Hoeveel grams deken heb ik nodig?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Hoeveel grams deken heb ik nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 13:32

Aangezien mijn shet deze zomer zwaar moeilijk uit zijn enorme wintervacht kwam, wil ik proberen dit komende winter binnen de perken te houden.
Ik wil maar 1 winterdeken aanschaffen, dus niet een dunnere voor eerst, en een dikkere voor als het echt heel koud is. (mocht het enorm gaan vriezen heb ik nog wel een onderdekentje)
Hij staat in een buitenstal en komt overdag ook minstens 2 keer buiten, maar het is dus voornamelijk om zijn wintervacht binnen de perken te houden. Hoeveel grams deken heb ik dan nodig? Ben daar nog niet zo thuis in Bloos

Urielle

Re: Hoeveel grams deken heb ik nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 14:26

Als je hem met dekens kort in zijn haar wil houden zit je al aan meerdere dekens. Het lijkt me beter om hem rond november te scheren en er dan een deken op te leggen dan.
Je Shet is wel nagekeken waarom de verhaarperiode zo moeilijk ging dit jaar?

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 17:13

De veearts is geweest, maar er is niks bijzonders aan de hand. Hj had ook gewoon een ENORM pak haar, hij verhaarde wel, best erg zelfs, maar er moest gewoon zo veel vanaf dat het eeuwen duurde...
Scheren heb ik al geprobeerd, maar dat lukt niet Clown Zijn buik was op de een of andere manier niet te scheren, ik weet ook niet hoe het komt? Ik heb 2 scheerapparaten geprobeerd die het allebei bij anderen goed deden, maar hij gleed gewoon over de haren heen... Dus dat is niet écht een optie. Maar wat voor dekens heb ik volgens jou nodig dan? Ben evt. anders wel bereid er meerdere te kopen. (nja, 2 dan)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 18:44

Ik zou in dat geval een 200 grams en een 300 grams kopen. Als je tijdig begint met de 200 grams, dan wisselen voor de 300 grams als het nog kouder wordt, dan evt. het onderdekentje onder de 300 grams (hoeveel grams is die?) en bij hele grote kou of mocht je alsnog een teddybeer krijgen de 200 en 300 grams over elkaar dan moet je de winter toch door kunnen komen.
Misschien kun je anders iemand laten komen om te scheren, voor 50 Euro komen er wel mensen scheren, zit je zelf niet met de ellende en is een stuk goedkoper dan meerdere dekens Knipoog ?

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 20:12

Heey

Met minder dan 1 deken redt je het zeker niet denk ik..
Ikzelf zou denken:
< 15-20 graden ongevoerde regendeken
< 10-15 graden 200 grams deken
< 5 graden een zweetdekentje/onderdeken onder de 200 grams

Heb er verder niet veel verstand van maar dit ziet er wel logisch uit vind ik... Bloos
Zo zou ik het zelf doen...

xxx

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 22:24

Denk dat het gewoon 1 tweedehandsje wordt en een mooi dekentje... Scheren: had ik iemand voor laten komen, maar dat lukt dus niet. Dan zit ik met een half geschoren paard en dat ziet er ook niet uit...

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 22:27

Ik denk dat je het beste een Bucas Smartex Turnout (o.i.d.) kan kopen: deze kunnen van - 20 tot + 10 graden en dan heb je maar één deken nodig. Ik weet alleen niet of ze die op shetmaat ook hebben.

Enne... ik zou toch nog iemand anders vragen om te komen scheren; iedere vacht is in principe te scheren als je maar de juiste spullen hebt !

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 09:13

@ Netje; dat klinkt goed, maar idd; in shetmaat is dat vast niet te verkrijgen Verdrietig Ik probeer het anders gewoon maar met 1 dikker deken en een onderdeken, mocht het echt te erg worden probeer ik hem wel weer te scheren, desnoods dan maar halfkaal...

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 11:46

Hallo,

Je kunt op www.ooteman.nl in de kleinste maten regen-, winter-, en zweetdekens kopen hoor Ja Winterdeken 200 grams, wel en niet waterdicht en hele kleine regendekentjes ook.

xxx Marleen

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 14:18

ik heb een 220 en die gaat op als het overdag onder de 10 graden komt, dan zit mijn paard al wel een beetje in de wintervacht maar verliest die dan vanzelf weer door de deken. ik houd de deken heel de winter op en mocht het nou echt gaan vriezen en sneeuwen dan doe ik er gewoon een lekker dikke fleecedeken onder Knipoog

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 14:21

rohotje schreef:
ik heb een 220 en die gaat op als het overdag onder de 10 graden komt, dan zit mijn paard al wel een beetje in de wintervacht maar verliest die dan vanzelf weer door de deken. ik houd de deken heel de winter op en mocht het nou echt gaan vriezen en sneeuwen dan doe ik er gewoon een lekker dikke fleecedeken onder Knipoog

Kijk, zo had ik het zelf ook in gedachten! Bedankt voor je reactie!

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 14:48

ik houd er zelf helemaal niet van om 4 keer van deken te verwisselen en 3 dekens op te hebben en dit werkt super!

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 21:37

Ik denk dat je het gewoon redt met 1 deken van rond de 200, 250 gram. En als het dan echt koud wordt kun je er altijd nog een fleece dekentje onder leggen.
Urielle, 500 gram vind ik echt veel Nagelbijten / Gniffelen Ik vind dat een gewoon gezond paard niet zo'n dikke deken nodig zou moeten hebben.