tips om als leider aanzien te worden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

tips om als leider aanzien te worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 20:17

Ik heb sinds een week een verzorgpaardje.
Het is een Friese merrie, iets van 18 maand oud en is op zich echt wel een vriendelijk beestje... ik heb alleen het gevoel dat ze mij niet als leider wil zien, of in ieder geval wil proberen om boven mij te staan in de rangorde.

Zo wil ze niet mijn 'persoonlijk ruimte' respecteren en gaat ze tegen me staan, of haar hoofd, boven mijn hoofd zwaaien zodat ik steeds een stap zijwaats moet zetten om haar te ontwijken. Op zich geen probleem, en ik kan haar meteen naar achteren sturen wanneer het mij te veel wordt, maar wanneer ik haar telkens opnieuw wat naar achteren stuur (een meter ofzo) begint ze mij als het ware uit te dagen...
Ze begint in een cirkeltje rond me te draaien in draf en na een stap of vijf, draait ze om, mijn kant uit, om als het ware over me heen te willen lopen. Ze is makkelijk tegen te houden door 'UH' te roepen en je hand in de lucht te steken, maar het geeft me niet bepaald een veilig gevoel.

Ik weet dat het nog een jong dier is, en nog wil spelen en dergelijke... en dat ze me nog niet echt kent... maar zijn er bepaalde dingen die ik juist niet moet doen of juist wel moet doen om mijn rangorde te bevestigen?
Kleine dingen zoals eten geven uit de hand, het wegjagen, borstelen, overal proberen aan te raken,... dergelijke dingen... wat zijn de absolute musts en wat moet je absoluut vermijden?

Cassidy

Re: tips om als leider aanzien te worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 09:39

Ik zou willen adviseren om grondwerk met haar te gaan doen. Door dit grondwerk breng je haar manieren bij vanaf de grond, en wordt de band tussen jullie twee gaandeweg beter. Ik kan je het boek " Grondwerk" van Inge Teblick aanbevelen, kost 25 Euro en bevat een schat aan informatie.

Meer informatie en een plek waar je het boek kunt bestellen:

http://www.paardentips.com/kk_500092.html

En ervaringen van anderen die het boek hebben aangeschaft:

viewtopic.php?f=125&t=625206

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 12:27

Bedankt voor de tip, ik zal proberen zo vlug mogelijk dat boek in handen te krijgen.

Maar in afwachting dat ik dat boek heb... wat kan ik het beste doen met haar? Als ik telkens zo 'aangevallen' wordt zit ik bij mijn weten nog met een hoefafdruk op mijn lichaam, nog voor ik dat boek heb...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 12:41

Een tip die ik je kan geven: haal het hoofd naar je toe op de momenten dat ze je loopt uit te dagen en rondjes om je heen loopt te rennen , dan kan ze je iig niet met haar achterbenen raken.

Koop een touwhalster, leadrope en carrot stick, en leer vooral om te gaan met het touwhalster. Dat is namelijk vrij dun, dus scherper dan een gewoon halster. Het is een trainingshalster, je mag het paard er dan ook niet mee vastzetten en ook niet mee losgooien.

Leer het paard te wijken voor druk, ook op dat halster. Als je wilt dat ze een stap vooruit gaat, hou je druk op het halster, tot ze aanstalten maakt om een stap naar voren te zetten, dan laat je de druk varen alsof je je verbrand hebt. Uitvoerig belonen, daarna weer oppakken. Dito met achteruit, hou druk op het halster naar achteren, prik desnoods ter ondersteuning met een vinger in de boeg en geef het stemcommando voor achteruit. Maakt het paard aanstalte om achteruit te gaan, laat je de druk weer vallen. Het wegvallen van de druk is de beloning.

De carrotstick moet je hanteren als een verlengde van je arm. Eis van het paard dat hij een carrotsticklengte afstand van je houd, maakt niet uit waar hij is. Komt hij te dichtbij, duw je hem met de stick weg, zoals je dat met je vinger of met je hand zou doen. Reacties op de carrot stick kunnen wat heftig zijn, helemaal als het paard al ervaring heeft gehad met zwepen, dus moet je hem eerst desensibiliseren met die stick, door hem overal ermee aan te raken.

Overigens, de levertijd van het boek is een maar een paar dagen, tot zolang kun je het contact met het verzorgpaard toch tot een minimum beperken?

clara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 12:52

Het paard is pas 18 maanden ( 1,5 jaar dus ), is dat niet wat vroeg om al met grondwerk te beginnen?

Staat het paard samen met andere paarden in de wei?
Ik heb mijn jaarling geleerd dat ik altijd de eerste ben die de stal/ wei ingaat en dat hij dus mij moet volgen. Als ik de stal/ wei inkom dan moet hij eerst een paar pasjes achterwaarts, voor mij opzij gaan dus. Als ik hem aan het poetsen ben, mag hij absoluut niet naar mij toedraaien met zijn lichaam, hij moet leren om rekening met mij te houden en moet dus opletten waar ik sta zodat hij mij niet opzij duwt. Als je dit concequent volhoud zul je merken dat je paard steeds meer rekening met jou gaat houden en dus meer respect voor jou krijgt. Dit werkte bij mijn jaarling erg goed.

