inrijden beter dan wedstrijd zelf!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Woest

inrijden beter dan wedstrijd zelf!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 09:25

Ok dit wordt een heel verhaal van m'n gevoelens, maar voor er conclusie getrokken wordt, mijn paard is meer belangrijker dan WELKE wedstrijd dan ook! het gaat mij om het GEVOEL dat ik met m'n paard heb en niet om een winstpunt noch beker!

Ik rij in een haflingerclub, en ik rij op het kleinste en oudste paard van de stapel, ik vind het helemaal niet erg hoor, ik hou ontzettend veel van m'n verzorgpaardje! Maar ze rijd beter in de koets en zit redelijk vast, is ontzettend sterk in haar mond. Dus ben ik beginnen werken met haar, en heb haar van een pessoabit (met drie ringen) naar een gewoon trenske kunnen brengen en voel nu zelfs dat ze daar al wat gevoelig begint voor te worden, dus dat ging de goede kant uit! (ben er ook trots op!) vorige zomer heb ik een hele zomer gestapt en gewerkt aan haar buiging, stelling, en het voorwaarts neerwaarts rijden ! ik ging van nummer 12 naar nummer 4 bij de clubkampioenschappen!

Veel mensen zeggen dat ik heel goed kan rijden, "als ik maar een ander paard heb" Ach gut
aan de ene kant vind ik dat dat wel zo kan zijn, maar aan de andere kant.. je moet op elk paard wat kunnen rijden, De eigenaar heeft twee jong paardjes aangekocht (beiden drie) moderner type en ook groot! 1m50 en fanny is maar 1m43.
maar goed, wat ik dus wil zeggen,
de eigenaar zegt dan " en nu eerste worden hé " (om te lachten!!!) hij geeft niet echt om als ik laag sta als ik maar meegedaan heb en m'n best doe, is meer dan genoeg, en dat vind ik heel fijn van hem.

maar ik zelf zou ook goed willen presteren omdat ik WEET dat ik het kan!
en nu binnne een week heb ik een wedstrijd, ik rij met fanny, het gaat goed ik heb een goed gevoel
maar zodra iemand begint voor te lezen of ik kom binnne de kleine hekjes, gaat ze beginnen sleuren , ik krigj ze niet gehouden, dan doet ze uiteraart haar mond open, neemt haar bit vast... springt vaak in verkeerde galop aan Koe
en thuis doet ze dat NIET!
maar waar dus de tittel op slaat
ze doet ook zo niet tijdens het inrijden!! daar loopt alles goed en ga je met goed gevoel de ring binnen, en krijg je dat ! ik zelf ben rustig! ik probeer zo goed mogelijk de hulpen door te geven (vooral in galop) en dan springt mevrouw nog verkeerd aan, en thuis doet ze het ZO goed!

en dan kom ik ELKE keer van wedstrijd met gevoel dat ik totaal niet kan rijden, dat ik mislukking ben, met een verslag blad dat vol staat met "TEGEN DE HAND" ja duhhh ik heb het wel gevoeld!
en als je naar de andere kijkt lijkt dat zo van WOW... en ik merk ook dat veel mensen in de club dan denken dat ik niet kan rijden... terwijl dat wel zo is (denk ik) Verdrietig

zucht... tips?
Laatst bijgewerkt door Woest op 21-08-06 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Vonnie84

Re: inrijden beter dan wedstrijd zelf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 09:28

Waarschijnlijk ga je in de ring anders rijden, omdat je jezelf wilt bewijzen.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 09:30

Ik probeer uiteraard meer m'n best, ma het wordt alleen erger dan! Moet ik dan "stom gezegt" gewoon rijden alsof het helemaal niets uitmaakt? zou het dan beter gaan?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 11:18

exact. Niets anders doen dan gewoon, dat is de enige en de beste tip.

miamivice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 11:20

Dit noemen ze faalangst volgens mij.

Dautsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 13:14

Je paard voelt meteen of jij gespannen bent of niet. Ga dus idd zoals je zelf al zegt stom weg rijden alsof het je niks uitmaakt. Je rijdt wedstrijden voor jezelf en je paardje en niet voor je omgeving om te bewijzen wat je kan, je gaat dan denk ik misschien te geforceerd rijden. Dus gewoon doen alsof jij en je paardje op dat moment de enige zijn en vooral rustig blijven!!!

