is dit op te lossen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

mychinook

is dit op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 18:47

ik heb een probleem......zoals meerdere op bokt maar bij mij zit het net even anders.

mijn merrie laat zich soms niet vangen in de wei.
ze heeft in het begin een paar weken op de merriewei gestaan met echt behoorlijk wat andere paarden en daar liet ze zich alleen niet vangen als mijn bijrijdster haar wou pakken.dat was vorig jaar.dit jaar heeft ze een aantal maanden met een pony op de wei gestaan en daar kwam ze altijd naar mij toe en hoefde ik haar nooit te vangen.sinds een maand of twee staat ze met merries en wat ruinen op een niet heel groot land.toen ze hengstig was moesten wij haar ook echt vangen.ze is vanaf dag 1 verliefd (daar lijkt het op) op een haflinger ruin.ze staat ook altijd met die ruin en beide verdedigen elkaar naar andere paarden toe.nou heb ik dus niet elke dag dit probleem maar soms een paar x per week soms om de week.waar het nou aan ligt weet ik niet.

het gaat vaak zo: ik kom aan en roep haar dan altijd overdreven lief.soms komt ze mijn kant oplopen maar vaak blijft ze gewoon staan.en als ze hengstig is of gewoon een pisbui dan loopt ze al weg als ze mij ziet.
als ik wel bij haar in de buurt ben wil ik het touw om haar nek doen of hoofd en op dat moment peert ze em vaak.ze gaat dan meestel rondjes om mij heen rennen of gewoon hard stappen.of ik haar nou laat lopen of dat ik er achteraan loop dat maakt niks uit.ik probeer haar dan gerust te stellen door te zeggen easy....en ho maar enzo.heel soms blijft ze staan en dan kan ik haar opeens wel pakken.maar merendeeld blijft ze een half uur heel dicht om mij heen draven met haar oren in haar nek.
het gekke is onder dat draven en stom doen gaat ze altijd lopen kauwen en likken.dit doet ze ook als ik haar longeer.ik had erover gelezen...een join up ofzo..... maargoed weet iemand waarom mijn etterende appaloosa dit doet.
als ze iedere dag doet snap ik dat er iets niet goed is tussen ons.maar er zijn genoeg dagen dat er geen problemen zijn.
doet ze dit gewoon om mij te pesten ofzo....ze word niet elke dag aan het werk gezet ofzo.dus ik neem aan dat het niet daar aan ligt.

Seranolover

Re: is dit op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 19:13

Dat probleem heb ik ook gehad, ga maar is naar der toe zonder dat je hem wilt pakken, als je hem hebt ga je hem heeel erg goed belonen! enz. en doe dat maar is vaker, dat die het leuk vind om naar je toe te komen. ik heb het ook gehad! het heeft 4 weken geduurt maar nou zeker dat die komt en een hinnikje komt er zelf nog van af:)

mychinook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 17:28

is er verder niemand die weet waarom ze dit gedrag toont en hoe ik het het beste kan oplossen??

Danah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 17:50

merriehormonen Vork

ik heb eigenlijk geen idee je dat op moet lossen. misschien is het een idee om soms gewoon de wei in te lopen voor een knuffel en een snoepje. en een beloning als ze uit zichzelf naar je toe is gekomen?
maar ik denk dat je die dingen al wel doet omdat ze zich op andere dagen wel gewoon laat vangen. een beetje wat seranolover al zei dus..
succes ermee!

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 19:38

Je kan ook wat lekkers mee nemen in de wei en dat aan haar geven als je haar hebt gevangen. Niet eerst het lekkers anders rennen ze gewoon weer weg Tong uitsteken Verder zou ik het ook niet weten.

mychinook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 06:50

dat heb ik dus ook al geprobeerd.maar soms heb ik niks bij me en dan komt ze ook gewoon of niet.ik kan ook niet zeggen dat het Bepaalde dagen zijn.daarom stoort het mij ook zo.het is vanaf dat ze in die kudde staan.want als ze alleen staat...met 1 andere pony dan is er geen probleem.
dat is nou juist het probleem.....volgen jullie het nog.
ik kwam een tijdje geleden een vrouw tegen die haar paard aan de andere kant had staan en die zei meteen grondwerk....tsja op dat moment is het natuurlijk te laat als ik al een half uur lief loop te roepen en net te doen alsof ik wat lekkers heb.

het gekke is dat ze juist met het longeren erg braaf is.ik heb nu een boek gekocht over het grondwerk omdat het mij niet allemaal duidelijk is.maar chinook heeft bij haar vorrige eigenaar bijna alles gehad van pat parrelli enzo (weet niet meer hoe je dat schrijft) dus is er op de grond voor mij volgens mij geen probleem.teminste ik ben ze nog niet tegen gekomen.

Laanbanaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 14:53

Doet die van mij ook regelmatig!! De ene keer komt ze gelijk naar je toe (meestal). Alleen als ze hengstig is of gewoon in een pestbui is dan kijkt ze je aan, gaan der oren recht naar voren en rent ze keihard naar de verste hoek van de wei! Ik moet er eigenlijk wel om lachen als ze zo doet, meestal kan ik ze daarna wel pakken. Twee jaar geleden liep ze alleen maar weg als ik ze wilde pakken maar dat is gelukkig nu over!
Succes ermee!

dubbeldoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 15:02

een tijdje geleden kon de eigenaresse van het paard op de stal waar ik werk haar ook niet pakken, al de hele week lang. (ze stond wel alleen in de wei)dan duurde het telkens heel lang voordat ze zich liet pakken(met brokken). toen zei ze dus tege mij van dan probeer jij het misschien een keertje, misschien lukt het jouw wel...dus ik proberen, lukte eers nie liep de heletijd weg enzo...toen heb ik haar eigenlijk een beetje voltes om mij heen laten maken enzo,, dat ze iig niet na mij toe mocht komen, dus toen werd ze nieuwschierig en toen ik erna gewoon weer wegliep, kwam ze achter mij aanlopen en kon ik haar zo pakken! misschien dat het zo lukt? maar weet niet of da gaat met nog allemaal andere paarden erbij...

mychinook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 07:59

dubbeldoos schreef:
een tijdje geleden kon de eigenaresse van het paard op de stal waar ik werk haar ook niet pakken, al de hele week lang. (ze stond wel alleen in de wei)dan duurde het telkens heel lang voordat ze zich liet pakken(met brokken). toen zei ze dus tege mij van dan probeer jij het misschien een keertje, misschien lukt het jouw wel...dus ik proberen, lukte eers nie liep de heletijd weg enzo...toen heb ik haar eigenlijk een beetje voltes om mij heen laten maken enzo,, dat ze iig niet na mij toe mocht komen, dus toen werd ze nieuwschierig en toen ik erna gewoon weer wegliep, kwam ze achter mij aanlopen en kon ik haar zo pakken! misschien dat het zo lukt? maar weet niet of da gaat met nog allemaal andere paarden erbij...

dat doet ze dus bijna altijd al.die rondjes om mij heen draven en ook om die haflinger want die staat er eigenlijk altijd tussen.ze word ook niet nieuwsgierig maar het lijkt wel moe van haar zelf na een half uur.en soms geeft ze het al op na 5 min.het is zo verschillend.ik heb het ook al geprobeerd door die haflinger overdreven te aaien, vast te houden en zelfs richtig de uitgang te lopen.dan loopt ze ook wel mee maar zodra ze het halster ziet...froem...daar gaat ze weer.
het licht ook niet aan het halster of touw.want als ik haar longeer of losgooi in haar eentje blijft ze wel altijd staan of komt naar mij toe.dat is gewoon het vervelende.mijn bijrijdster is 1 x na een half uur gewoon weer weggegaan omdat ze dacht dat het geen zin had.maar ik blijf gewoon totdat ik mijn zin heb en haar kan pakken.
ze krijgt ook altijd eten van ons als ze uit de wei komt en we rijden ook niet altijd dus ik neem aan dat ze niet een link legt met dat het vervelend is uit de wei..... Hamer

Steef_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:13

ik zou eigenlijk alleen kunnen bedenken, rustig benaderen en iets lekkers geven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:19

Halster omhouden voortaan in de wei? Kan je d'r iig sneller pakken.

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:20

cassidyCassidy kom Knipoog Zij weet er veel van Haha! Ik niet echt@

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:21

Negeren als je aankomt net doen als of je voor iets anders komt en de kans is dan groot dat ze uiteindelijk uit nieuweschierigheid naar je toe komt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:35

Hier is Cassidy dan Haha!

