gevolgen als je paard niet op jouw naam staat?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Iranda

gevolgen als je paard niet op jouw naam staat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 21:28

Hoi allemaal,

Wat kunnen de gevolgen zijn als je paard niet op jouw naam staat? Onze dames staan bij het kwpn nu nog op naam van de vorige eigenaars (eentje zelfs op de eigenaar weer daarvoor). We hebben van de da begrepen dat per 2007 een paard gechipt moet zijn en op naam moet staan. Dat willen we ook doen (gechipt zijn ze al) maar daarvoor hebben we ook de stambomen nodig. Duplicaten aanvragen kan maar is erg duur (160 per stuk geloof ik). Dus proberen we de vorige eigenaars te bereiken, wat lastig is. Ik vraag me af: zou er een reden kunnen zijn om die papieren niet aan ons te geven, om niet mee te willen werken? Wat zijn de gevolgen voor ons van het feit dat ze nu niet op onze naam staan? We hebben van allebei wel het paspoort, de entboekjes en verkoopcontracten...

Urielle

Re: gevolgen als je paard niet op jouw naam staat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 10:30

Volgens mij vrij weinig, er worden zoveel paarden verkocht die nooit overgeschreven worden (mijn huidige paard staat zelfs nog op naam van de fokker! en weet ook zeker dat het paard dat ik ervoor verkocht heb niet overgeschreven is, dus die staat dan wel weer op mijn naam) dus dan zullen ze dat toch gaan doen met een bepaalde ingangsdatum neem ik aan.

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 19:17

Ik weet niet wat de gevolgen zijn als je paard niet op jou naam staat. Mijn paard staat ook niet op mijn naam...Wel ben ik heel benieuwd hoe jij weet dat ze per 2007 op jou naam moeten staan. Ik heb hier wel eens over gebeld met het KWPN en je moet dan lidmaatschap betalen voor de KWPN. Mijn zus is hier al lid van en om nou met twee man lid te zijn en dezelfde boekjes binnen te krijgen vind ik niet nodig. Vandaar dat ik haar toen niet om mijn naam heb gezet. Daarom ben ik benieuwd of dit echt door gezet word want dan moet ik even actie ondernemen.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 20:26

Volgens mijn dierenarts moeten alle paarden per januari 2007 gechipt zijn. Het chipnr moet in het paspoort worden bijgeschreven en volgens mij kan dat alleen als het paard ook op jouw naam staat. Eigenlijk ook wel logisch dat je je paard op jouw naam wilt hebben staan, als er iets gebeurt en iemand vindt je paard, brengt hem naar de da en de chip wordt uitgelezen, dan zoeken ze bij het stamboek naar dat chipnr. En nemen vervolgens contact op met degene op wiens naam de chip / het paard geregistreerd staat. Dan wil je wel zelf degene zijn die je gaan bellen natuurlijk.

Als het niet hóeft wil ik dat ook heel graag weten, maar ik heb het idee dat het wel nodig is. Van het Kwpn kun je trouwens ook voor 1/2 jaar lid worden, het is alleen nodig voor het overzetten. Daarna kun je het lidmaatschap weer opzeggen.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 20:41

Hmm de papieren zijn geen eigendomsbewijzen. De paarden die hier weg gaan voor de verkoop laat ik ook niet op naam registreren. Ik geloof niet echt dat het stamboek zoiets kan controleren of verplichten. Hoe weten zij nou waar welk paard zou zijn en hoe willen ze dat dan ooit registreren?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 20:56

Iranda schreef:
Volgens mijn dierenarts moeten alle paarden per januari 2007 gechipt zijn.

En wat gaan ze doen met al die paarden die al jarenlang gechipt zijn en inmiddels bij hun vijfde eigenaar sindsdien staan?

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 20:59

Toen ik mijn paard kocht, is het paspoort opgestuurd naar het KWPN, vermeld dat ik de nieuwe eigenaar ben, dit is in het paspoort niet veranderd, daar staat nog altijd de vorige eigenaar in. Maar ik ga er vanuit dat de KWPN dit wel heeft geregistreerd..

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 21:16

is dat niet de fokker die in je paspoort staan veronique?

