dekens voor geschoren paard op wei?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

chiroety

dekens voor geschoren paard op wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 01:38

Ik zit met een vraagje.

Ik rijd binnekort een sportpaard en mag hem uitbrengen op wedstrijd
Ik wil ik hem laten scheren omdat het niet echt mooi is een paard met een dikke wintervacht op wedstrijd.
Ik zou normaal 1 Dik onderdeken opleggen (is net een donsdeken)
1 winterdeken
en 1 regendeken.
Maar mijn vraag is of dit genoeg is ?
En is het verstandig om een deken met hals aan te kopen of kan het ook gewoon zo?

Paard staat in de dag op de wei en s' nachts op stal in de wei.

MissBambi

Re: dekens voor geschoren paard op wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 01:44

ik doe bij mijn pony op stal een deken van 300 gram op en als ze buiten is een deken van 550 (ong) gram er boven op

chiroety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 01:49

bedankt voor je reactie,
is jou deken met hals stuk?

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 02:47

Licht eraan hoeveel gramsvulling de deken is, als je paard zweet na het werk en geschoren word, is het zeker belangrijk om genoeg dekens op te leggen, en zeker de bontachtige deken die je hebt kun je het beste onderop leggen. Deze nemen vaak goed het zweet op, in plaats van dat ze het vasthouden zoals de meeste winter en regendekens.

Dus opzich is het helemaal niet verkeerd om 3 deken's op te leggen, alleen hoeft de regendeken binnen niet op, en afhankelijk van het paard kan de onderdeken er ook uit op stal als die goed beschut staat (windvrij).

Bouw het ook rustig op, doe in de herfst alleen een regendeken op, en naarmate hetr kouder word, doe je de onderdeken erbij en als het echt koud is, winter dus dan leg je de winterdeken erop.

Maar zoals ik al eerder zei, ik weet niet hoeveel grams vulling je hebt, dat hangt er ook vanaf, eveneens het ras van het paard.

Over het halstuk, dat ligt ook aan je paard, het ene paard heeft graag zonder en het ander met. Als je hem eerst aflaat, en het paard heeft er toch behoefte aan merk je het vanzelf als je goed op de lichaamstaal van je paard let.

Als hij/zij de (nek)haren op zet, (houd warmte vast), met haar nek en hoofd, veel schuilt uit de wind achter andere paarden, en relatief veel stil staat dan kunnen dat tekenen zijn dan je paard toch graag een halstuk omheeft. Echter, als hij/zij de nekharen mooi glad heeft liggen en de oortjes pienter naar voren heeft en je er verder helemaal niks aan merkt dat ze het te koud heeft zou ik het gewoon aflaten, want dan is het meer een last dan een lust voor het paard.

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn advies, leuk ook dat je hem mag uitbrengen op wedstrijd! Veel sucses nog! Knipoog

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 07:33

Ik had mijn paard een winterdeken op (waterdicht) van 300 grams en een onderdeken er ondar van 150 grams..... Ze had het niet koud. Ook geen hals deken... Na het rijden kreeg ze gewoon eerst ff een zweetdeken op, en als ze droog was gingen de andere dekens weer op.

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:24

Ik ga mijn pony dit jaar ook scheren, en die staat ook buiten, ik heb een deken gekocht mét hals.

chiroety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 15:24

@ sony

ben heel goed geholpen met je advies,
en ga het ook toepassen

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 16:59

ik heb zonder hals