inrijden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

mijnfjord

inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 19:45

hejhej,
Ik had een vraag:?
Ik krijg dus eind augustus een fjord!! Pling Haha!
en ik ga hem zelf beleren Bloos Nagelbijten / Gniffelen
Ik heb dit 1x eerder gedaan.Maar nu was ik wel benieuwd naar jullie
verhalen, dus heb je een fjord (of ander paard) ingerden? Hoe ging dat? ect...

FlynnlOver

Re: inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 11:13

Ik heb mijn d pony ingereden.
wel met hulp, met uiteraart iemand die veel ervaring heeft.
Ga niet zomaar zelf wat doen! daar verpest je je paard alleen maar mee.
zoek dus ervaren hulp.

toen ze bijna 3 jaar was, ben ik erop gaan zitten. heel rustig, langzaam uitgebreid.

eerst 5 min alleen erop zitten, dat herhalen.
die volgende keer een stukje stappen etc.
we waren tot draven aan de longe gegaan.

Daarna 2 maanden rust op wei, niet meer erop gaan zitten!
wel natuurlijk gewoon aan de longe werken maar niet meer met iemand erop.

na die 2 maanden was Flynn 3 jaar en 3 maanden.
toen zijn we het weer langzaam op gaan pakken.
precies hetzelfde weer als in het begin, maar nu gaan we echt verder.

Dat ging goed, en nu is me pony 3 jaar en 7 maande Lachen
En helemaal ingereden. ze kent alle gangen, ze moet alleen nog doorgereden worden.
Ik krijg Les, en het gaat denk ik allemaal wel goed komen Ja

Veel succes Lachen

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 11:18

ik ben nu bezig.. het gaat goed.. maar echt niet makkelijk.
Er is geen bak en er is alleen in het begin veel met het paardje gedaan..( de laatste 2 jaar niks meer )
het meisje van wie die was, was er al vaker opgestapt voordat ze 3 was.. ( dat heeft ze ook gemerkt.. lag er meteen weer naast )
maar ze kon ook nog niet longeren..
en dan kan ze alle kanten op in de wei .. ( DRAMA !! )
dus meestal moet er iemand mee .. maar kan al stappen en draven in de wei..Haha! binnenkort maar eens privé les nemen Haha!

lindavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 11:24

ik rijdt mijn paarden ook altijd zelf in!!volgend jaar is Zazzia aan de beurt.

ik ga eerst de paarden longeren. voor een jong paard is het een een kleine circel lopen moeilijker als in een bak van 20 bij 40.
zodra ze dit goed kunnen, stap, draf en galop, ga ik ze bijzetten zodat ze al contact hebben gehad met het bidje. longeer ze dus met een halster onder het hoofdstel en klik de longeerlijk aan het halster. zodra ze het contact goed kunnen verdragen klik ik de longeerlijn aan het halster en hoofdstel. ook door het bijzetten leren ze al nageefelijk rond lopen. dan als ze het braaf doen ga ik er op zitten. wel met iemand erbij natuurlijk want de rest doe ik alleen. dan ga ik er eerst op hangen. wel met een voet in de beugel anders houd je het niet vol. dan laat ik de persoon die het paard vast heeft het paard eerst omtrekken (klinkt heel lomp) want zo kunnen ze niets. als dit goed gaat ga ik erop zitten. ook hier weer laat ik het paard omtrekken. gaat dit goed stappen we rond. gaat dit goed dan gaan we weer longeren. willen ze draven mogen ze draven. net wat ze zelf aangeven. dit doen we even en dan pak ik het de volgende keer weer zo aan. doen ze dit braaf ga ik los. zodra ze dit braaf doen en er een stuur op zit vraag ik ze een keer in galop. en zo bouw je het verder op.

veel succes met het zadelmak maken van je fjord!!

wreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 11:38

Ik heb 2 paarden ingereden met mijn zus. Waaronder ook een fjord. De fjord was heel gemakkelijk, die vond alles prima. Je kon er zo opzitten en doen dus dat was al een voordeel. Het paardje waar ik nu op rijdt zijn we in december mee begonnen. Leert snel. Soms wel angstig, maar met vertrouwen lukt je heel veel. Je moet gewoon zorgen dat je eerst een goede vertrouwensband met je paard hebt. Longeren ging bij ons prima, zadel erop ook, af en toe schopte hij naar het zadel omdat dat nog een beetje vreemd was. Maar dat ging gauw over. Na een tijdje zijn we erover heen gaan hangen. En op stal een keer erop gaan zitten. Dit ging allemaal goed. Dus daarna iemand erop zitten en iemand die hem aan de hand begeleidde met stappen. Geven moment aan de longeerlijn.. enz enz.. en uiteindelijk los... En nu gaat het al prima. Oefenen oefenen oefenen. Ik ga nu les met hem nemen.

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 11:47

Toen ik 18 was heb ik ook voor het eerst mijn kwpn hengst ingereden. Het was nogal een heet geval, daarom hebben we voor dit eerste paard professionele hulp gezocht om ons te helpen. Van deze man hebben we toen veel geleerd! (hij is ondertussen al op pensioen).
Nu rijden we al onze paarden zelf in, maar de opvoeding start bij ons al wanneer ze nog maar een dag oud zijn, zo bouwen we alles rustig op tot hun 3e levensjaar wanneer we starten met het uiteindelijke inrijden.
Sleutelwoord = vertrouwen! (en geduld Haha!)

Als het de allereerste keer is zou ik wel iemand professioneel erbij halen. Op deze manier leer jij bij en kan er ook niets fout lopen met het paard.

Veel succes.