paard wil niet op de trailer ---> begint te shaken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Liess__

paard wil niet op de trailer ---> begint te shaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 20:49

hallo,

Mijn paard nandoo vind de trailer dus echt heel erg eng. Hij is wel mee geweest naar drenthe, maar we deden er toch ruim een uur over om hem erop te krijgen. Hij stond helemaal te shaken, ogen stonden vreemd.

Conclusie : paard is bang om op de trailer te moeten.

Vraag aan jullie: Hoe kan ik ervoor zorgen dat nandoo niet meer bang is? Ben al aan het oefenen.

Hoe ik het doe: Zelf op de klep staan, brokjes erbij, en dan steeds een stapje verder, maar als zijn voorhoeven de klep al raken begint hij weer te trillen enz. maar hij stond nu wel met zijn voorhoeven net in de trailer, maar achter stond nog 'buiten' op de grond.

Ik wil het wel vriendelijk doen, vooral om zijn angst op te lossen, dus reacties met een zweep, longeerlijn enz. hebben geen nut, want het moet juist weer leuk worden om met de trailer weg te gaan.

Wie o wie heeft er tips?

Sharonaa_

Re: paard wil niet op de trailer ---> begint te shaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 21:12

dat heb ik ook.. maar niet zo erg.. ik oefen met de trailen. natuurlijk niet in me eentje. ik zou zeggen ga er rustig mee oefenen met iemand er bij..laat hem gewoon aan het ding wennen.. hij went er dan vanzelf aan.. laat hem er op stappen en als dat niet wil gewoon rustig met een longeerlijn erachter proberen.. en dat een paar x proberen,, en als die dr op staat gewoon belonen.. en hem laten weten dat die niet bang hoeft te zijn en dat het geen eng ding is,, gewoon oefenen..dat is denk ik het enige wat je kunt doen..en misschien kun je dan wat stro op de klep leggen.. dan lijkt het ook minder eng.. veel succes dr mee.. ik ben er ook mee bezig om haar dr in te krijgen Lachen

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 21:16

De eerste keer nog niet erin, rond "het enge ding" lopen, en hem gerust stellenl.
Daarna stapje verder..
Laat hem wennen, ga hem niet opjagen, want dan heeft hij ook zoiets van: als het niet eng is waarom maakt ze zich dan zo druk?
Laat hem rustig zijn gang gaan.
Niet lokken, roepen, opjagen, alleen maar hem op zijn gemak stellen.
En laat hem weten dat hij er ook uit kan als hij wil!
Blijven oefenen, staat hij er in, heeeel erg belonen.. hij is dan het beste paard van de heeeele wereld Knipoog

Veel succes!

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 21:19

stro erop? er liggen van die soort balken in, ben bang dat hij het juist eng gaat vinden als hij eenmaal op z'n bek is gegaan.

Ik oefen uiteraat met zijn 2en, voordeurtje ook open, hooinet vast, en biks in de trailer in voerbak.

Longeerlijn gaat niet, daar slaat hij naar en dan kan ik ernaar fluiten Knipoog dat is mijn ervaring.
Toch bedankt, maar hoe bedoel je laten wennen, ook aan de buitenkant zeg maar, of alleen binnen

Jasia: Bedoel je , niet lokken met snoepjes enzo? hij is echt heel erg bang, als het even kan blijft hij er liefste 20 meter minimaal vandaan, het gaat in dat opzicht wel beter, maar nu het erop gaan.

En dat belonen, dat doe ik al in overdosis Clown steeds als hij een stapje verder gaat: braaf super kerel !!

