geen voetje willen geven

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

monicees

geen voetje willen geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 18:18

Hoii
een aantal dagen terug heb ik een tinker gekocht, van een fors/zwaar formaat.
Nu is ze alleen vrij moeilijk bij voetje geven,
weet niet of het onkunde of onwil is, naar mijn weten is ze nooit beslagen, alleen bekapt.
Nu komt echter donderdag de hoefsmid voor het eerst hier, dat zal dus wat worden.
Ze werkt absoluut niet mee en je moet hem de hele tijd opgetild houden,
ook als je om voetje vraagt, reageert ze niet. Je moet haar voet echt zelf optillen (niet echt ligt)
Voor gaat het nog wel, maar achter slaat ze ook wel ns uit.
Ik denk dat ze het nooit goed geleerd heeft, in ieder geval niet vaak herhaald.
Of gewoon niet snapt wat de bedoeling is.

PS: ze is al 13 jaar.

Heeft iemand tips of een bepaalde methode hoe je dit op kan lossen?

alvast bedankt,
groetjes

wreen

Re: geen voetje willen geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 18:29

Het helpt ook wel eens als je tijdens het voetje vragen met je lichaam tegen je paard aanduwt, zodat z'n gewicht dus zegmaar op het andere been verplaatst. Dan gaat t wel eens makkelijker... en veel belonen als je het in de lucht hebt!

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 19:09

Wat bij mij heeft geholpen is "knijpen" juist boven de knie. Niet hard natuurlijk maar gewoon dat ze haar been omhoog doen, daarna belonen en steeds zeggen voetje, ja flink zo... Dit heb ik geleerd van een Naturel, misschien dat het helpt bij jou?
En zoals Wreen zegt, met je lichaam duwen en veel belonen.

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 21:58

Denk dat het haar inderdaad nooit goed geleerd is. Zou het in ieder geval wel aan je hoefsmid aangeven, misschien heeft hij ook nog tips.

Inderdaad het knijpen wil goed helpen, duwen lukt niet altijd. (heb een haflingermerrie gehad waarbij ik kon duwen wat ik wilde, maar als zij haar voetje niet wilde geven lukte het ook niet. )

Zodra ze haar voetje geeft uitvoerig belonen, en altijd in dezelfde volgorde werken.

Viev1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 16:51

Mijn tinker doet soms ook een beetje moeilijk met
voetjes geven. Maar idd gewoon veel belonen als ze
wel haar voetje optilt!

Carola_de_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 20:42

Als ze ook weleens wil slaan kan je ook een halstertouw achter de kootholte langs doen en zo het been optillen. Je kan het zo langer volhouden en op een wat veiligere afstand blijven staan. Zo leer ik het jonge paarden ook altijd.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 20:44

Natje_Spirit schreef:
Wat bij mij heeft geholpen is "knijpen" juist boven de knie.

Ik denk boven de kogel dat je bedoelt?
Dat wilt idd wel eens helpen.

Een meer gemenere methode, maar wordt zeker wel gebruikt door sommige hoefsmeden is met een puntje (sleutel) in de spoor duwen. Gegarandeerd tillen ze het been op Knipoog

SAMIERTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 22:52

Hmm.. ik weet niet echt een oplossing.
Wij hebben dat bij een fries op stal.
Duwen heeft trouwens niet echt zin, dan gaan ze júist "terugduwen"/gewicht op het been zetten waarvan je een voetje wilt.

Succes iig Lachen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 15:01

Even mezelf quoten:

Cassidy schreef:
Zo heb ik mijn paard leren voetjes geven: met een halstertouw.

Het beste is dat je dit met zijn tweeen doet. De een houdt het paard vast, de ander hanteert het touw.

Neem een lang katoenen halstertouw en haal daar de clip vanaf. Dit om te voorkomen dat het paard jou of zichzelf bezeert mocht hij wel in paniek raken, Katoen geeft geen brandwonden in de kootholte van het paard, of aan je eigen handen, en een ongecontroleerd langsvliegende clip kan heel zeer doen.

Ga met je paard in de rijbak staan en leg het halstertouw in een lus op de grond terwijl je de uiteinden vasthoudt. Laat dan je paard aan stap vooruit zetten zodat hij met zijn voet in de lus gaat staan. Blijf ten allen tijde zeker een meter bij het paard vandaan, ga schuin voor zijn schouder staan, vlak naast het hoofd.
Laat het touw vervolgens met zagende/aaiende bewegingen langs het been glijden, naar boven en weer naar beneden tot je geen reactie meer krijgt, en het paard stil blijft staan. Dit herhaal je aan alle vier benen. Blijf bij de achterbenen naast het paard op buikhoogte staan, zodat hij je bij eventueel uithalen niet kan raken.

Als het paard op alle vier benen niet meer opde aaibeweging reageert ga je wat druk houden. Ga schuin voor het paard staan, laat het halstertouw zakken tot in de kootholte en geef druk tot hij zijn voet optilt. Als hij gaat maaien, niet gaan trekken, gewoon druk houden. Wacht tot het paard het been ontspant, dan laat je het been weer zakken. Dit zal niet meteen vlekkeloos gaan, blijven oefenen. Je moet met behulp van het touw het been op kunnen tillen en weer neer kunnen zetten zonder dat hij gaat hengelen, maaien of trappen.

Als de beweging naar voren goed gaat, maak je een lus in het touw (zodat het niet eventueel van de hoef afglijdt) en legt deze weer om het been, laat zakken tot kootholte. Haal nu het been naar achteren toe, of opzij. Ook hier moet het paard gelaten toestaan dat je alle kanten omgaat met het been, hij mag niet hengelen, niet trappen. En jij mag niet trekken, alleen druk houden.

