twenter laat zich moeilijk bekappen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

twenter laat zich moeilijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 11:55

Mijn hengstje heeft als veulen wat naars mee gemaakt met bekappen. En sindsdien laat hij zich nauwelijks bekappen. WE zijn nu zover dat ik zijn hoefjes kan optillen en uitkrabben. Laatst de hoefsmid gebeld om hem te bekappen. Zijn voor voetjes gingen vrij aardig alleen zijn achtervoetjes waren dus echt een ramp. Hij raakte in paniek sloeg en stuiterde alle kanten op.

Hebben jullie tips om hem ook rustig te houden bij de hoefsmid en met zijn achtervoetjes?

Cassidy

Re: twenter laat zich moeilijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 12:03

Als geen problemen hebt met het optillen van de voetjes (en dan moet je het wel zo hoog doen als de smid dat doet en ook zo lang vasthouden) zou je iemand anders kunnen vragen, bij voorkeur een man. Hoe geduldig is je smid?

Ik zou niet meteen met een praam beginnen, maar wel blijven oefenen met voetjes geven, bij voorkeur met een halstertouw. Ik had elders al eens omschreven hoe ik het mijn paarden heb geleerd, zal even zoeken of ik het vinden kan.

*Edit: gevonden.

Zo heb ik mijn paard leren voetjes geven: met een halstertouw.

Het beste is dat je dit met zijn tweeen doet. De een houdt het paard vast, de ander hanteert het touw.

Neem een lang katoenen halstertouw en haal daar de clip vanaf. Dit om te voorkomen dat het paard jou of zichzelf bezeert mocht hij wel in paniek raken, Katoen geeft geen brandwonden in de kootholte van het paard, of aan je eigen handen, en een ongecontroleerd langsvliegende clip kan heel zeer doen.

Ga met je paard in de rijbak staan en leg het halstertouw in een lus op de grond terwijl je de uiteinden vasthoudt. Laat dan je paard aan stap vooruit zetten zodat hij met zijn voet in de lus gaat staan. Blijf ten allen tijde zeker een meter bij het paard vandaan, ga schuin voor zijn schouder staan, vlak naast het hoofd.
Laat het touw vervolgens met zagende/aaiende bewegingen langs het been glijden, naar boven en weer naar beneden tot je geen reactie meer krijgt, en het paard stil blijft staan. Dit herhaal je aan alle vier benen. Blijf bij de achterbenen naast het paard op buikhoogte staan, zodat hij je bij eventueel uithalen niet kan raken.

Als het paard op alle vier benen niet meer opde aaibeweging reageert ga je wat druk houden. Ga schuin voor het paard staan, laat het halstertouw zakken tot in de kootholte en geef druk tot hij zijn voet optilt. Als hij gaat maaien, niet gaan trekken, gewoon druk houden. Wacht tot het paard het been ontspant, dan laat je het been weer zakken. Dit zal niet meteen vlekkeloos gaan, blijven oefenen. Je moet met behulp van het touw het been op kunnen tillen en weer neer kunnen zetten zonder dat hij gaat hengelen, maaien of trappen.

Als de beweging naar voren goed gaat, maak je een lus in het touw (zodat het niet eventueel van de hoef afglijdt) en legt deze weer om het been, laat zakken tot kootholte. Haal nu het been naar achteren toe, of opzij. Ook hier moet het paard gelaten toestaan dat je alle kanten omgaat met het been, hij mag niet hengelen, niet trappen. En jij mag niet trekken, alleen druk houden.

Let wel, hier zijn doorgaans toch meerdere sessies voor nodig, dit red je niet in een sessie. Maar als je dit goed oefent, blijf je tijdens het oefenen buiten de traplijn van het paard, en kost het je ook je rug niet omdat je iedere keer moet bukken.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 12:07

Een praam komt er echt niet aan te pas. Hij is echt heel braaf met voetjes optillen. Ik kan ze ergens opzetten kan ze lang vast houden en ook hoog allemaal geen probleem. Bij mijn vriend wil die wel eens trappen evn flink toe spreken en het is over. Maar zodra de hoefsmid komt flipt hij. Ik kan ze in bij zijn van de smid wel optillen maar als de smid het zelf probeert mept, slaat, stuitert en steigert hij. Ziet dan echt paniek in zijn ogen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 12:12

