wanneer winterdeken..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Fiebie

wanneer winterdeken..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 20:10

beste mensen, ik ga in januari starten met wedstrijden... Pling
ik wil eigenlijk niet al te vroeg beginnen met een deken, maar wil voorkomen dat ze een dikke vacht krijgt. Het moet er natuurlijk wel een klein beetje representatief uitzien.
Een pony bij ons op stal begint nu al met der wintervacht...maar die is dan ook 20...
ik heb hier nog weinig ervaring mee, omdat het me toen niet echt heel veel interesseerde, ik reed af en toe op der, maar nu bijna elke dag.
Vorige winter had ze niet echt een dikke vacht, maar natuurlijk wel dikker dan normaal.
wat adviseren jullie mij?

alvast bedankt..! Knipoog

oosterhoff

Re: wanneer winterdeken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 08:14

Ik ben daar niet zo druk mee. Maar ik zou zeggen bij 15 graden of kouder. Overigens is het geen garantie voor een dunne vacht. Er zijn rassen en typen waarbij je er een deken om doet en ze toch nog teddy worden

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 12:34

Ik hou een beetje aan : winterdeken op met alle maanden met een r in de naam: dus septembeR !!

shir_1711

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 19:41

nou dat hangt ervan af hoe dik jij een winterdeken noemt!! Mijn winterdekens zijn 500 gram of meer en die krijgt hij pas op als het overdag al kouder is dan 10 graden! Mijn paard staat nu met zomerdeken op.

Gieltje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 23:04

Begin altijd eerst met een zomerdeken, dan tussendeken (150-200 gr) en pas daarna een winterdeken. Anders heeft je paard er zo weinig aan als het echt koud wordt!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 23:08

Bij de eerste nachtvorst begin ik ermee.

Frosti4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 23:15

ik heb nu snachts een dunne zomer deken op. zijn haren stonden overuit dus ja dan een dekentje! Knipoog
(wordt ook maar 10 graden vannacht).

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 07:41

Ik zou met regen al een ongevoerde deken op doen, dat scheelt al dat ze al dikkere vacht gaan aanmaken.
Ik doe er vanaf ongeveer september haar bucas deken op (die is geschikt voor +17 tot -5) die draagt ze dan tot het nog kouder word en dan gaat haar dikkere bucas erop.

Bij mijn pony voorkom ik dan dat ze heeeel erg dik in haar vel komt.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 09:09

hallo,

om ook even op de vraag in te haken: ik zit nu heel erg te twijfelen tussen de Bucas Irish Outdoor Extra (300gr), die goed is voor temp. +10 tot -15. Daarnaast zal ik dan met +15 tot +10 een wollen deken onder de regendeken doen (ze is 17 en ze staat nu dag en nacht buiten en in de winter overdag de hele dag buiten en 's nachts op stal)

of

via de Piaffe site: een wollen deken voor +15 tot +10, van +10 tot +5 een staldeken Premiere (+ buiten regendeken eroverheen 0gr) van 240 gr. en van +5 en kouder een outdoordeken van Premiere van 340 gr.

Bucas heeft als voordeel dat je niet veel hoeft te wisselen, dus alleen wollen deken en de Bucas deken, maar op de site van de paardendrogist staat wel dat dit een deken is voor paarden zonder wintervacht en als je ze niet scheert krijgen ze altijd wel een (beetje) wintervacht. De andere dekens hebben als voordeel dat je het misschien makkelijke kan aanpassen aan de weersomstandigheden.

Kunnen jullie mij alsjeblieft adviseren......

Groetjes,
Daf

Frosti4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 09:18

uit ervaring: koop een goede bucas dan heb je ook geen onderdeken meer nodig. het zijn ECHT de beste dekens! Knipoog
ze zijn duur maar gaan erg lang mee! en ze zijn echt superrrrr. wij gebruiken ze voor de springpaarden en de quarters dus ze hebben ook og eens een hele goede pasvorm! niet twijfelen en gewoon een bucas aanschaffen!

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 09:25

Maar heeft iemand ervaring met de Bucas Irish Outdoor Extra, omdat er dus specifiek bijstaat voor paarden zonder wintervacht, maar ze wordt niet geschoren (heeft nu al wel een 0gr regendeken op). Deze deken staat voor € 100,-

Frosti4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:07

als je op tijd begint met dekens te leggen dan hoef je niet te scheren en krijgen ze ook meestal geen wintervacht. die kun je dus gewoon opleggen. ze bedoelen waarschijnlijk niet voor een paard die al in zijn wintervacht zit midden in de winter. maar als je nu al bent begonnen gaat dat wel hoor die kun je dan gewoon gaan wisselen als het kouder word. zo doen wij het ook altijd. Knipoog

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:19

Thanx, maar is het dan wel verstandig om van +15 tot +10 gr (dus tot de Bucas op kan) een wollen deken op te doen, onder de regendeken (zowel overdag als 's nachts, ik moet nl alles zelf wisselen en kan 's ochtends niet even snel heen en weer vliegen).

Frosti4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:02

nee ik zou dat niet doen het fijne van de bucas is dat deze zich aan de temp. aanpast. dus als het te koud is houd hij de warmte vast en als het te warm is laat hij de warmte door. dus nu zeker nog geen wollen deken op doen!

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:14

mijnelmo: je hebt pm

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 08:44

mijnelmo schreef:
ik heb nu snachts een dunne zomer deken op. zijn haren stonden overuit dus ja dan een dekentje! Knipoog
(wordt ook maar 10 graden vannacht).

De haren staan overeind om de regen af te voeren of warmte vast te houden. Het is dus niet zo dat ze kippevel hebben zoals bij ons Knipoog