Je weet hoeveel ruimte je met je paard nodig hebt voor een galopsprong. Standaard wordt er voor een paard uitgegaan van 3,5 meter per galopsprong, maar dat is natuurlijk niet voor ieder paard hetzelfde.
Je kunt op verschillende manieren lopen:
-Je kan de afstand van hindernis tot hindernis uitmeten.
-Maar je kunt ook de afstand van waar je ongeveer gaat landen tot waar je ongeveer gaat afzetten opmeten en delen door 3,5m.
-En dan heb je ook nog mensen die van landing tot afzet steeds 3,5 meter uitlopen en dan meetellen(dan hoef je niet te delen
).
Ik vind zelf de eerste manier het fijnste werken.
Als je al een tijdje met hetzelfde paard rijdt weet je al een beetje hoe je uit gaat komen in een lijntje. Een lijn op 21 m rij je bijvoorbeeld met een normaal paard op 5 normale galopsprongen. Meet je dan een keer 22 meter dan weet je dus dat je iets moet opgalloperen naar de tweede(of met een heel groot galloperend paard dat je dus niet zoveel hoeft te sluiten).
En bij 19,5 of 20 meter weet je dat je je paard iets moet opvangen na de eerste hindernis.
Maar je weet onderweg in het parcours als je bijvoorbeeld een keer heel dicht komt en je paard wat stilvalt dat je voor die 21 meter dan nog flink aan het rijden moet komen om er op 5 galopsprongen bij te komen. En als het dan al op vijf grote galopsprongen staat kun je er dan(afhankelijk van je paard) misschien beter voor kiezen om er 6 te maken.
In een dubbelsprong werkt dat net zo. Als de dubbel op 7 meter staat is dat best krap en dan probeer ik altijd om niet te groot bij de eerste te komen(want op 1 galopsprong sluiten is lastig en dan krijg je snel een fout op de uitsprong), staat het bijvoorbeeld op 7,80 dan probeer ik juist niet dicht op de eerste sprong te komen en geef ik in de landing nog wat been bij.
(Of iets ver weg of dicht bij staat hangt er ook wel vanaf of het steil-oxer of oxer-steil is, maar daar kom je in de praktijk vanzelf wel achter)
Hoop dat het zo iets duidelijker is.