Op het moment dat je in het land naar je paard toeloopt, nooit in een rechte lijn naar je paard toe lopen, loop er naar toe met een boogje. Doen paarden onderling ook. Probeer je blik daarbij op de schoft van de merrie te richten, niet naar de ogen kijken, niet meteen naar het hoofd grijpen. Loop van de zijkant in een hoek van 90 graden op het paard af, en richt je op de schoft. Probeer haar eerst op de schoft te kroelen, voor dat je naar het hoofd grijpt.

Op het moment dat ze weg wil lopen als je naar haar toe loopt, loop je een beetje parallel met haar mee. Probeer voor haar schouders uit te komen zodat je haar blokkeert. Wil ze omdraaien (en dat doet ze dan met haar hoofd naar jou toe) draai je met haar mee/snij haar als het ware de pas af. Op het moment dat je het land ingaat moet je wel in je hoofd houden dat je niet mag opgeven voordat je haar te pakken hebt. Als dit sporadisch voorkomt hoef je geen extra "hoe vang ik mijn merrie op het land" sessie in te lassen, mocht dit toch meer de regel worden: las eens een complete dag in waarin je je paard alleen maar vangt, aansluitend uitgebreid beloont en meteen weer loslaat. Dit de hele dag doen, niet opgeven omdat je honger hebt, of zere voeten, of wat anders moet doen. De hele dag, 's morgens 8 uur beginnen, stoppen als het donker wordt. Ze zullen uiteindelijk doorkrijgen dat dit spelletje niet leuk is omdat ze het toch niet van je gaan winnen, en de tijdsduur waarop jij je paard te pakken kunt krijgen gaat dan steeds korter worden.

Aangezien je in dit geval ook nog met een bijrijder te maken hebt zou ik met haar even overleggen dat jullie dezelfde manier hanteren, om zo op een lijn te liggen. Anders verwar je je paard alleen maar, en wordt je er zelf ook niet wijzer van.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 21-08-06 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:39

simpel, een paard is ene kudde dier, zodra het beestje in een kudde staat waar hij/zij zich goed voelt en helemaal bij in past, willen ze daar niet van scheiden. dat is weer het oerinstinct van een paard dat de gene die afdwalen van de kudde gepakt worden door roofdieren, oh ja paarden in kuddes zien ons mensen als roofdieren...

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:49

Kan wel enkele dingen bedenken:
- Altijd belonen met iets lekkers als ze haar laat vangen.
- Halster aanlaten in de wei.

- Dit verhaal komt me wel bekent voor, mijn oom heeft een Belgisch trekpaard die zich ook niet zo goed laat vangen. Wanneer hij in de wei komt, komt het paard soms en op andere dagen moet hij er echt een half uur achter rennen tot het paard komt. Het vreemde is dat het paard ook rondjes rent rond mijn oom en steeds dichter bij hem komt.
Mijn oom heeft hier nu een 'techniek' voor gevonden die werkt bij zijn paard en die jou misschien ook wel kan helpen.
Wanneer je je paard roept moet hij komen, daar gaat hij vanuit. Hij gaat de wei binnen en wandelt eerst een beetje rond (interessant te wezen). Dan roept hij het paard, wanneer het meteen komt, geen probleem, belonen met een snoepje.
Wanneer het niet meteen komt en zich van hem afdraait gaat hij weer wat wandelen in wei en na een tijdje stopt hij weer en roept haar weer. Hij gaat wat dichter en wanneer ze wegloopt van hem gaat hij haar opjagen. Meestal gaat het paard dan net zoals dat van jou rond hem lopen. Hij blijft haar als het ware opjagen (wat er een beetje uitziet als longeren zonder touw) tot ze de nek laat zakken en gaat likken en kauwen. Dan richt hij zich naar haar hoofd (niet meer naar de achterhand) en neemt ook een uitnodigende houding aan (hoofd naar beneden schouders rond). Wanneer ze dan stil staat stapt hij op haar af (soms komt ze dan al vanzelf naar hem). Wanneer ze plots terug aangestalte maakt om weg te lopen gaat hij haar weer opjagen,...
En zo verder tot ze zich laat vangen.
Ze moet inzien dat ze er meer baat bij heeft om meteen te komen dan om eerst wat met je voeten te spelen. Want wanneer ze niet meteen komt moet ze lopen.

Ik zou ook grondwerk aanraden.

Hoppelijk ben je hier wat mee, veel succes verder.

fotogril

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 17:56

proberen om met voer eerst te lokken de halster om doen haar loslaaten als ze wilt eten en dan belonen als ze helemaal stil staat.