hoe zouden jullie dit doen ??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

loliita

hoe zouden jullie dit doen ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 14:00

hoi,
ik ben nu begonnen met echt stap voor stap mijn paard te laten wennen aan een trailer. aangezien hij er zo n schrik van had dat we hem er niet meer inkregen, waarom dat weet ik niet. ik heb nu een stuk of 8 keer geoefend. ik krijg hem nu rustig erop, hoewel het soms wel even duurt. gister had ik weervoor het eerst de klep dicht gedaan maar dit beviel hem helemaal niet. hij raakte weer een beetje in paniek, ik denk dat hij zich dan heel onveilig en opgesloten voelt (ik stond ook nog in de trailer).

het is misschien een stomme vraag. maar laatst op tv zag ik dat als honden ergens bang voor zijn dat je ze juist niet moet gaan aaien, maar juist negeren anders beloon je hem voor het bang zijn en moedig je hem aan om bang te zijn. zou dit bij paarden ook gelden en zou ik m niet allemaal moeten aaien en zo praten van (braaf beestje, rustig maar).

hoe zouden jullie dit aanpakken. zouden jullie misschien ook een hooinet ofzo in de trailer hangen zodat ie wat te doen heeft en minder tijd heeft om in paniek te raken?? graag jullie advies

alvast bedankt=)

Jenka

Re: hoe zouden jullie dit doen ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 14:05

Ik heb hier een document over, dit pm ik je even.
En het is inderdaad beter van je paard niet te belonen (zoals aaien of goed zo zeggen) wanneer hij eigenlijk bang is op dat moment. Hem tot rust brengen is iets anders. Maar wanneer je twijfelt zeg je beter helemaal niets tot hij doet wat jij van hem verwacht of een stapje in de richting die jij verwacht zet.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 20:42

het is bij honden inderdaat beter. bij paarden ook. je kan wel straffen maar worden ze alleen banger van. je kan ze ook wel belonen maar wordt je paard alleen maar meer watje van. een hooinet zou ik zeker doen. jekan wel tegen hem praten als hij echt bang i. blijf erbij staan. zodra hij merkt dat er nik aan de hand i en minder bang wordt belonen met iets lekkers. en ga rustig aan stapjes verder. de klep stukje hoger half dicht 3/4de dicht helemaal dicht enz.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 08:05

je moet er vooral zelf geen issue van maken en lekker gaan oefenen, als jij je zeker voelt dan wordt je paard ook zekerder. Paarden zijn heel gevoelig voor lichaamstaal.
Het paard geeft aan tot hoever je kunt gaan, als je paard in paniek raakt ben je te snel gegaan en moet je eerst een stapje terug en dan weer opnieuw gaan oefenen.
Ik zou er wel hulp bij vragen van iemand die dit vaker heeft gedaan, dan kun je wat handvaten/tips krijgen waarmee jij zelf verder kunt.

@jenka, zou je mij ook dat document willen PM-en? lijkt me wel interessant namelijk.

Eline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 08:08

bij mijn paard hebben de vorige eigenaren de trailer in de wei gezet, open, en alleen eten geven in de trailer, toen was ze er dan niet bang voor, ( want was nog heel jong) maar toch, misschien helpt het?

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 17:36

Tja, ik weet niet of je een hond en een paard is dat opzicht kan vergelijken. Ik zeg wel altijd braaf enzo, dan kalmeren ze vaak wel. En de 1e paar keer is het voor alle paarden wennen. Zoals al gezegt moet je er niet een al te groot punt van maken, gewoon erin zetten, stukje rijden en als dat goed gaat belonen.

tjeus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 14:16

Je moet vooral niet overhaasten. probeer het allemaal stap voor stap. eerst in de buurt van de trailer, dan der in en als dat een aantal keer goed is gegaan de klep dicht doen. je hoeft hem ook niet in 1 keer helemaal dicht te doen, maar bijvoorbeeld dat iemand hem een beetje omhoogtilt en dan steeds een stukje verder.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:03

@jenka wil je mij dat document ook eens doorsturen?