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 21:22

waarom moet hij er per se de eerste keer in? dit paard heeft duidelijk vreselijke angst voor de trailer, dat is niet met 2 keer oefenen over. trek er maar een uurtje voor uit, ga 's ochtends oefenen zonder hem eerst op stal brokken te geven (dus met een lege maag). Dan met brokjes naar de trailer lopen, neem als doel de eerste dag dat hij alleen met zijn voorbenen op de klep hoeft te staan, de tweede dag met de voorbenen in de trailer en de achterbenen op de klep en de derde dag er helemaal in, ZONDER TE GAAN RIJDEN!!! OF DE STANG DICHT TE DOEN!! hij moet er vrijwillig in blijven staan. Geef hem zijn ochtendbrok gewoon bij die trailer, ga hem niet dwingen en kijk vooral naar zijn lichaamstaal, begint hij te shaken, geef hem dan even rust, stap een rondje en loop weer rustig met de brokjes naar de trailer. Absoluut niet gaan dwingen zo'n paard! je wint het toch niet van 600 kilo, hij krijgt alleen maar meer angst. Ga dus niet meteen rijden met de trailer maar zorg dat hij een paar keer zijn brokken eet in de trailer en dat hij helemaal rustig is en geen angst meer toont. Veel succes Haha!

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 22:57

nee , ermee rijden is ook nu niet de bedoeling, ik heb ook niet gezegd dat hij er morgen in moet staan, maar alleen tips.

Ik ben er al ruim een week mee bezig. Ochtendbrok gaat moeilijk, staat niet op stal, maar op het land.
Dwingen wil ik juist voorkomen Knipoog

Bedankt voor de tips!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 17:56

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 19:34

www.montyroberts.nl
Annemarie van den Toorn. Zij komt aan huis en is helemaal niet duur. Ben zeer tevreden over haar. Mijn paard ging de trailer ook niet in en als hij er in ging kon je het tussenschot niet terugzetten en vloog hij er weer uit. Ze is bij mij 4 keer geweest. Heb zo dually halster bij haar gekocht en mijn paard loopt nu na bijna 5 maanden geleden zo de trailer in en blijft braaf staan tot het schot op zij is en de stang vastzit.

Succes ermee.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 20:27

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 21:20

Ik zou een trailerlaadtraining nemen Ja
Mijn instructrice heeft al vele mensen geholpen en heeft een vriendelijke & geweldloze methode.
Voor info moet je anders eens kijken op www.2moons.nl

LeeJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 16:46

Absoluut voor 2moons.nl gaan! Ze heeft mij geweldig geholpen met twee niiiiettt te laden paarden. De een ging normaliter op de rug liggen, de ander trok je omver en rende weg. Nu: hoofd omlaag en zonder morren de trailer in.Haha! De oplossing is simpel;)

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 17:54

Het is gelukt Haha!:D dankzij spot @ bokt

We hebben er 5 uur over gedaan, en het laatste kwartier liep hij er gewoon op en af. Echt super!!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 18:14

En, hoe is het nu gelukt?

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 18:15

Geduld !! heel veel geduld had ruud, ik werd er al moe van om naar te kijken, echt super!!

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 20:41

super dat het is gelukt! Haha! die van mij staat ook wel eens te shaken als hij de trailer al heeft gezien, toch nog een beetje angst maar kijkt gewoon normaal uit zijn ogen en is verder helemaal niets aan hem te merken en loopt naderhand ook gewoon de trailer op! Knipoog

chicolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 20:42

een bezem onder de kont houden en duwen maar, werkt echt!

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 22:10

@chicolover: dat werkt dus bij lang niet alle paarden zo, bij dit paardje is het angst. Als het paard gewoonweg koppig is kan dat, maar met een bezem bij een angstig paard maak je het alleen maar erger. (is MIJN ervaring Knipoog )

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 15:53

misschien de trailer in de wei zetten Lachen

@chicolover:niet bij elk paard. dat moet je bij die van mij niet doen dan gaat ze staken.. en word boos. bij die van mij moet je het gewoon rustig doen. anders wil die er helemaal niet op.

idd casca ben het met je eens

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 15:55

dat zal bij ieder paard anders liggen, de een zal eens een keer flink op zijn donder moeten krijgen en de ander moet je met rust , heeel veeel rust erin proberen te krijgen

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 15:56

@rohotje, daar moet je juist onderscheid in maken, is het paard koppig dan moet hij op zijn donder hebben, als het angstig is moet het met rust..

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 15:59

ja, maar als je het paard niet kent... het is alleen maar om duidelijk te maken DAT er onderscheid is