Let wel, hier zijn doorgaans toch meerdere sessies voor nodig, dit red je niet in een sessie. Maar als je dit goed oefent, blijf je tijdens het oefenen buiten de traplijn van het paard, en kost het je ook je rug niet omdat je iedere keer moet bukken.

De leeftijd van het paard maakt hierbij geen verschil, kans is echter wel groot dat ze er slechte ervaringen in het verleden mee heeft, dus in het begin kon het verzet best wel eens heftig zijn. Vraag hier dus iig hulp bij, en laat iemand je paard vasthouden terwijl jij deze oefeningen doet.

lOranO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 20:12

Mijn belg geeft ook geen voet.. als ik zn been Optil schopt hij naar voren.. en duwen helpt al helemaal niet! hoe kan ik dit oplossen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 09:46

Misschien de methode proberen die ik hierboven heb beschreven? Haha!

Viev1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 22:25

SAMIERTJE schreef:
Hmm.. ik weet niet echt een oplossing.
Wij hebben dat bij een fries op stal.
Duwen heeft trouwens niet echt zin, dan gaan ze júist "terugduwen"/gewicht op het been zetten waarvan je een voetje wilt.

Succes iig Lachen!

Dit heb ik idd gemerkt! Als ik tegen hem aanduw, gaat ie juist terugduwen. Bij mij is het denk ik gewoon ondeugend zijn. Want hij is het wel gewoon gewend om zijn voeten op te tillen.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 22:27

Tja als da paard niet weet wat Voetje is , gaat die geen voetje geven hé .
Ge kunt haar dat dan wel aanleren .
Maar een tip is : Als ze hun hoef niet willen opheffen duwen je met je lichaam tegen het paard aan en dan kan je de hoef op tillen

Steef_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:15

vaak als ze eenmala de hoef geven na veel moeite gaan ze hangen.. als het je dan eens lukt en het gaat goed iig belonen en zo gaat het steeds beter in mijn geval tenminste wel Ja

fotogril

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 18:27

probeer zo veel mogelijk met je stem of laat je hand via haar been naar der hoef zakken missgien dat dat het lukt.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:12

Nou dan ga ik mezelf ook even quoten, wel zo makkelijk omte kopieren, dan weer alles te schrijven...

Allereerst nog gefeliciteerd met de aanschaf van je tinker. Ik had de PM nog niet beantwoord, maar ik zag dit onderwerp staan en dacht ohhh dat had ik ook met mijn tinker. Hebben we toch 2 van die eigenwijze mutsen van tinkers in Zuid-holland hihihihi

Nou je probleem:

Mijn tinkermerrie is ook pas sinds 2 jaar in Nederland. Er is in die 2 jaar niks met haar gedaan. dus ze kende ook geen voetjes geven. Ik ben nu dus al 3 maanden aan het oefenen met haar. Voor gaat bij haar ook perfect al wil ze het soms niet doen en gaat dan met haar hele gewicht erop staan (en dan tegen haar aan duwen om van gewicht te veranderen heeft geen zin, ze weegt maar iets van 700 kilo...)

Achter was echt een probleem, terug trekken, naar haar zelf schoppen (ze schopt nooit naar mij) en wegdraaien of weglopen. Nu doe ik het dus zo, ze is gek op poetsen, dus als ik aan het poetsen ben, dan doe ik uitgebreid haar billen en benen. Dat vindt ze namelijk wel lekker. Als ik bij de onderkant ben van haar been, dan druk ik in de kootholte een beetje en zeg dan voetje, dan tilt ze hem een cm op, dan zet ik hem alweer neer, gelijk belonen en weer verder gaan met poetsen. Zo gaat ze het beschouwen dat hetbij de poetsbeurt hoort en dat vindt ze lekker. Je moet het voetje geven dus ook iets lekkers van maken, maar gewoon heeeeel rustig aan. Nu tilt ze na 3 maanden haar achterhoef op en kan ik hem even vasthouden. Mag nog niet krabben, maar dat geeft niet. We hebben tijd zat...

Ze heeft bij mij ook een probleem gehad bij de smid hoor, pffff was een gevecht, maar hij is toen opgehouden omdat hij juist wilde dat ze geen trauma's eraan overzou houden. hij heeft gezegd, we gaan met haar beginnen als veulen, dus langzaam aan opbouwen. die van mij liet zich gewoon omvallen als hij haar wilde bekappen... En dat terwijl ze toen dus hoogdrachtig was Knipoog

Nu is ze bij de trainingsstal en volgens mij is het daar wel goed gegaan. Ze staat daar zelfs stil bij het afspoelen, dus zelfs dat is vooruit gegaan. Deze week komt ze terug dus dan kan ik eindelijk rijden *en ik heb nu al spierpijn van die ene keer proefrijden Tong uitsteken)

succes met het oefenen *LOL*

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:41

fotogril schreef:
probeer zo veel mogelijk met je stem of laat je hand via haar been naar der hoef zakken missgien dat dat het lukt.

Bij een paard dat gericht uithaalt en trapt bij het voeten geven, zou ik er toch voor zorgen dat ik met mijn hoofd zo ver mogelijk bij die maaiende benen vandaan bleef....

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:43

onze hoefsmid gebruikt bij stampende paarden een halsterkoord rond de poot vanonder en zo vraagt ze dan de poot en als hij hoog genoeg heft, pakt ze de poot vast.
MIsschien dat je dit eens kan proberen hoewel ik moet zeggen dat het mij zo niet lukt Haha!