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 13:17

Ik weet wat je bedoelt. Ik heb het ook weleens, dan loopt ie fijn tijdens het inrijden en dan wil je alles nog even net iets beter doen in de proef, met als gevolg dat alles juist bagger gaat. Je kunt beter denken van: ik ga lekker rijden en zie wel waar het schipt strandt, ik denk dat je dan verder komt!

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:06

Mariskatw schreef:
Ik weet wat je bedoelt. Ik heb het ook weleens, dan loopt ie fijn tijdens het inrijden en dan wil je alles nog even net iets beter doen in de proef, met als gevolg dat alles juist bagger gaat. Je kunt beter denken van: ik ga lekker rijden en zie wel waar het schipt strandt, ik denk dat je dan verder komt!

AMEN!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 06:58

Laat je wedstrijden eens op film zetten incl losrijden. Vaak zie je dan ook veel beter wat je zelf anders doet in de ring Lachen

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 07:47

inderdaat gewoon zo rijden als bij het losrijden. Niet te hoge verwachtingen. En even de proef uit het hoofd leren. Niet door hem tien keer te rijden maar teken het maar uit op een papiertje. Dat werkt heel ontspannend omdat je dan niet meer totaal op je voorlezer hoeft te concentreren.
Maakt het niet te moeilijk

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:02

Doe anders eens mee met een onderling manegewedstrijdje? als iets onderling is en niet voor het 'echt' zeg maar...dan staat er waarschijnlijk ook minder druk op je. Je kunt bij zo'n onderling wedstrijdje misschien kijken of het echt aan jezelf ligt.

Misschien kun je thuis ook eens door iemand een proefje laten voorlezen en kijken hoe je pony dan reageert.

Ik denk in dit geval ook dat het niet lukt omdat er veel druk op je staat. Je krijgt steeds complimentjes dat je zo goed kan rijden. Jij bent heel trots op die complimentjes, en wilt niet dat iemand zegt dat je straks helemaal niet goed kan rijden.
Je moet één ding onthouden! Je zal heel vaak complimentjes krijgen als het goed gaat, maar onthoud dat het ook weleens wat minder kan gaan...dat gebeurd bij iedereen! Op het moment dat het wat minder gaat, gaan mensen altijd andere dingen zeggen..bijv. dat je helemaal niet goed kan rijden. Met wedstrijden rijden moet je daar altijd boven staan!!!! Rijd voor jezelf en geloof ook in jezelf dat je het kan! Ik weet dat het ongeloofelijk moeilijk is, maar laat andere mensen lekker kletsen!!!
suc6!! Gaat vast lukken!!

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:03

sjakie schreef:
Laat je wedstrijden eens op film zetten incl losrijden. Vaak zie je dan ook veel beter wat je zelf anders doet in de ring Lachen

Hele goed tip Ja Ik film me proefjes ook heel vaak! Haha!

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 13:09

Dank je wel allemaal!
ik heb me inderdaad al eens laten filmen (durfde de film niet bekijken, zoooo slecht leek mij het) ik kon zo m'n fouten eruit halen!

gisteren belde iemand van de club welk proef ik nu wou meedoen, ik heb gezegt b2
even later belde de eigenaar ivm de cartoons die ik gemaakt heb om een marathon hindernis te versieren, en hij zei heel leuk "ik heb je ingeschreven bij B1 hé"
oh jee
niet erg zei hij, dan rij je gewoon de twee
dus heb ik altijd wel eentje wat beter is Clown

we doen vaak onderlinge wedstrijd in de club (clubkampioenschap)

en dan is dat ook zo!

maar ik ga het allemaal eens goed proberen zoals jullie zeiden en dan zal ik verslag brengen! Haha!
dit is een foto welk paard ik ga rijden (zie foto twee hoe ze altijd doet hier heeft ze haar heel sterk gemaakt en luisterd niet naar de "stelling!)
foto 1 hier gaat het al bij al nog goed maar moet ze toch enorm tegenhouden
Afbeelding
en hier is ze dus compleet vast! ze houd haar sterk en heeft haar bit vast!
Afbeelding kijk maar hoe ik beetje rechtopgeTROKKEN zit om haar te kunne houden! als ik dit nie doe , rij ik m'n hele proef in middendraf!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 16:53

Dan de proef maar in middendraf. Vaak is dan het beeld veel vriendelijker dan dat je zo opgetrokken moet zitten om haar te houden.
Pas als jij loslaat en je ontspant kun je verder werken aan het goed rijden van je proeven.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:11