Dan is hij bang voor de smid. Is het dezelfd smid als waar het paard die nare ervaring mee heeft gehad?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 12:34

Nee heb ondertussen al 3 hoefsmeden gehad.
De eerste vond ik niets greep ook gelijk naar de praam. En heb daar door een paar flinke klappen opgelopen. Omdat hij in blinde paniek steigerde en om zich heen sloeg.
De tweede was in de opfok ben ik zelf niet bij geweest en hoorde achteraf dat ze hem met praam gedaan hebben (waar ik dus helemaal niet blij mee ben).
En de derde is nu zo;n 2 maanden geleden geweest. Die heeft zijn voor voetjes wel kunnen doen maar zijn achtervoetjes niet.
Misschien komt het ook omdat het een vreemde is en die gelijk naar zijn voeten grijpt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 13:06

Staan er meer paarden op stal die bekapt of beslagen moeten worden? Als je smid mee wil werken kun je hem ook vragen of hij op de momenten dat het niet nodig is, ook een keertje naar de voeten van je tweejarige wil kijken, al is het maar om er een vijl langs te halen.
En als dit de eerste keer was bij deze smid, en deze smid vreemd was, is het waarschijnlijk een kwestie van tijd voordat je paard aan hem gewend is en het allemaal wat beter gaat.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 22:30

De vorige is meerdere keren geweest. En daar deed hij het oo nog na drie keer.
Het scheelt dat ik nog een paard heb. ALs die moet gaat mijn hengstje gelijk mee. Lukt het is het super lukt het niet volgende keer beter. Ik wil het echt met rust en geduld doen. Het is nogal een gevoelig dier.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 10:57

Een praam lijkt wel een heel akelige methode, maar op de goede manier toegepast werkt het rustgevend voor het paard. Als je echt iets moet, kun je dat een keer doen met een praam, maar eigenlijk moet je de angst voor de smid wegwerken.
Probeer iedere smid die op stal komt zover te krijgen dat ze even een lekkertje en een knuffel geven aan je paard. Op een gegeven moment wordt het verschijnsel smid dan minder eng. Laat ze dan even een voetje oppakken, eerst voor, als dat goed gaat ook achter en als dat allemaal goed gaat ook weer rustig aan bekappen. Let goed op de reacties van je paard en stop op tijd!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 11:45

Een praam is levens gevaarlijk bij hem.
Hij is nog niet goe dte bekappen met een praam om. En zodra hij afgaat spring steigert slaat hij in het rond. Hij ziet of hoort dan helemaal niks meer.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 13:15

Dan is de praam niet goed toegepast bij je paard.
Probleem is natuurlijk dat als je het traject ingaat om hem te leren dat smeden heel aardige mensen zijn, je dus niet ergens halverwege kunt zeggen dat hij maar bekapt moet worden omdat z'n voeten te lang worden, want dan verniel je alles wat tot dan toe bereikt is.
En oefen zelf ook met de handelingen van de smid, vraag een oude vijl en haal die af en toe langs zijn hoeven, til zijn voeten ook op zoals een smid dat doet en oefen om dat steeds wat langer vol te houden. Bedenk dat het best vreemde houdingen zijn en dat hij moet leren hoe dat moet.

En in geval van nood kun natuurlijk hem plat laten spuiten door de DA, daar leert hij helemaal niets van maar je kunt dan wel z'n voeten doen. Clown

nd423

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 13:26

Ik heb het zelfde probleem gehad. Probeer zelf eens met een hamertje op de hoeven te tikken (zachtjes beginnen). Mijn paard was daar dus erg bang voor. Wanneer een vreemde dit dan doet is het nog enger. Tevens heb ik de eerstvolgende keren dat de hoefsmid kwam een beetje kalmeringspasta gegeven. Nu is ze superbraaf bij de hoefsmid.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 17:20