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 21:35

Nee er staat bij naam eigenaar de naam van de vorige eigenaar.
Maar bij mijn pony die inmiddels verkocht is, die stond eerst op de naam van mijn vader, toen mn ouders gingen scheiden wilde ik 'm op naam van mijn moeder hebben staan, dus dat ook opgestuurd maar de naam van mijn vader bleef staan

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 09:31

Al mijn pony's staan op mijn naam (en zelfs nog een aantal meer pony's omdat de eigenaren geen lid willen worden van het stamboek). Dit omdat ze voor keuringen wel op jou naam moeten staan.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 11:41

Dit vind ik altijd raar. Ik begrijp dat een handelaar een paard niet op zijn naam over wil schrijven. Een handelaar wil aan een paard verdienen en geen kosten maken wat je toch hebt bij een overschrijving. Maar je wilt toch je eigen paard op je naam hebben staan. Ook moeten alle papieren van een paard bij verkoop meegegeven / overgedragen worden. In principe is de houder van het papier de eigenaar van het paard.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 19:39

friesiszwart schreef:
Dit vind ik altijd raar. Ik begrijp dat een handelaar een paard niet op zijn naam over wil schrijven. Een handelaar wil aan een paard verdienen en geen kosten maken wat je toch hebt bij een overschrijving. Maar je wilt toch je eigen paard op je naam hebben staan. Ook moeten alle papieren van een paard bij verkoop meegegeven / overgedragen worden. In principe is de houder van het papier de eigenaar van het paard.

De houder van het papier is zeker geen juridisch eigenaar van het paard! Je kunt er geen enkel recht aan ontlenen.

Het is heel gebruikelijk om bij KWPN paarden het papier niet op je naam te laten registeren. Veelal gebeurd dit alleen als je met een merrie wilt fokken zodat het veulen op jouw naam komt te staan en wanneer je met een paard naar keuringen wilt. Bij de meeste paarden staat de fokker er nog steeds op en is er verder nooit een aanpassing gedaan. Tot op heden had je het verder ook nooit nodig, voor wedstrijden en dergelijke is het niet van belang. Zie het meer als afstammingsbewijs van je paard, het is echt geen eigendomsbewijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 20:12

Het papier van mijn 14 jarige staat op naam van de fokker.
het paspoort op mijn naam.

Mijn 2 jarige heeft papier en paspoort op naam van de fokker.

En bij een handelsstal word niets overgeschreven, bijna alles staat daar nog op naam van de fokker

Oceans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 06:18

Papieren zijn geen eigendomsbewijzen. Staat normaal ergens in het boekje.
Mijn pony staat ook niet geregistreerd op mijn naam maar chippen was geen enkel probleem.
Er plakt een sticker in het boekje met het chipnummer.
Scanner over de hals en alle gegevens komen naar boven.
Ik zie geen enkele reden waarom er dan in het boekje moet staan dat je de eigenaar bent.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 06:42

waar dient het lidmaatschap bij het KWPN eigenlijk allemaal voor?

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 07:03

Als je wedstrijden wilt rijden moet je lid zijn natuurlijk. Keuringen, fokken ed vereist ook een lidmaatschap.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 07:05

dus als je dat niet wilt, is een lidmaatschap zinloos (behalve dat je de ids krijgt)?
ik ben al 8 jaar lid en denkt eraan op te zeggen, doe geen keuringen ed.
heeft opzeggen geen gevolgen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 08:14

MightyMike schreef:
Als je wedstrijden wilt rijden moet je lid zijn natuurlijk.

Nee hoor, jij hoeft geen KWPNer te hebben om te kunnen starten. Alleen voor keuringen heeft het zin. Voor wedstrijden hoeft je paard niet op jouw naam bij het KWPN geregistreerd te staan. Voor mij dus: een zinloos lidmaatschap.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 09:05

nee sorry, ik ben even een beetje blond... Klopt, KNHS, KWPN ging niet helemaal goed op de vroege ochtend. Je hoeft idd om te starten het paard niet op je naam te hebben. Ik heb zelf idd ook nooit een lidmaatschap gehad, momenteel heb ik geen KWPN paarden, omdat ik er niet mee fokte idd of naar keuringen ging. Alleen voor die mensen die dat voor hebben is het eigenlijk interessant.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 13:51

Ik dacht al dat je even in de war was met de afkortingen, moet zelf ook altijd even denken Knipoog

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 21:02

Het was ook nog erg vroeg vanochtend...

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 07:55

MightyMike schreef:
Als je wedstrijden wilt rijden moet je lid zijn natuurlijk. Keuringen, fokken ed vereist ook een lidmaatschap.

Om wedstrijden te rijden hoef je geen lid te zijn van het KWPN maar wel van de KNHS dat is iets anders

Keuringen en fokken met een paard moet je wel lid van het kwpn zijn en het paard moet op je naam staan
Wat alleen maar kan als je het orginele papier opstuurd naar de kwpn en dan krijg je papieren terug waarbij jij als eigenaar staat

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 09:07

Ja, lees idd mijn reactie hierboven, kleine verwarring op de vroege ochtend...