Hoe leer ik mijn pony achterwaards ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

maris_coldey

Hoe leer ik mijn pony achterwaards ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 18:13

hoi,
ik ben al een beetje aan het voorbereiden op het L2, nu was ik gister aan het oefenen
voor achterwaards en het wou maar niet lukken, mijn pony heeft er altijd al moeite mee
om halt te houden, dat ging gister wel goed alleen toen ik wat meer ging vragen naar het
achterwaars deed ze haar hoofd in de lucht en begon te draaien en toen ben ik maar
doorgereden, ik heb een goede instructrice en ik moet dit nog met haar oefenen maar ik
wil graag jullie meningen en oplossingen weten.

dus graag jullie reactie
alvast bedankt Lachen

Marigold

Re: Hoe leer ik mijn pony achterwaards ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 18:16

ik zou eerst grondoefeningen doen zodat ze leert begrijpen wat je van haar vraagt, en dan met iemand erbij oefenen als je erop zit, zodat die iemand de pony vanaf de grond aanwijzingen kan geven.

maris_coldey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 18:20

bedankt voor je reactie, grondoefeningen is een goed idee, ik mag voorlopig toch niet rijden (vanwege mij hoor niet vanwege de pony) en was al van plan om met grondwerk te beginnen Knipoog

fannygirl94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 18:25

inderdaad eerst de grondoefening en daar een commando bij en dit daarna erop toepassen (commando is heel belangrijk!)

Amani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 22:08

Kijk als je wilt gaan grondwerken eens op de site: www.ingeteblick.be en klik dan op "hersenspinsels" Volgens mij staat daar ook bij hoe je je pony vanaf de grond achterwaarts leert te gaan en nog een heleboel andere oefeningen. Lachen

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 08:49

ik zou het eerst proberen als je er niet op zit.
Ik ken ook een paard die het heel moeilijk vond en ze hebben toen een hindernisbalk voor het paard gelegd en die dus zachtjes richting het paard rolde en dan ging het paard vanzelf eigenlijk wel achteruit.
Maar je kunt je paard het ook met de stem aanleren, dus bijvoorbeeld elke keer "terug'' zeggen als het paard achteruit moet.

maris_coldey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 09:40

oke bedankt Haha! handige tips! ik ga zeker op die site kijken!

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 14:13

Je kunt het ook doen door je hand tegen de borst van het paard te leggen. Je moet dan niet gaan duwen of porren ofzo maar gewoon een lichte druk geven met bijvoorbeeld je vlakke hand. Het paard zal dan die druk proberen te vermijden en zal dan achteruit stappen. Het is dus wel belangrijk dat je dit niet hard doet, want dan zal het paard juist kracht gaan zetten om tegen je hand in te gaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 14:22

Amani schreef:
Kijk als je wilt gaan grondwerken eens op de site: www.ingeteblick.be en klik dan op "hersenspinsels" Volgens mij staat daar ook bij hoe je je pony vanaf de grond achterwaarts leert te gaan en nog een heleboel andere oefeningen. Lachen

Inge Teblick heeft ook een boek geschreven waar heel veel grondwerkoefeningen in staan. Het boek heet Grondwerk, en kost 25 Euro. Voor een link naar een topic met meer info en ervaringen van mensen die het hebben aangeschaft, moet je hier even kijken:

viewtopic.php?f=125&t=625206

fotogril

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 17:19

Je kan ook proberen je rug rechtop je handen beneden houden en langzaam naar achter trekken en aansporen kijken of die dan naar achteren gaat.

maris_coldey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 19:00

bedankt voor de tips en reacties, ik heb vandaag al wat grond werk gedaan, het halthouden ging vandaag super deed ze zelf op commando en het achterwaars gaat ook al een stuk beter ze weet nu inieder geval wat ik ermee bedoel en wat ik van haar vraag dus dat gaat helemaal goed komen Haha! alleen denken jullie dat ze het straks ook goed onder het rijden gaat doen ?

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 11:42

Begin eerst met grondoefeningen.
Je hebt hem via een halstertouw vast en zeg "achter" of "terug" (maakt niet uit, ik gebruik achter). Als het van de eerste keer niet lukt, duw je ff tegen zijn borst.
De oefening enkele keren na elkaar herhalen en wanneer hij luistert altijd een beloning geven.
Vervolgens probeer je het een keer op hem en zeg "achter" op dezelfde stemhoogte die je hebt aangeleerd bij de grondoefening. Zorg ook dat je een goed contact met je teugels hebt geef benen, maar hou je teugels stevig vast en telkens wanneer die een stap vooruit zet je hem weer still. Uiteindelijk zal die achterwaarts stappen en geef je hem een flinke beloning Lachen

Die methode van de springbalk vond ik trouwens ook een goed idee Lachen

maris_coldey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 16:40

Kowloon1 schreef:
Begin eerst met grondoefeningen.
Je hebt hem via een halstertouw vast en zeg "achter" of "terug" (maakt niet uit, ik gebruik achter). Als het van de eerste keer niet lukt, duw je ff tegen zijn borst.
De oefening enkele keren na elkaar herhalen en wanneer hij luistert altijd een beloning geven.
Vervolgens probeer je het een keer op hem en zeg "achter" op dezelfde stemhoogte die je hebt aangeleerd bij de grondoefening. Zorg ook dat je een goed contact met je teugels hebt geef benen, maar hou je teugels stevig vast en telkens wanneer die een stap vooruit zet je hem weer still. Uiteindelijk zal die achterwaarts stappen en geef je hem een flinke beloning Lachen

Die methode van de springbalk vond ik trouwens ook een goed idee Lachen

bedankt Haha! en ja idd is de springbalk ook een goed idee en ik hoop gewoon dat alles goed gaat verder ze doet het achter waards nu wel echt super op commando ik hoef het maar te zegge en ze gaat al en tsja ze zal het dan hopelijk ook doen als ik erop zit Haha! '' maar voor snoepjes doet ze alles dat blijkt Haha! ''