Je moet als je pony zo stug en vast is...juist proberen te ontspannen. Probeer nooit zelf vast te pakken!! Blijf een beetje spelen met het bit, probeer je paard los te maken ook in je proef! Durf gewoon op het moment dat ze zo is je handen bijv. een keertje naar voren te steken en te ontspannen. Als het echt té gek wordt en ze dramt zo onder je weg, dan zou ik haar één keertje even heel abrupt op de rem zetten. Op dat moment niet zo vriendelijk, maar wel heel duidelijk. Daarna ben je juist weer heel vriendelijk in je hand. Beter één keer heel duidelijk dan heel de proef maar zitten trekken. Ik heb dat ook wel eens moeten doen van me instructeur toen het té bont werd. Het is niet de bedoeling dat je pony onder je vandaan dramt...dat zou ik niet accepteren

Ben benieuwd naar je verslag. Suc6 ermee he!

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 11:16

dank je deze zondag is de wedstrijd

bonne_bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 18:18

ik zou niet zonder wedstrijd kunnen
het is spanning. en ik rijd nu B met 6winst en ik wil heel graag naar de L1

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 08:47

Ik heb één maal L gereden -edit- MOETEN RIJDEN! Koe
Dat was op dezelfde plaats waar we dit jaar naartoe gaan.
daar hadden ze de regel gesteld, ieder boven 16 moet L rijden (om de kleine een kans te geven of zo iets) (was natuurlijk geen offficieele wedstrijd maar alleen voor haflingers!)

en rara ik MOEST rijden, dus op één week tijd m'n haf leren wijken (wat ze dus niet tegoei kon! noch ik)

ze week van voor maar van achter niet, maar enfin, ik was nie laatste Koe Cool
(kwas voorlaatste Vork )

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 12:51

Heeeel veeeel succes zondag! Ik heb dit ook lang gehad met Pasino hoor na 4 jaar LRV en in het totaal 9 jaar wedstrijden (niet om u te ontmoedigen). Ik voel me totaal niet zenuwachtig wanneer ik de ring in moet maar achteraf hoor ik dan van iedereen: 'ge waart wel zenuwachtig'. Terwijl ik het zelf niet eens voel. Het klinkt mss raar maar rijdt gewoon nochalant. Als ge u best gaat doen om een goede proef neer te zetten, mislukt die 9 kansen op de 10. Rijdt wat ge moet rijden en probeer niet te denken aan wat anderen zouden zeggen als u proef niet zo goed zou zijn. Je bent van ver gekomen en je bent op de goede weg, denk daar aan. Ik weet nog heel goed toen ik de eerste x L2 reed. Ik heb echt een proefje gereden van 'wat kan ik hier nu halen'. Awel dat is uiteidelijk 1 van de mooiste overwinningen geworden. Niet te hard je best doen dus (maar ook niet te nonchalant natuurlijk).

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 09:21

UITSLAG Wedstrijd:

naja hoe moet ik het zeggen Bloos

BARSLECHT!!

ondanks alle goede opmerkingen van jullie MERCI!!

hier het verhaal:

Ons fannytje reed de hele week mooi! als een engeltje zou ik zeggen , ze was heel soepel , en als ze dat niet was, was ze het wel 10 minuten later! (dit heb ik nog nooit meegemaakt!) zo goed!
Ik heb meestal geen goede voornemens voor de wedstrijden omdat ik weet dat ze nooit zo op een wedstrijd rijd als thuis!
maar nu bleef ze goed rijden !!
Daar aangekomen (we moesten om 3 u rijden, maar dat is uitgelopen naar 5! uur)
ze liep ook heel lekker daar ! ik dacht "nou ga je de wedstrijd van je leven rijden" !
"als ze zo rijd met inrijden als de wedstrijd zelf ... Lovers

(en dan kijken we even terug naar de tittel...)

zelf was ik MEGA relaxed (vanwege goed gevoel) en zelfs fanny was rustig!
maar ze was enorm tegen aan werken aan de rechterkant, niet dat de jury het zag, maar ik voelde het... daarna heb ik een hele galop fout gereden (foute galop) omdat ik DACHT dat ik goed zat Frusty
tweede galop ging goed, alleen toen ik haar bijspoorde sprong ze in kruis galop, en spoorde ik weer, sprong ze gelukkig terug goed!
door een S van hand veranderen ging heel goed 2x een 7 gekregen( en dat is niet haar beste kant!)