Succes ermee.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 13:03

Grondwerk begint al met zulke dingen als meelopen, afstand houden en respect tonen aan de hand. Het paard op 18 maanden oude leeftijd leren meelopen, halthouden, opzijstappen als jij er langs wilt valt onder grondwerk en is beslist niet te zwaar of overbodig.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 16:15

Het paard staat jammergenoeg alleen, dus een ander dier die haar wat op haar plek kan terugzetten ontbreekt. Maar daar kan ik natuurlijk niets aan veranderen, het is namelijk niet mijn eigen beestje.

@Cassidy: Ik kan best geloven dat de levertijd van het boek slechts een paar dagen is, maar je moet wel eerst de nodige subsidies vinden voor je een boek kan gaan kopen Knipoog €25 is nu eenmaal niet iets dat ik zomaar uit mijn zakken kan toveren als arm studentje...

@clara: bedankt voor de tips.

Wat me vandaag opviel, is dat ze slecht begint met 'lastig' doen, wanneer ik haar begin te vragen om enkele stappen mee te zetten als ik druk uitoefen op het halster, of wanneer ik vraag om een wat te wijken voor druk op de shouder of iets dergelijks.
Ik had ze eerst wat staan knuffelen en heb ze vervolgens vast gezet om te borstelen (Hier liep ze mooi mee). Ze deed niets verkeerd en stond mooi stil, duwde me niet aan de kant of iets dergelijks, probeerde ook niet te bijten. Toen ik klaar was met borstellen liet ik ze los, heb dan nog even staan knuffelen en proberen op zoveel mogelijk plaatsen aan te raken: ze deed weer geen stap verkeerd en liet alles toe.
De problemen begonnen pas toen ik ze wilde laten wijken voor druk. Haar oren gingen in haar nek en ze wilde bijten... zodra ik er mee ophield, hield zij er ook mee op... is dit een normale reactie in de beginfase?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 16:20

Als je de middelen niet helemaal hebt voor het boek, kan ik je deze pagina aanbevelen, het legt de 7 games uit van de methode Parelli:

http://www.visi.com/~jbly/equine/method ... index.html

Op het moment dat je wilt dat je paard opzij gaat moet je in fases gaan werken, en meteen bij de kleinste poging stoppen en uitvoerig belonen.

Kijk voor jouw probleem even onder Porcupine game van Parelli.

Over dat speelgedrag: een paard heeft een soortgenootje nodig, anders gaat hij jouw als soortgenootje zien. Het is niet eerlijk tegenover een kleuter (want dat zijn ze met 18 maanden) om haar apart te zetten.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 16:30

Cassidy schreef:
Over dat speelgedrag: een paard heeft een soortgenootje nodig, anders gaat hij jouw als soortgenootje zien. Het is niet eerlijk tegenover een kleuter (want dat zijn ze met 18 maanden) om haar apart te zetten.

Ik vind het ook niet bepaald leuk voor het paard dat ze alleen moet staan. Ik zou ze persoonlijk veel liever in de opfok zien of toch tenminste samen met 1 ander paard. Al is het een bejaarde shet die ze er bij steken...

En bedankt voor de link Lachen zal meteen de site gaan doorspitten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 16:42

fotogril

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 19:17

Je groot maken zo als ze dat zeggen of gewoon belonnen waneer zij/hij het goed doet.
geef haar dan als ze iets fout doet een tikje op der kont enz.

paardenmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 14:27

als ze je aan wil vallen of gaat dreigen moet je haar gewoon een tik over haar neus verkopen.. ze moet leren dat jij de baas bent en dat zij naar jou moet luisteren.. als ze braaf is en niet gaat dreigen ofzo haar belonen..

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 14:49

Het is al veel verbeterd. Volgens mij was het slechts omdat ze me nog niet kende. Nu laat ze zo goed als alles toe en wordt ze alleen lastig als ik haar werkelijk overvraag. (Als ik bijvoorbeeld keer op keer probeer haar benen op te heffen... ik zou er persoonlijk ook pissig van worden Clown )

Ik ben in ieder geval nog van plan om dat boek "grondwerk" aan te kopen. Je kan bepaalde dingen nu eenmaal niet zeker genoeg weten. En ik zou niet willen dat ik, zonder het te beseffen, haar de baas laat spelen over me.

Josjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 15:47

volgens parelli wordt je eerder als leider beschouwd als je die houding aanneemt..
zij mag zich niet bevinden in jou persoonolijk gebied.. maar jij moet voor haar gebied ook respect hebben..
als ze je niet toelaat betekent dat dat je te verr gaat...
door een grote sterke houding aan te geven houd je haar een beetje op afstand af en toe..
doe je schouders omhoog en maak je breed..
Misschien helpt het