stang erachter?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

loliita

stang erachter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 20:12

hoi

ik ben nu mijn paard aan het leren om trailer te laden. maar hij raakt zooo erg in paniek als ik de klep dicht doe. als ik de klep niet dicht doe is hij best rustig in de trailer. is het veilig als ik het eerst probeer met ALLEEn de stang dicht te doen. of is dat gevaarlijk. dan kan hij namelijk al wennen dat ie er niet uit kan maar als ie achterom kijkt kan ie nog steeds naar buite kijken.

groetjes

Concorde

Re: stang erachter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 21:53

Je kan 'm best even laten staan met alleen de stang erachter, maar pas wel op dat ie daar in paniek niet onderdoor wil of erop gaat zitten.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 10:35

Dat kun je in principe best zo doen, maar zorg dat je dan minimaal 2 mensen achter hebt staan en zelf voor erbij blijft. Evt. stokje of bezem in de hand, dat hij gecorrigeerd kan worden, zodra hij naar achter wil vliegen.
En vooral NIET vastzetten voor, zolang hij nog niet gerust is op de trailer.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 12:41

Mijn merrie is al een aantal keer onder de achterstang door gegaan, en heeft ook goed vast gezeten. Alles was verbogen.
We hebben nu een klein vrachtwagentje, omdat de trailer gewoon geen optie is voor haar.

Maar even on topic: Je kan hem ook eerst alleen erin laten staan en hem bijvoorbeeld voeren in de trailer. Of rent ie er gelijk weer uit als je de klep open laat? Misschien helpt het om het deurtje open te laten, dat het mooi licht in de trailer is. Hij mag er iig pas uit als jij dit zegt, corrigeren kan je doen met een bezem of zweep, zoals imker al zegt.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 13:43

Ik denk niet dat ze daar echt meer vertrouwen in krijgen als je met een bezem gaat lopen klooien.
In het begin was Tal als de klep dichtging ook druk, gewoon gelijk gaan rijden, en steeds voor en na het rijden ietsje langer laten staan. Op een gegeven moment kon ze ergewoon een half uur op blijven staan met iemand bij het luikje. Toen proberen met weglopen, dat ook uitbouwen, en nu denk ik er niet eens meer bij na.
Tal had op een gegeven moment de gewoonte om terug te schieten als ze er net in stond, en wat daarbij geholpen heeft is sterke man en sterke longeerlijn.Niets doen met de lijn, behalve meelopen, zodat als paard binnen staat, de lijn (aan de ene kant vastgeknoopt aan de trailer) met begeleider aan de andere kant, als stang dient. Tal heeft het nog 2x geprobeerd, lukte dr echt niet (voordeel is dat als ze er onderschieten ze ook niet klem zitten ofzo) en nu doet ze het eigenlijk nooit meer.
succes in ieder geval!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 15:42

of gewoon eerst aan de hand leren dat het niet eng is als er iets tegen de kont word gehouden (butt-rope bijvoorbeeld) en dan vervolgens leren dat het niet eng is op de trailer en steeds wat langer laten staan.
Dan pas gaan oefenen met de balk achter het paard, gewoon de balk tegen de billen houden en nog niet vastmaken, dat verder uitbouwen tot ie braaf blijft staan.
Dan pas stang erachter, weer poosje laten staan, er weer uit en opnieuw laden en dat paar keer doen en als paard verder rustig blijft dan pas klep dicht.
Vooral niet pushen, trucjes gebruiken of met voer lokken, gewoon de tijd nemen en rustig opbouwen, heb je later alleen maar profijt van.

Of koop de DVD van Pat Parelli over Trouble Free Trailer Loading, dan krijg je zoveel info dat je zelf wel ziet dat je de tijd ervoor moet nemen.

succes!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 17:49

ben zelf altijd een voorstander van stang+klep dicht. Als je paard gaat hangen is er niemand die hem zo kan keren om die stang los te krijgen. Voorkom een nog veel naardere ervaring als hij er ook nog eens onder door schiet.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 08:01

je moet dus zorgen dat ie geleerd heeft dat het niet eng is en dat ie niet hoeft te gaan hangen voordat je de stang er echt achter gaat doen.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 08:46

Inderdaad niet meer voer en andere hulpmiddelen gaan klooien, ik ben het wel met rubywhite eens.

why_not

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 15:47

Ja pcies. Met vertrouwen kom je veel verder dan met bezems oid..

loliita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 11:22

okee dankjewel allemaal !!