Paard al scheren?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Navidad

Paard al scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 23:28

Uranco zit verschrikkelijk dik in zijn vacht, helemaal voor deze tijd van het jaar, hij is dan ook snel bezweet, kan het kwaad als ik hem nu al scheer? en dan gewoon een deken op doe? Welke deken kan ik het beste gebruiken dan, Momenteel staat die zonder iets of wat, kan ik hem dan gewoon een zomer deken op gooien ook voor snachts?

Of moet ik wachten tot het echte najaar, meestal worden bij ons standaart de paarden pas geschoren in het najaar of begin voor jaar.

Maar momenteel is het gewoon ontzettend lastig want hij staat al snel in het zweet? ook afentoe al op stal of in het weiland en onder het zadel is dat al helemaal een ramp.

Mijn vraag is dus gewoon kan ik mijn paard al scheren, of moet ik echt nog even wachten.

Normaal staan mijn paarden ook gewoon met een zomer denken met deze tempratuur op stal.. en eventueel in de weide maar omdat hij zo snel zweet?

En is een zomer deken dan wel genoeg? neem aan van wel maar heb toch mijn twijfels even.

Marga62

Re: Paard al scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 23:54

Bij ons worden de paarden die wedstrijden lopen het hele jaar door geschoren om ze mooi kort in het haar te houden en ze zien er prima uit ook qua kleur. Staan wel met een dunne deken op stal. Alleen toen het zo heel erg heet was hadden ze geen deken op.

Ik heb zelf ook een paard gehad die ik het hele jaar door moest blijven scheren, omdat ze anders constant met een te dikke vacht liep. Ze werd al jaren constant geschoren en wist dus ook niet beter. 's Winters ging er bij extra kou gewoon nog een extra deken op.
In eerste instantie hebben we nog geprobeert om haar niet te scheren en gewoon uit zichzelf te laten verharen, maar ze verhaarde gewoon niet meer uit zichzelf.

In jou geval zou ik ook voor scheren kiezen, vooral nu het weer wat wisselvalliger aan het worden is.
Hij/zij blijft nu mogelijk (te) lang nat en het verliezen van warmte kost nu erg veel energie.
Vaak voelen ze zich ze na het scheren weer lekkerder en energieker.

Veel succes

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 00:03

Dank je Lachen Ik ga dus zaterdag scheren. Haha!

SassieSjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 08:46

Ik was van plan mijn pony eind september te gaan scheren, hij staat toch op stal... Of vinden jullie wat te laat?

ienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 18:37

Bij mij op het werk word de eerste ook aankomende week alweer geschoren. Hij zit nu al aardig dik in de vacht en dat is vervelend na het rijden als hij zolang nat blijft en als we kopers krijgen of op concours moeten ziet het er ook erg onverzorgd uit.
Of je nu al scheert of pas over een of twee maanden maakt naar mijn idee echt niet uit als je er maar wel rekening mee houd dat hij dan dus wel al een dikkere deken op moet dan de paarden die niet geschoren zijn.

why_not

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 14:20

Volgens mij maakt dat echt niet uit. JE zou alleen einde van het jaar misschien weer moeten scheren!! En idd let op de dekens !!

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 10:57

Ik ga binnenkort de mijne ook weer scheren. Dat begint echt weer een beertje te worden en daar krijgt ze toch last van met werken Lachen
Zou het dus lekker doen als ik jou was.
Zelf heb ik een bucas regendeken (met zachte voering) die ze eerst op krijgt. En dan moet ik nog even een goeie winterdeken kopen voor als het echt kouder gaat worden.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 17:57

Bloos! nu al dikke vacht?
Das vroeg! De mijne wordt een superbeer in de winter en dan moet ik ook 2x scheren maar hoewel hij al wel een paar weken zijn zomervacht behoorlijk laat vallen, en dus ook al bezig is met een wintervacht kweken, zit hij nog lekker dun in het haar.
Gelukkig maar want ik vind 2x scheren in een jaar meer dan genoeg Clown

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 18:22

ranna schreef:
Bloos! nu al dikke vacht?

Ja nu al Haha! dat dacht ik ook hoor, toen ik het zag bij Lotje, maar het is toch echt zo. Die zwarte van mij heeft nog helemaal geen winterhaar... Nagelbijten / Gniffelen

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 18:29

Sommige ponys krijgen een dikke vacht door lever-nierproblemen, die hebben het snel koud dus maken snel beertjespels aan. Mss even de VA roepen en anders scheren

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 13:57

Die van mij scheer ik altijd pas begin november Vork

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 14:01

als je paard al echt een dikke vacht heeft kan je m al scheren. desnoods twee keer per jaar

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:10

ik scheer pas rond oktober pas Clown
tot die tijd heeft mijn paard echt nog geen wintervacht, dus waarom iets scheren wat ze toch nog niet heeft?
zijn er nu al echt paarden die zo'n tebbyvacht aan het kweken zijn dus?

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:53

mijn oude paard moest ik wel 4x per koude sezoen scheren. mijn nieuwe paard hoeft nooit (blijft kort in het haar) gelukkig.
ik zou scheren; straks heb je een ziek paard omdat je 'm niet goed droog krijgt na 't werk.