Winter wei, hoe doen jullie dat ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Siggy

Winter wei, hoe doen jullie dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 16:50

Jaja, ik weet het, het is nog hartje zomer.... Maar ben toch nieuwsgierig.
Ik ga over een paar weken verhuizen. Bij ons nieuwe huis kunnen we wel weer een kleine paddock bouwen en heb ik een schuilstal aan de paddock/weide. Uiteraard ook nog gewone stallen.

Op ons huidige adres staan de paarden (3 kruizing tinkers en 2 shetty's) in de winter overdag op de paddock (helaas erg modderig) en 's nachts op stal. Ik heb hier in totaal ca. 3500m2 weiland, waarvan een deel erg drassig is in de winter, en dat is te weinig om ze ook 's winters op te zetten, het zou binnen een paar weken volkomen kapot gelopen zijn.
Op het nieuwe adres is het ook de bedoeling dat ze 's nachts op stal staan, ik heb daar ca. 9000m2 weiland en krijg er mogelijk nog meer bij. De paddock wrodt daar waarschijnlijk kleiner dan wat ik nu heb, dus ik zou de paarden graag ook in de winter op de wei laten. De wei is verdeeld in 3 stukken.
Laten jullie je paarden de wei in de winter gewoon stuk lopen, of laten jullie ze bv. maar een uurtje per dag erop. Oftewel hoe doen jullie dat in de winter ?????

RRteam

Re: Winter wei, hoe doen jullie dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 17:06

ik heb mijn wei in 3 stuken 1 stuk komt die niet op in de winter de ander 2 doe ik om en om
dus
dan een week op die dan op die en ja kapot lopen doen ze toch altijd wel iets
gewoon als je dat kan als droog is goed sleepen dan mest er op en dan gewoon rustig laten groeie

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 17:36

Maar weides afwisselen in de winter heeft toch niet zoveel zin ? Het gras groeit toch niet ! Of zie ik dat verkeerd. Hoeveel uur per dag laat je je paarden op de wei ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 18:18

Weides afwisselen in de winter doe je niet voor het groeien van het gras, maar om je bodem te sparen. Laat je ze nl de hele winter op 1 stuk lopen, dan lopen ze alles kapot, en houd je geen gras meer over.

Die van mij komen niet op de wei 's winters, ik zit op een kleigrond, en ze lopen anders de boel kapot. Ik heb ze dus 's winters permanent op de paddock (9*15m voor 2 ponies met 2 open stallen)

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 18:21

hoi, ik heb een fjord en die blijft lekker buiten hoor zomers en swinters die wei word dan wel kaal maar ik voer uiteraard bij hoor.
ook heeft mijn fjord geen dekens en ze red het makkelijk het is dan net een beertje zo dik in de vacht

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 18:40

Het gaat me puur om het weide beheer. Mijn paarden staan 's nachts dan wel in een (halfopen) stal, maar staan 's winters overdag altijd buiten, weer of geen weer. Aan dekens doe ik ook niet.
Ik heb geen enkele ervaring met paarden 's winters op de wei zetten en vraag me af of je de weides er niet teveel mee kapot maakt. En hoelang jullie dus je paarden op de wei laten staan zonder dat de wei echt kapot gaat.

@Alinda1305, hoe groot is jouw wei ?

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 21:42

Bij ons staan de paarden 24/7 op de wei, ook in de winter. De weides worden wel kapot gelopen, maar we zetten ze geregeld op een ander stuk. Tot nu toe groeit er in het voorjaar dan weer gewoon gras. De wei met de schuilstal wordt wel echt vertrapt, in die wei kunnen ze sowieso de hele winter lopen, vandaar dat daar nu ook veel onkruid staat ipv gras Haha!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 10:58

Ik gebruik de meeste weides tot oktober.
Daarna gaan er een aantal dicht, die hebben rust tot het voorjaar.
De pony's lopen dan 24/7 op de winterweides, deze zijn groot en droog genoeg dat ze niet totaal kapotgelopen worden (ongeveer 0,5 ha per pony).
Vanaf februari gaat een groot deel van de winterweides ook dicht. Ze lopen dan op kleinere stukken en een deel van de pony's (drachtige merries) komen rond deze tijd 's nachts op stal.
De weilanden waar ze dan overdag lopen, gaan wel wat kapot maar deze stukken krijgen in het voorjaar en zomer weer rust en worden in de zomer eerst gebruikt om een keer te kuilen.