al bij al met een rood hoofd de ring uit... krijg je nog te horen " niet zo goed gereden hé"
Stoom uit je oren nog meer onmoedigt verder gelopen...

vriendin van me moest rijden met wallas , vond het best goed gaan!
uitslag ...
vriendin 147 en ik 161 ... Verdrietig

Daarna springen.. Fanny mag niet meer springen vanwege haar leeftijd, vandaar dat ik op Wallas moet rijden... persoonlijk klikt het TOTAAAL niet met mij en het paard, kan er niets aan doen maar thuis gesprongen (1 sprong Rolleyes want ja heb geen kans om te springen)
Vriendin moets eerst, kwam niet verder dan sprong twee, meneer zat te klieren de hele tijd!
ik erop, en ja hoe moet ik het zeggen ben met de hakken overde sloot tot de 3de hindernis gekomen, toen raakte m'n kont de grond Vork
ja met andere woorden, ben gevallen!
zucht... vind het niet zo erg want kzag het aankomen,
toen hadden ze voor die wat gediskwalificeerd waren alles lager gelegt (twas geen officiele wedstrijd dus...) toen heb ik dus wel alles kunnen rijden ...

kwas zooooooooooooo zwaar ge-emotioneerd (of hoe je het schrijft) dat ik gewoon tranen in m'n ogen kreeg gewoon met het gevoel THUIS gaat alles ZOOOOOO goed en hier moet alles een flop worden, KEER OP KEER!! en dan zie je de mensen kijken alsof je totaal niet kunt rijden, je kan de eigenaar nooit eens een goede wedstrijd voorleggen, jezelf niet bewijzen enzv....
in andere woorden kwas het kotsbeu!

maargoed

ik denk maar altijd, wacht als m'n woestje ingereden is.... dan zullen we ze wel eens wat laten zien! Vork Vork
en ja het zinnetje

ZOALS HET PAARDJE THUIS LOOPT, LOOPT HET NERGENS!
Tong uitsteken

oh ja zal een paar foto's laten zien (zal je zien hoe slecht het was) Ach gut
Afbeelding
inzet slange volte (tweede boog)
Afbeelding
verkeerde galop Verdrietig
Afbeelding
en een best mooie foto
Afbeelding
en hier een foto van vanessa met wallas
Afbeelding

maar we hebben toch iets goed meegemaakt, we hebben de vader van een van ons nieuwe 3jarige zien lopen nl. Mario uit de polder! (vader van onze milano)
hopen dat milano ooit ook zo gaat lopen Vork
Afbeelding

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:02

Ach meid, ik kom ook nog zo vaak teleurgesteld van een wedstrijd thuis. Het is telkens een ervaring waar je uit kan leren. Het zit je erg diep, dat merk ik wel maar probeer er niet zo bij stil te staan. Kruip er van de week op en laat zien dat je het niet opgeeft. Die ervaring die je nu met Fanny op doet kan je heel goed van pas zijn met Woesje later. Ik denk niet dat je er bij Fanny nog veel aan kan veranderen. Ik ken ze al meer dan 10 jaar en ze is altijd zo geweest, hoe hard je je best ook doet. Je hebt haar thuis toch beter aan het lopen, dat heb je bereikt en als ze dit nu op wedstrijd laat zien of niet, dat is bijkomstig. Als ze thuis 100% lopen, lopen ze er op wedstrijd maar 50. En het is moeilijk om ervoor te zorgen dat ze op wedstrijd beter lopen maar je komt er wel. Is het niet met Fanny dan zal het misschien met Woest zijn.

Off topic: laten we even heel hard aan de stang gaan trekken.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 13:44

dank je pasi

inderdaad die bereider van mario was echt niet zacht in de hand heb nog zo foto's waarvan je denk "man man"

Cassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 21:32

@ Woest : ai Ach gut Is het zo gegaan ? Hopen dat het met milano beter gaat lukken he? Hoe komt het dat je eraf bent gevallen?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 22:55

geweldig he, die dipjes?
ik heb het ook hoor, loopt mijn paard eerst heerlijk.. begint de lezer te lezen ( zelfs thuis gaat dit trouwens zo Nagelbijten / Gniffelen )
wham.. gelijk allemaal spanning in mijzelf en in het paard.
je moet maar zo denken, veel mensen hebben hetzelfde probleem en als veel luitjes al door het paard heen kijken en je vertellen dat je het goed doet, dat moet toch ook een ged gevoel geven toch Lachen