Wanneer welke deken en waarom?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Myfairytale

Wanneer welke deken en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 14:56

Ik weet het, er zijn al veel topics inmiddels over dekens. Maar toch kan ik niet helemaal de juiste informatie vinden Verward of er wordt weer een hele discussie gevoerd.
Nu is mijn vraag: "wanneer doen jullie welke deken op en waarom?"
Met waarom bedoel ik: voor de vacht, omdat je paard het koud krijgt, omdat je paard al wat ouder is enz. Zoals de reden voor een winterdeken begrijp ik natuurlijk Tong uitsteken , maar bijv nu een regendeken, waarom?
Ik twijfel nl wanneer ik mijn paarden de regendeken op zal doen, waneer tussendeken en wanneer winterdeken. Ik heb 4 totaal verschillende paarden, vandaar dat ik vraag naar het waarom. Haha!
Ik hoop op gewoon serieuze en duidelijke reacties, geen discussies. Knipoog

Bedankt alvast!

PhanteGarrow

Re: Wanneer welke deken en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 17:52

Ik doe mijn paard een regendeken op als het een paar dagen achter elkaar heeft geregend en wanneer het duielijk is dat de regen nog niet over is voorlopig... maar dan moet het niet zo warm zijn want dan doe ik der geen regendeken op... een winterdeken gaat om als het onder de -10 komt 's nachts... en een zweetdeken als het koud is en ze wil niet opdrogen...
verder nog een fleecedeken voor vervoer tijdens de wintermaanden...

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 22:04

Ok, dank je, dit is een fijne duidelijke uitleg! Haha!

Temp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:19

Mijn paard krijgt zijn regendeken op als het echt veel of hard regent. Ik heb hem al een paar keer aangetroffen dat hij enorm stond te trillen op zijn beentjes, en dat hij in gallop op me afgestormd kwam omdat hij naar binnen wilde. Voortaan krijgt hij dus met slecht weer zijn (ongevoerde)regendekentje op.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 17:39

Ik ben nog even aan het afwachten voor de regendeken wat de temperatuur gaat doen. Normaal zou ik hem al opleggen maar van tijd tot tijd is het 's middags behoorlijk warm en ik woon te ver weg om steeds te komen wisselen. Nu staat hij dus met een vliegendeken (tegen dazen en eczeemmuggen)
Maar binnenkort dus de regendeken, reden: die is ongevoerd en gebruik ik als overgangsdeken. Omdat hij overdag buiten staat kies ik voor waterdichte dekens.
Wordt het kouder dan gaat de (waterdichte) 220grams deken erop, en vervolgens bouw ik zo op naarmate de temperaturen zakken.
Reden: paard kort in zijn haar houden.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 17:44

Temp schreef:
Mijn paard krijgt zijn regendeken op als het echt veel of hard regent. Ik heb hem al een paar keer aangetroffen dat hij enorm stond te trillen op zijn beentjes, en dat hij in gallop op me afgestormd kwam omdat hij naar binnen wilde. Voortaan krijgt hij dus met slecht weer zijn (ongevoerde)regendekentje op.

Ach gosh, da's ook wel zielig ja! Knipoog
En Urielle, ook jij bedankt voor je reactie! Haha!

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 20:08

Bij mij gaan de regendekens om als het onder de 15 graden blijft en het veel regent. Nu twijfel ik enorm, omdat het overdag 22 graden is, maar s'nachts koelt het enorm af, en het is telkens zulk noodweer!

Als je op een gegeven moment nachtvorst hebt en overdag rond de 5 graden, krijgen ze een 300 grams om. Als het nog kouder wordt gaan ze naar een nog dikkere variant van ruim 400 grams meestal.
De paarden die geschoren worden krijgen daaronder dan nog een onderdeken van 300 grams (dus totaal rond de 700)

Ik probeer het nu neer te zetten, maar meestal gaat dit gewoon op gevoel en inzicht.

En altijd waterdichte dekens met halve of hele hals, omdat ze de hele dag buiten staan hier.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 21:19

Anneke schreef:
Bij mij gaan de regendekens om als het onder de 15 graden blijft en het veel regent. Nu twijfel ik enorm, omdat het overdag 22 graden is, maar s'nachts koelt het enorm af, en het is telkens zulk noodweer!

Als je op een gegeven moment nachtvorst hebt en overdag rond de 5 graden, krijgen ze een 300 grams om. Als het nog kouder wordt gaan ze naar een nog dikkere variant van ruim 400 grams meestal.
De paarden die geschoren worden krijgen daaronder dan nog een onderdeken van 300 grams (dus totaal rond de 700)

Ik probeer het nu neer te zetten, maar meestal gaat dit gewoon op gevoel en inzicht.

En altijd waterdichte dekens met halve of hele hals, omdat ze de hele dag buiten staan hier.

Ik begrijp idd dat het voornamelijk op gevoel gaat, maar zo heb ik tenminste een goede indicatie! Haha!

inkidinkidoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 14:17

Fijn dat dit topic nog actief is, kan ik nog stiekum even reageren Bloos

ik ben ook ontzettend aant twijfelen geweest het afgelopen jaar...
Ik heb een haf, die op zich geen deken nodig heeft om de kou, maar wel een vacht voor vijf aanmaakt! om dit tegen te gaan, wil ik beginnen met een 200 (of was het nou 300?) grams deken, maar wanneer moet ik die opleggen? moet ik die opleggen zoals eerder gezegd, wanneer de vorst snachts begint, of ben ik dan al te laat?

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 15:56

Het ligt aan een heleboel factoren. Hoevaak je je paard rijdt (en hoe intensief). Of het een koudbloed paard is of warmbloed. Is het paard geschoren of niet. Wanneer staat het paard buiten (alleen overdag bv of dag en nacht. Welke temperatur het buiten is...

Mijn paard is 3 jaar e dit jaar heb ik haar voor het eerst een deken op gedaan. Gister om precies te zijn. Omdat de temperaturen beneden de 13 graden kwamen. Ze staat alleen overdag buiten en komt aan het einde van de dag binnen. Het is een waterdichte Bucas deken die speciaal geschikt is voor temperaturen tussen de 5 en 13 graden. Straks als het ook kouder wordt op stal dan krijgt ze een staldeken op, en voor tempreaturen beneden de 5 graden heb ik een 300 grams winterdeken. Ik ben best snel met dekens omdat ik een dikke vacht wil voorkomen. Natuurlijk moet je wel uitkijken dat je paard er niet onder gaat zweten want dan wordt hij ziek.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt Knipoog

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 18:44

Ik begin met de regendeken als de temperatuur onder de 10 graden komt. Nu zit ik ook te twijfelen, 's nachts regent het zoveel en het is al aardig koud, maar ik laat mijn paard nog maar even zonder deken lopen, hij redt zich zo nog prima Lachen
Maar goed, na de regendeken ga ik over op 1 van 220 gram. Ik weet nog niet bij welke temperatuur, dat zie ik dan wel weer. Wordt het nog kouder dan krijgt hij 370 gram op. En mijn paard staat 24/7 buiten.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 10:34

ik ben zodra de nachten kpoud worden met 2 zomerdekentjes.
dit bouw ik langzaam op,
tegen november ligt er een 150/200 gramms op,
dan waarsch. scheren en xtra deken nog bij op..
zo doen wij t altijd Tong uitsteken