Dat is eigenlijk een beetje het probleem., Ik kan echt alles met hem doen. Ik heb een bok geleend van de hoefsmid om zijn voetjes op te zetten. Dat gaat heel makkelijk en hij kan het lang volhouden. Ook hoog optillen is gene probleem. Ikkan ze uitkrabben en kan er met een stuk hout langs zijn voeten gaan.
De voor voetjes gaan redelijk bij de smid. Maar zodra hij bij de achter voetjes komt raakt hij helemaal in paniek en word dan echt gevaarlijk.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 14:40

misschien kan je zelf nog een paar keer oefenen met zijn hoeven uitkrabben en langer vasthouden en beetje tikken en bewegingen maken van de smid.en ondertussen iemand anders hem gewoon vast laten houden.en daarna gewoon een keer omwisselen dat hij er aan went dat er andere mensen met zijn hoeven bezig zijn.
praam lijkt me ook geen goed idee hoor.
en als er toevallig een smid is vragen of hij gewoon even naar zijn hoeven kijkt en beetje vijlt ofzo.zo went hij eraan.die van mij was ook altijd heel moeilijk en nu staat hij doodstil je hoeft hem niet eens meer vast te houden.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 20:06

Nogmaals ik kan er alles mee.
En ook mensen (mannen van stal) kunnen het. Alleen dus niet de hoefsmid.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 20:08

hmmm dan zou je eigenlijk meer denken dat hij die hoefsmid niet echt mag??maar je hebt er al meer gehad dus daar lijkt het van 1 kant ook weer niet aan te liggen.
maar omdat andere mannen er wel alles mee kunnen?

welke smid heb je nu voor hem?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 20:20

Heb er een gehad die was heel goed voor mijn hengst. Maar met mijn merrie was het wat lastiger. En om nu 2 smids te hebben is ook niet alles.
Laatst bijgewerkt door felicity op 20-08-06 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 20:35

nee das waar.heb voor de smid die ik nu heb ook een hoefsmif gehad en dat ging ook niet met 1 van mij.hij ging daar bij hangen steigeren en wegspringen.de eerste paar keren bij de smid die ik nu heb gingen ook nog niet geweldig maar nu kan hij gewoon los staan en doet nix meer.gelukkig.want is best vervelend.
bij die van mij komt nu joey moerland

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 20:42

Die had laatst een advertentie op bokt staan toch?
Die kwam toch ook madeleine?

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 20:46

volgens mij stond die niet op bokt..heb hem iig niet zien staan.
jurge komt daar op stal als smid.
heb hem er niet over gehoord dat hij daar de paarden deed.had hem zelf wel als smid.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 20:48

Dan was dat een andere. Dan weet ik het niet. Maar hoe is jouw smid?

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 20:56

heel goed Haha! hihi anders had ik m niet.
hij is met die van mij heel geduldig.voorals hij weet of merkt dat het paardje het allemaal nog maar eng vind enzo.hij doet gewoon heel rustig aan en neemt er ook echt de tijd voor.met die van mij is hij ook een keer 45 min bezig geweest toen hij in het beging zo moeilijk deed.maar is steeds beter gegaan.nu is hij de braafste van allemaal Haha!
met shadi(jaarling) is hij ook heel geduldig en die gaat het ook steeds beter doen.die deed eerst trappen en omhoog komen.
ik vind dat het erg goed gaat nu.had dat ook niet verwacht.heb donderdag gevraagd of hij weer kon komen om te kappen en zaterdag kwam hij. als het echt nodig is komt hij vaak de volgende dag of dezelfde dag nog.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 21:02

heeeeeel herkenbaar!
allene is de mijne inmiddels 3

Ik kon eerst overal poetsen, incl buik&achterbenen maar de smid kwam en dat ging fout, kon daarna niets meer, zelfs een borstel bij haar buik&achterhand verdroeg ze niet meer
veel geoefend, afspuiten en met zachte bezem over achterbeentjes heen(ze sloeg al wild van zich af tijdens het poetsen...) en naja na 3 mnd oefenen kon ik voorvoetjes optillen maar ze moest echt naar de smid dus onder verdoving gedaan, ging goed!
verder geoefend en toen ze opfok in, lekker tijdje jong zijn en geen geprul aan dr lijf
ze kwam zoo relaxed terug, smid dacht haar ff te kunnen bekappen, dit ging fout en hij verloor zn geduld en heeft zich op haar uitgeleefd, ik had er zelf niets meer over te zeggen hij ging gewoon door Stoom uit je oren

die smid is ze bang voor, als ze zn auto ziet gaat ze er al vandoor.
andere smid laten komen, verdofd laten bekappen, ging super!
nu is ze weer terug uit de opfok en volgende week komt de smid weer, en je raad het al, weer onder verdoving..

