos.

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 22:23

Ja idd, maar bij mij komt 't niet meer goed, ik zal nooit rad lopen Tong uitsteken
Ik blijf onregelmatig, tis nu namelijk 4jr geleden helaas.
Ik hop voor jou dat 't snel weer goed is, maar blijf er zelf ingeloven dat scheelt veel!

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 22:24

Ik heb op 3-5-02 een ongeluk gehad met Pinto,

Ik was met 2 vriendinnen (Anouk en Monique) in de bossen gaan rijden ik op Pinto hun op de fiets. Het was kei leuk tot het veranderde in een NACHTMERRIE Ik reeed over een bospad en plotseling struikelde Pinto Ik verloor meteen mijn evenwicht omdat ik het niet verwacht had en ik viel maar Pinto viel mee: Resultaat hij lag boven op mij, Snel kwamen Anouk en Monique aangerend en duwden Pinto omhoog. Toen stond Pinto weer op zijn beentjes en toen hielpen ze mij met opstaan. Ik pakte Pinto's zadel vast om te gaan staan maar al gauw merkte ik dat er iets niet goed was en ik begon heel hard te huilen en riep het is gebroken HELP mn been is gebroken. Nou toen ging ik zitten met een deken en een jas onder mijn been en ondertussen waren we aan het bedenken wie we moesten bellen. We besloten Carel ( de manege eigenaar) te bellen want wist de weg in het bos het best. Monique had ik op Pinto weggestuurd omdat als Carel mij niet kon vinden kon Monique de weg wijzen. Ik had ondertussen samen met Anouk naar Mama gebeld en gezegt dat mijn been gebroken was en dat Carel onderweg was Mama ging richting de manege. Er kwamen mensen voorbij Anouk rende het hoofd pad op om hun om hulp te vragen hun kwamen snel kijken en ja hoor die dachten ook dat het gebroken was. Ik kon niet aan Carel en Mama waar ik was ik kon niet uitleggen want ik was overstuur. Dus ik belde Mama om te zeggen dat er iemand was en dat die misschien wist waar ik was en dus ik gaf die persoon aan de telefoon. Nou even later was Carel er al. die had mij op getilt en in de auto gezet, Anouk moest met 2 fietsenhelemaal naar de manege lopen. Ik was op de manege , Mama was er de auto stond klaar en we gingen naar het zieken huis, Daar te zijn hadden ze foto's ervan gemaakt enb het was zwaar verbrijzeld de dokter dacht dat het niet meer te zetten was alleen met pinnen, toen is het uiteindelijk gewoon gezet en ik moest een nacht in het ziekenhuis blijven ik heb van 3 mei tot in eind juli in het gips gezeten ik heb 2.5 maand tot mijn lies in het gips gezeten en toen vanaf mijn knie. Ik moest de 1e 2 weken heel stil liggen eigenlijk mocht ik niet van mn bed om te plassen. Maar uiteindelijk is alles goed gekomen nu kan ik weer paardrijden terwijl de dokter heel erg hoopte dat ik ooit nog zou kunnen lopen nu kan ik weer paardrijden. Dat was mijn verhaal.

Hier dit heb ik eventjes gekopieerd van wat ik 3jr geleden ergens geschreven heb ofzo.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 07:29

ik reed na het ongeluk na 3 weken weer *LOL* dan was niet zo'n su6, maar fietsen enzo kon ik wel heel snel weer Lachen

Saroosh_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 13:45

wat erg om dat te horen allemaal Huilen
heb het zelf gelukkig nooit gehad, maar als ik dit hoor, en ik hoor dat jullie denken dat het niet goed komt, krijg ik echt een brok in mn keel.
Ik ben een jongen, 12 jaar.
Het ergste wat me ooit is overkomen was ook dat er een paard op me lag, ik had erge erge pijn.. maar het was niet echt iets heel ergs..
Zware hersenschudding en hand lichtgekneusd.

Maar_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 15:22

ik zal inderdaad maar even wachten met rijden neem het zekere voor het onzekeren!! en de kans is denk groter dat je van je paard af valt dan van je fiets! en als je der dan af valt ben je weer terug bij af!

KWPN_FAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 15:30

ik leef met je mee! heb op t moment mn enkel op 2 plaatsen gebroken, t kuitbeen gebroken en mn enkelbanden afgescheurd....daar zit je dan na n heel klein onschuldig landingkje van het paard af Huilen T is 6 weken geleden nu, denk dat t nog wel even duurt, maandag gaat er 1 schroef uit, ben benieuwd wat ik dan mag. Wil ook zo snel mogelijk weer rijden, wordt er echt gek van! maar als je te vroeg begint, krijg je er later alleen maar meer last van denk ik....hoe moeilijk t ook is, probeer geduld te hebben en ga pas weer rijden als t verantwoord is...

maxmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 09:24

mijn vader had toen hij 17 ofzo was zijn been gebroken door een scooter ongeluk. hij kan nooit meer rennen maar hij kan wel zwemmen, schaatsen en fietsen. ik denk dat je gewoon moet wachten tot de dokter zegt dat het mag en dan niet meteen heel veel maar beginnen met wat minder

Dosi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 09:43

Brrrr enge foto's.... gelukkig heb ik geen ervaring met het breken van mij benen........ heb het wel even afgeklopt

Tatt_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 18:01

Dankje voor de steun allemaal.Volgende week ga ik mn pony longeren en misschien dat ik er dan even op ga stappen na het longeren,terwijl iemand hem vasthoud ofzo Lachen

tjeus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 17:51

Ik heb gelukkig nog nooit een been gebroken, wel 2 keer m'n arm. Ik denk dat je even aan de dokter moet vragen wanneer je weer mag paardrijden en dan langzaam weer moet opbouwen (zoals maxmarieke al zegt). Ik wens je veel succes en sterkte dermee!!!