Je kan ook hier eens informeren: http://www.paardentransporten.nl/
Ik heb zelf onlangs contact gehad met een paar internationale paardentransport bedrijven over vervoer naar Azie.
Kijk maar even in het topic dat ik erover geopend had: viewtopic.php?f=158&t=630569&hilit=
Ik heb bij verschillende bedrijven geinformeerd, en kreeg te horen dat normaal gesproken paarden in containers vervoerd worden die geschikt zijn voor 3 volwassen paarden. Je betaalt per container, daarbij maakt de container prijs niet uit of er 1 of 3 paarden in staan. (de bestemming waar ik het voor moest weten, ca 13 uur vliegen kost 9500 euro) Als de container vol staat, deel je het bedrag dus door 3. Daarnaast betaald je per paard een paar honderd euro aan luchthaven belasting. Verder moet je paard uitgebreide bloedtesten ondergaan waarvoor je ca. 600 euro moet rekenen. Bij de offertes die ik had ontvangen berekenden sommige bedrijven nog aparte kosten voor de vliegreis en accomodatie van de groom. Verder is het afhankelijk van de bestemming wat de quarantaine bepalingen zijn. Ik weet dat er voor quarantaine stalling vaak belachelijke bedragen per dag voor stalling berekend worden. Een stal nabij Schiphol die als "paarden hotel" dient, krijgt 75 euro per paard per dag!
Boot wil je je paard niet aandoen! naar de oostkust van Canada zal je vanuit West Europa ongeveer een week onderweg zijn per boot. Bovendien kan het op de Atlantische oceaan behoorlijk spoken, ook niet bepaald comfortabel voor je pony. Dan moet je paard nog een paar duizend kilometer over land naar de eind bestemming. Dus nog een paar dagen op de vrachtwagen. Lijkt me een dagje in het vliegtuig veel minder erg voor je pony.