heb álles al geprobeerd, de tip van cassdy met halstertouw al, been zachtjes aantikken met zweep e belonen als ze bee otilt, zweep tegen been blijven houden als ze blijft schoppen, maar ze blijft gericht&gevaarlijk van zich aftrappen

ze is zo'n schat in de omgang, alles vind ze goed! maar de achterbenen aanraken..
wordt er echt moedeloos van Verdrietig

maar oke, kan voorvoetjes goed optillen inmiddels en ze is net 4 mnd de opfok ingeweest en zo relaxed, dat ik zoiets heb van we gaan gewoon door met oefenen, ooit laat ze het toe!

kan nu dmv de zachte bezem in kootholte te 'haken' haar achterbeentje optillen, dat is al een wereldwonder voor ons!

blijf oefenen, binnenkort wordt ze ingereden en komt dn dus nog meer in de hand, en ik ga ervoor dat ze de vlgende keer eindelijk zonder verdoving bekapt kan worden!
heb het er met de DA ook uitvoerig over gehad, incl veel tips gekregen maar geduld&herhaling is toch het enige wat werkt.

heb voor jou dus geen echte tips, behalve dan dat je een hele geduldige smid moet zoeken en desnoods 1x verdoofd laten bekappen dan weet hij misschien dat het ook zonder een strijd kan gebeuren en dat bekappen niet zo vervelend is.
maarja ben eigenlijk niet zo'n fan van verdoven, alleen in uiterste noodzaak

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:12

Ik ken een geval van een paard die ook moeilijk te bekappen was bij de achterbenen, bleek later een probleem te zijn/ontsteking in een bilspier, maar daar zijn ze pas veel later achter gekomen. Eigenaresse had ook eerst geprobeerd met verdovingen maar iedere keer die troep in het lichaam is ook niet gezond voor het dier, dus heeft ze een andere oplossing gezocht. Ze is uitgekomen bij een smid die niet naast het paard gaat staan om de achterhoeven te bekappen, maar er recht achter gaat zitten, dus de hoef voor zich heeft, daardoor het achterbeen ook niet zo ver hoeft op te tillen. Ik heb hem zelf nooit zien werken, maar bij hem ging het goed. Hoe de naam van de hoefsmid is weet in niet maar daar kan ik achter komen. Hij komt uit de regio Den Haag en is slechthorend. Hij schijnt te reizen om bij zijn klanten/patienten te komen, misschien ook een oplossing voor die van jou?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 19:44

nee precies, dat verdoven is idd niet gezond! wil daar ook zsm vanaf!
Ze gaat over een kleine 2 weken onder het zadel, moch ze ook dan erg vervelend doen of duidelijk laten merken dat er "iets" is met haar achterbenen dan gaat ze naar de DA om het te laten uitzoeken, want na zoveel oefenen nogsteeds zo weinig vebetering heb ik nog niet eerder meegemaakt bij een paard!

wis wil haar been op geen enkele manier optillen, aanraken is al uithalen dus denk dat het niet ligt aan de manier waarop het been opgetild wordt maar ze wil gewoon geen aanraking bij haar benen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:47

Als ze helemaal geen aanraking wil bij de achterbenen, ook niet met poetsen, zou ik overstappen op Parelli. Die begint met het aanraken van de benen met het stokje, zodat je hoofd veilig uit de buurt van die maaiende achterbenen blijft.

Overigens is het niet verkeerd om eerst een kraker of chiropractor naar het paard te laten kijken voordat je hem laat inrijden, zodat je zeker weet dat de rug in orde is voordat je er wat mee gaat doen.