Met scheren? Bij ons op stal beginnen ze medio oktober/november als het warmer blijft dan normaal. Slechts 1 paardje word al einde september geschoren zodat ze 'n half wintervachtje kweekt. Ik zat er aan te denken dit ook te doen. De pony kweekt dus een "halve" vacht. Heeft dus geen megadikke deken nodig als het fris wordt. Ook kunnen ze beter tegen een stootje en is het even makkelijk in onderhoud als een zomervacht. Is dit nu een goed idee, sommige beweren dat het totaal niet helpt omdat het paard dan een veel dikkere vacht kweekt omdat hij het "koud" heeft. Toch heeft die pony een veel dunnere vacht. Is dit nou een goed idee of niet. Het paard zou volledig geschoren worden, behalve onder het zadel.
Mijn fjord scheer ik ook altijd al half september maar die gaat na september nog 2x om zo kort mogelijk in zijn vacht te blijven.
In september scheren is voor jou denk te vroeg. Het paard maakt namelijk redelijk snel weer een vacht aan. Zodat je anders in januari weer een aardige vacht hebt.
Ik heb ook het probleem dat ik niet goed weet wanneer te beginnen ! Ik wil ze dit jaar voor het eerst scheren omdat het me elke winter al heeft geirriteerd dat ik het niet heb gedaan !
Ik scheer mijn merrie altijd begin november als ze echt te nat wordt met het rijden en niet snel meer droogt. Ze gaat dan wel onder een dikkere deken. Ik scheer haar maar een keer in het jaar, dat bevalt me onwijs goed! Dat de pony waar je over verteld een dunnere vacht heeft kan ook aan het paard liggen. Mijn zus haar paard kweekt een veel dunnere wintervacht dan die van mij terwijl ze op dezelfde stal staan. Ieder paard heeft een 'andere' wintervacht.
Uhh snap je een beetje wat ik bedoel met die vacht over de pony? kan een beetje vreemd over komen of onduidelijk. Als het niet duidelijk is moet je het even melden dan ga ik beter mijn best doen
Ik zou het nog niet weten.Als ik me aan al die vacht ga irriteren en mijn pony's erg gaan zweten haal ik het haar er af.Ik scheer ze ook maar 1 keer per jaar en als ze kaal zijn gaat er een dikkere deken op.
voor kale plekken heb ik geen schrik. maar de pony die in september geschoren wordt heeft 'n mega wintervacht normaal. Dus helpt het bij haar wel om vroeg te scheren en zo een halve vacht te krijgen