ik rijdt mijn paarden ook altijd zelf in!!volgend jaar is Zazzia aan de beurt.
ik ga eerst de paarden longeren. voor een jong paard is het een een kleine circel lopen moeilijker als in een bak van 20 bij 40.
zodra ze dit goed kunnen, stap, draf en galop, ga ik ze bijzetten zodat ze al contact hebben gehad met het bidje. longeer ze dus met een halster onder het hoofdstel en klik de longeerlijk aan het halster. zodra ze het contact goed kunnen verdragen klik ik de longeerlijn aan het halster en hoofdstel. ook door het bijzetten leren ze al nageefelijk rond lopen. dan als ze het braaf doen ga ik er op zitten. wel met iemand erbij natuurlijk want de rest doe ik alleen. dan ga ik er eerst op hangen. wel met een voet in de beugel anders houd je het niet vol. dan laat ik de persoon die het paard vast heeft het paard eerst omtrekken (klinkt heel lomp) want zo kunnen ze niets. als dit goed gaat ga ik erop zitten. ook hier weer laat ik het paard omtrekken. gaat dit goed stappen we rond. gaat dit goed dan gaan we weer longeren. willen ze draven mogen ze draven. net wat ze zelf aangeven. dit doen we even en dan pak ik het de volgende keer weer zo aan. doen ze dit braaf ga ik los. zodra ze dit braaf doen en er een stuur op zit vraag ik ze een keer in galop. en zo bouw je het verder op.
veel succes met het zadelmak maken van je fjord!!