Moet er wel bij zeggen dat we hier op zandgrond zitten en een deel van de weilanden gedraineerd is. Er staan dan ook zelden plassen op de stukken waar ze in de winter lopen.
Uiteraard staat er in de winter weinig gras en krijgen ze onbeperkt ruwvoer bijgevoerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:00

Wij wonen gelukkig op een hoog stukje
Onze weide is dan ook zeldzaam echt nat
Ik heb ze dan ook gewoon in de winter op de wei lopen, de hele dag.
Dat stuk waar ze op lopen is ongeveer 1 ha groot.
En in de lnte groet het gras gewoon weer Lachen

why_not

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 14:49

als het droog is lekker in het land en anders in de losgooi bak/paddock hoe je het noemen wil!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 14:52

Wij zitten op de klei grond dus dat is meteen een grote blubzooi, maar toch lopen die van mij altijd buiten. Er ligt een stuk wit zand, zodat ze toch droog kunnen staan. Ze lopen de hele wei kapot, maar in de lente trekt dat weer netjes bij.

Chantal1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 10:20

Bij mij gaat de kleinere "zomerwei" dicht (op rust) en gaan ze op de hele grote wei waar 's zomers de koeien op staan. Deze wei ligt vrij hoog en wordt niet zo snel drassig. Verder is de wei zo groot dat het risico op stuklopen ook klein is omdat ze niet steeds op hetzelfde stukje staan. Ze hebben een inloopstal en kunnen de hele winter kiezen of ze binnen/buiten staan (net als in de zomer trouwens). Ik hoef het misschien niet te zeggen, maar ze staan dus meestal (ook 's nachts als het vriest) buiten tenzij het regent/sneeuwt. Eten doen ze overigens wel binnen omdat ik binnen voer.

Edit: by the way: ze lopen overigens "bloot" buiten in hun eigen dikke velletje

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 10:25

Bij ons gaan ze in de winter niet de wei in, volgens mij. Ze staan dan gewoon in de paddock en krijgen hooi ipv gras.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 20:27

ik heb 3 stukken land( in totaal ong 3/4-1 hectare schat ik) ik wil 2 stukken af gaan zetten en 1 stuk waar de schuilstal op staat voor de helft open houden zodat ze wel lekker kunnen bewegen, maar niet al mn land kapot trappen. het idee om 2 stukken open te houden en dat af te wisselen, staat me ook erg aan.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 20:44

Wij hebben 2 weides, 1 lopen ze in de winter kapot, daar mogen ze met 3 stuks elke dag 12 uur instaan ( ongeveer 1.2 hectare)
andere land is voor de zomer.
maar goed, ook het winterstuk is na 3 weken lente weer helemaal bijgekomen, dus bij ons valt de schade heel erg mee omdat de paarden heel rustig op de wei zijn.

naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 20:46

Mijn paard staat 's winters overdag altijd in de bak, met een half baaltje hooi! Tenzij de wei droog lijkt, dan gaat hij daarin.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 21:05

Ze gaan gewoon naar buiten, elke dag zo lang mogelijk. Van 's morgens tot 's avonds. Of het moet schandalig nat weer zijn. De wei wordt op een gegeven moment vanzelf kapot gelopen, maar dat groeit in het voorjaar ook heel snel weer aan.
Als het echt TE nat is in de wei dan doe ik ze in de rijbak allebei 1 dagdeel.

Danah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 10:41

Mijn pony staat ook in de winter gewoon in de wei. Alleen overdag, en hij heeft een vrij grote wei dus over het algemeen maakt het niet zoveel uit voor de wei. Zoals Scum zegt groeit het gras in het voorjaar weer lekker snel aan, en ik vind het zonde van een weiland om hem niet het hele jaar te gebruiken.
bovendien heb ik niets anders dan stal+wei. dus geen rijbak ofzoiets dergelijks.