eigendomsbewijs

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

solvi

eigendomsbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 14:59

Ik erf binnenkort 2 Haflingers van iemand dus op mijn 404 voor het eerst paardeneigenaar! De paarden zijn niet verzekerd en staan niet ingeschreven bij het Stamboek, de ene stond bij de eerste eigenaar wel ingeschreven maar de huidige eigenaar heeft dit nooit overgezet. Hoe bewijs ik nu dat zij mijn eigendom zijn. ik weet ook nog niet of ik ze ga verzekeren, een van de 2 is al 17 dus die kan toch niet meer voor ziektekosten verzekerd worden zag ik bij bv. EFO. Eventueel wil ik wel de schadeverzekering voor ze afsluiten die uitkeert bij dood door ongeval of acute ziekte. Is dat dan voldoende als eigendomsbewijs?

Vast bedankt voor de info.

Petra

Manon

Re: eigendomsbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 20:57

De ene die wel een stamboekbewijs heeft kun je gewoon over laten zetten op jouw naam, dat is als het goed is dan je eigendomsbewijs. Het belangrijkste is denk ik dat er bij de notaris goed wordt vastgelegd dat jij ze erft.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 21:12

ik weet niet of het waar is... maar tegen mi is altijd gezegd, de persoon die in het bezit is van het paspoort mag zich de eigenaar van het paard noemen....
uiteraard moet je het paard wel opnieuw op jou naam laten zetten maar tot die tijd is het paspoort het eigendomsbewijs....

dat is mij ooit verteld, weet alleen niet 100% of het waar is....

solvi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 08:34

Hoe laat je dan een paard op jouw naam zetten als het geen stamboekpapieren heeft?

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 12:59

via het paspoort.... ieder paard moet een eigen paspoort hebben, en moet wordne gechipt....dat kun je ook op jou naam laten zetten.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 15:42

Alleen de vastlegging van je ´erfenis´ bij de notaris is een echt eigendoms bewijs. Een paspoort of stamboekpapier officieel nog niet eens. Dsu als het voor een rechtzaak oid is: de papieren van de notaris.

Voor het normale ´eigendom´ is een paspoort geoeg. Dit kan bij het stamboek waar ze zijn ingeschreven en voor die ene die niet ingeschreven is bij het stamboek kun je een gewoon paspoort aanvragen bij de KHNS.

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 15:51

Esperanza schreef:
Alleen de vastlegging van je ´erfenis´ bij de notaris is een echt eigendoms bewijs. Een paspoort of stamboekpapier officieel nog niet eens. Dsu als het voor een rechtzaak oid is: de papieren van de notaris.

Voor het normale ´eigendom´ is een paspoort geoeg. Dit kan bij het stamboek waar ze zijn ingeschreven en voor die ene die niet ingeschreven is bij het stamboek kun je een gewoon paspoort aanvragen bij de KHNS.

Toch staat duidelijk in het paspoort( bij mij op pagina 6, KNHS paspoort) onder de Eigendomsbepalingen: 1. Dit paspoort is geen eigendomsbewijs.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 08:39

Nee, een officieel document is het dus niet. Dus voor een rechtzaak oid kom je er echt niet mee weg.

Maar voor een papierloze pony (die dus niet bij het stamboek is ingeschreven) is het soms het enige wat je hebt. En voor het ´huis, tuin en keuken´ gebruik is het paspoort afdoende.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 11:59

Ik las dat de persoon die in het bezit is van het paspoort de eigenaar is. Nou dit moet ik tegenspreken. Hoeveel stallen nemen het paspoort niet in bij aanvang stalperiode. Nee hoor het stamboekpapier kan het bewijs zijn dat jij de eigenaar bent. Wel op naam overlaten schrijven natuurlijk bij aankoop.